MuscleMeat

Sticky Het Auto Topic

Dat dan weer wel.
De gemiddelde emissie per auto is juist weer aan het stijgen;
zg0LHs1.png

Vier jaar winst door plug-in-hybrids verloren gegaan door de dalende verkoop daarvan en stijgende verkoop van SUV's.
Al zijn die plug-in-hybrids natuurlijk dikke bullshit. Dat is gemiddelde emissie op het papiertje maar in werkelijkheid reiden die lui toch 100% op benzine.

En mij zal het echt aan mijn reet roesten, we gaan die hele climate change onzin toch niet winnen, nooit niet. Waarom zouden we ons er druk om maken, er geloven al genoeg debieltjes dat zij het verschil maken met hun dikke tesla van 100K :emo: Geef mij maar gewoon een ouderwetse motor, dan zal ik extra diep het pedaal intrappen om de klimaatgekkies te voeren in het idee dat het geen zin heeft zolang er Punjabs blijven bestaan :)

En mij zal het echt aan mijn reet roesten, we gaan die hele climate change onzin toch niet winnen, nooit niet. Waarom zouden we ons er druk om maken, er geloven al genoeg debieltjes dat zij het verschil maken met hun dikke tesla van 100K :emo: Geef mij maar gewoon een ouderwetse motor, dan zal ik extra diep het pedaal intrappen om de klimaatgekkies te voeren in het idee dat het geen zin heeft zolang er Punjabs blijven bestaan :)

Los van bovenstaande mankeert er nog veel aan het denken en discussiëren over deze materie. Iedereen gaat altijd uit van die mooie onder ideale omstandigheden gemeten cijfertjes. Ik heb al vaker gezegd, dat wij twee auto's voor de deur hebben, 1 met een dikke Euro 6 dieselmotor en 1 met een wat oudere Euro 5 benzinemotor. Welke schoner is op papier, ik heb geen idee, in de praktijk wint die diesel met gemak. Het benzineblok verbruik bijna 1 liter olie per 500km, of dat nu verbrand, of zomaar ergens uitloopt, dat maakt dan niet eens uit.

Zo zijn er in de pratijk nog heel veel zaken te bedenken die allerlei berekeningen scheef trekken. In de link van @Roethof geeft men aan dat het omslagpunt lager ligt, prima, maar wat als er dus meer biobrandstof bijgemengd kan gaan worden, of als de levensduur van batterijen toch tegenvallen?

• Like
Waarderingen: Vonk
Wat dacht je dat er straks met al die oude en overbodige zure apparaten gedaan wordt? Ik zie de headlines wel alweer voor me... Het is complete waanzin waar we mee bezig zijn, natuurlijk doorgaan op dezelfde voet als we deden zou ook niet goed zijn geweest.. Maar nu springen we met zijn allen weer in het diepe zonder te weten waar het eindigt en welke invloed we uiteindelijk zullen kunnen gaan uitoefenen.

Haha, mij ook niet hoor. In Nederland in ieder geval niet.
Wij zijn op zoveel vlakken al vooruitstrevend met gemiddelde CO2 emissie p.p.
China, UAE en Amerika zorgen voor +-80-90% van de globale CO2 emissie. Daar mogen ze opletten ;)

Maar om zelf maar een berekening er op los te laten;

Productieemissie:
Productie Tesla: 18500 kg CO2
Productie Citroen C1: 6000 KG CO2
Productie Ford Mondeo 17000 KG CO2
Productie Land Rover Discovery: 35000 KG CO2

Emissie tijdens gebruik:
CO2 Uitstoot Tesla: 85 gram CO2/km (Electriciteitsnet) (Dus niet 0.0 zoals Tesla zelf zegt)
CO2 Uitstoot Citroen C1: 99 gram / km
CO2 Uitstoot Ford Mondeo: 165 gram / km
CO2 Uitstoot Land Rover Discovery: 254 gram / km

Ik bereken het over een totale levensduur van 300.000 KM.
Tesla: 44250 KG CO2
Citroen C1: 35700 KG CO2
Ford Mondeo: 66500 KG CO2
Land Rover Discovery: 111200 KG CO2

(Uitstoot tesla even via miles berekenen omdat het zo makkelijker is.
Average miles per kilowatt-hour using 250 watt hours per mile equals 4
Average pounds of CO2 produced by creating one kilowatt hour equals 1.1 (US average with coal, renewables, etc.)
186 411 / 4 * 1.1 / 2000 = 25600 KG uitstoot door electriciteits net. Dus 85 gram / km uitstoot.)

Maarja, dit ga je niet terugvinden in nieuwsartikelen.

• Like
Waarderingen: Vonk
In die tesla vs a5 vergelijking spelen wel meerdere factoren, niet enkel de bijtelling. Je had meerdere aftrekposten als je deze zakelijk kocht. Mia, kia en nog iets volgens mij.

Dus dat de tesla goedkoper was onderaan de streep kan heel goed kloppen. Inmiddels is de situatie wel weer anders.

Hoe toevallig is het dat net na een economische crisis het klimaat in eens zo dramatisch slecht is dat het liefst nog dit jaar alles anders moet??? Klimaat is zoiets groots, zoiets traags, dat is een proces van jaren... Sinds de industriële revolutie zijn we idd flink meer co2 gaan uitstoten dan dat we daarvoor deden, dat geloof ik best. Maar het is slechts in hele kleine mate de gewone man die daarin het verschil kan maken. Het zijn de grote industrieën die tonnen en tonnen en tonnen co2 de lucht in pompen... Waarom niet eerst daar aan gaan werken? Juist, stel je voor dat ze besluiten om dan maar naar het oosten te gaan waar het allemaal geen moer uit maakt... Of tewel, alles draait om economische belangen. De ECB houdt de rente kunstmatig laag zodat banken geen rente meer geven op spaargeld, dat spaargeld moet namelijk uitgegeven worden om de economie draaiende te houden en zodoende de overheden te blijven voorzien van inkomsten. Met de meest belachelijke subsidies wordt de burger gelokt om geld uit te geven en de overheid lacht zich een breuk in de ronde want het levert ze klauwen met geld op...

Ik weet het allemaal niet hoor, ik ben geen hoogleraar maar een simpele MBO opgeleide monteur... Maar 1 en 1 kan ik wel bij elkaar op tellen en sommige dingen zijn me gewoon te toevallig... Ik blijf er bij dat die klimaat gekte een hoop mensen net even wat te goed uit komt... Natuurlijk veranderd er het één en ander aan het klimaat, dat zie ik ook, maar de manier waarop er op ingespeeld wordt slaat wat mij betreft bij tijd en wijle kant nog wal...

Hoe toevallig is het dat net na een economische crisis het klimaat in eens zo dramatisch slecht is dat het liefst nog dit jaar alles anders moet??? Klimaat is zoiets groots, zoiets traags, dat is een proces van jaren... Sinds de industriële revolutie zijn we idd flink meer co2 gaan uitstoten dan dat we daarvoor deden, dat geloof ik best. Maar het is slechts in hele kleine mate de gewone man die daarin het verschil kan maken. Het zijn de grote industrieën die tonnen en tonnen en tonnen co2 de lucht in pompen... Waarom niet eerst daar aan gaan werken? Juist, stel je voor dat ze besluiten om dan maar naar het oosten te gaan waar het allemaal geen moer uit maakt... Of tewel, alles draait om economische belangen. De ECB houdt de rente kunstmatig laag zodat banken geen rente meer geven op spaargeld, dat spaargeld moet namelijk uitgegeven worden om de economie draaiende te houden en zodoende de overheden te blijven voorzien van inkomsten. Met de meest belachelijke subsidies wordt de burger gelokt om geld uit te geven en de overheid lacht zich een breuk in de ronde want het levert ze klauwen met geld op...

Ik weet het allemaal niet hoor, ik ben geen hoogleraar maar een simpele MBO opgeleide monteur... Maar 1 en 1 kan ik wel bij elkaar op tellen en sommige dingen zijn me gewoon te toevallig... Ik blijf er bij dat die klimaat gekte een hoop mensen net even wat te goed uit komt... Natuurlijk veranderd er het één en ander aan het klimaat, dat zie ik ook, maar de manier waarop er op ingespeeld wordt slaat wat mij betreft bij tijd en wijle kant nog wal...

Alles in de politiek is puur belangen. Niemand doet iets om de wereld een betere plek te maken.
Verder is klimaatverandering wel een serieus iets en naderen we wel een point-of-no-return.
Maar wij gewone burgers zijn nog geen haartje op de schaal van klimaatverneuking. Zoals je aangeeft, dat zijn de industriëen. Zoals je ziet; 87% is de industrie.
11% de normale bedrijven én inwoners. Uiteindelijk zijn wij dus maar 2-3%

total_ghg.png

Ach het is wachten tot de aarde zelf de cyclus onderbreekt door een legio aan vulkaanuitbarstingen en we zo weer een kleine ijstijd inrollen..

En al die industrie bij elkaar, die stoten CO2 uit omdat ze dat willen of omdat ze iets produceren voor de burgers?

En al die industrie bij elkaar, die stoten CO2 uit omdat ze dat willen of omdat ze iets produceren voor de burgers?
Het cirkeltje gaat rond. Alles wordt uiteindelijk in gang gezet om 'de burger'
Bedrijven die moeten minderen in CO2 uitstoot = Duurdere producten = Burgers kiezen goedkopere alternatieven die d.m.v. hogere uitstoot worden geproduceerd = Bedrijven verhogen CO2 uitstoot om prijzen te drukken.

Daar heb je ook absoluut een goed punt. Daarom zei ik in een eerdere reactie ook al dat de burger misschien ook eens moet leren om tevreden te zijn met wat hij/zij heeft. Niet elk jaar een nieuwe mobile telefoon willen, niet om de 2 á 3 jaar een nieuwe auto willen. Niet een grotere tv willen omdat de buren dat ook hebben... We zijn een consumptie maatschappij geworden die alles maar weg gooit als we er zat van zijn en misschien wel veel te vaak wat nieuws willen. We leven in een tijdgeest waarin meer nooit genoeg is en ook dat is (denk ik) één van de oorzaken van het "probleem". Dus inderdaad, de industrieën draaien overuren om ons maar tegemoet te komen in onze hebzucht.

Maar die industrieën kunnen natuurlijk wel zelf ook iets aan hun uitstoot doen hé door bijvoorbeeld te investeren in luchtbehandelingssystemen om zo de uitgestoten lucht te filteren en zodoende minder co2 uit te stoten. Mijn gevoel zegt (ja ik weet het, das een gevaarlijke uitspraak) dat als alle industrieën dat zouden doen we in één keer van het probleem af zijn, alle elektriciteit uit kernenergie halen en hoppakee, weg klimaat probleem. Maar die investeringen kosten erg veel geld wat weer zal worden doorberekend in de productprijs en dat wil de burger weer niet... Eigenlijk is het best een hypocriet cirkeltje... Veel mensen willen best een elektrische auto zolang de bijtelling maar gunstig is en ze zodoende financieel beter uit zijn, worden de regels in eens minder gunstig dondert in eens de verkoop van elektrische auto's in elkaar... Owww wat willen we graag zonnepanelen, zoooo goed voor het klimaat, maar wat nou als die dingen geen geld zouden opleveren maar het gewoon puur en alleen om het klimaat zou gaan, zouden er dan nog steeds zonnepanelen worden verkocht?

En laten we onder aan de streep niet vergeten dat we wel co2 moeten blijven uitstoten want als er helemaal geen co2 meer zou zijn zouden wij het ook niet overleven als mens... De lieve plantjes en boompjes hebben immers wel co2 nodig om daar zuurstof van te maken voor ons. De beste campagne vind ik tot nog toe eigenlijk die van Floortje Dessing, "Just diggit, cooling down the plannet". Er moet veel meer groen komen, hoeveel regenwouden en groen zijn er wel niet verdwenen de laatst tig jaren.

• Topic Starter Topic Starter
  • #11.474
Wanneer ze het op de radio over Ellen Musk hebben. Is dat z'n zusje? :thinking:

Waarvan akte

"ffies checken op mn spiekbrieffjuhhh" Oh, dit is geen Wouter. Laat maar.

Nu nog audi.

• Topic Starter Topic Starter
  • #11.479

i like that

Terug
Naar boven