MuscleMeat

Sticky Het Auto Topic

Vermogen wordt trouwens aan de koppeling gemeten en dan met een standaard factor voor wrijvingsverlies vermenigvuldigd om het (dus geschatte) vermogen aan de krukas te bepalen.

Hebben auto's met bijv. 300pk niet allemaal zo'n beetje hetzelfde koppel of kan dit nogal schelen?

Hebben auto's met bijv. 300pk niet allemaal zo'n beetje hetzelfde koppel of kan dit nogal schelen?
Dat kan zeker schelen.

Turbomotoren hebben in de regel meer koppel omdat ze hun piekvermogen op een lager toerental hebben.
Helemaal turbodiesel motoren.

Edit:

Honda S2000, NA blok dat veel toeren maakt, 240Pk, 210NM koppel uit 2.0 blok
Golf GTI, turbo blok met minder toeren, 220PK, 350NM koppel uit 2.0 blok
Audi A6 turbo diesel, 205PK, 400NM koppel uit een 2.0 blok.

De S2000 heeft dus 30Pk meer PK dan de A6, maar koppel is maar de helft.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
  • #17.324
HP sell cars torque wins races

• #17.326
Zeg dat tegen Shelby

Ik weet nog van de Corvette (C4) had maar 260pk maar wel veel koppel.
Was vaak nog een stukje sneller dan auto's met duidelijk meer vermogen zoals de begin jaren '90 M modellen.

Dat kan zeker schelen.

Turbomotoren hebben in de regel meer koppel omdat ze hun piekvermogen op een lager toerental hebben.
Helemaal turbodiesel motoren.

Edit:

Honda S2000, NA blok dat veel toeren maakt, 240Pk, 210NM koppel uit 2.0 blok
Golf GTI, turbo blok met minder toeren, 220PK, 350NM koppel uit 2.0 blok
Audi A6 turbo diesel, 205PK, 400NM koppel uit een 2.0 blok.

De S2000 heeft dus 30Pk meer PK dan de A6, maar koppel is maar de helft.
Maar wel 10x meer plezier met een S2000 :p.

Maar wel 10x meer plezier met een S2000 :p.
No doubt, lijkt me heerlijk.
Mijn auto gaat ''maar'' tot 7100 en dat is al best leuk.
Heerlijk om soms de 3de versnelling door te halen bij het invoegen en van 50 naar 150 te gaan in een ruk.

• #17.332
Wat mist die Cs eigenlijk door dat minder gewicht? Of alles carbon?

Maar de s2000 is niet langzamer van 0-100 dan de Golf GTI terwijl s2000 pas later al zijn pk's gebruikt?

Maar de s2000 is niet langzamer van 0-100 dan de Golf GTI terwijl s2000 pas later al zijn pk's gebruikt?
Los van het gewicht van de auto’s en andere randzaken komt dat omdat je kort door de bocht gezegd de pk’s overbrengt op de weg. Aan koppel ansich heb je niets je hebt pas wat aan als je dat heel vaak achter elkaar kunt leveren, dus bij veel toeren.

• #17.336
Excuus bedoelde dat lijstje van Sneider. M5 CS versus de M5 comp

• #17.338
1611890943869.png
.

M8 gc comp is tot dusver nog sneller naar de 200 dan de m5 cs. De m8 comp zal nog wat sneller zijn (halve sec). Op Hockenheim een seconde sneller dan de m5 cs. Zoals ik eerder al schreef laat de m5 cs maar eens de executive class record winnen van bv nurburgring. Dan verzilveren ze de looks en de marketing. Tot die tijd...

Van 0-100 misschien niet, maar als je al aan het rijden bent en dan eens gek wil doen moet je met de S (of een andere n/a VTEC Honda) regelmatig het onderspit delven. Dan mis je echt koppel om van 70-... te gaan bijvoorbeeld. Vanaf nul heb ik wel al menig (VAG) man zijn ego gekrenkt, zowel met de S als met de Civic vroeger :roflol: .

Terug
Naar boven