AndroidHealthClinic

Sticky Het Auto Topic

Hoog koppel bij lage toeren en goede overbrenging/versnellingsbak laten je auto sneller optrekken.

elektrische auto's zijn net als te zware sprinters, kleine stukjes snel en dan buiten adem.

1668830244644.png

PK is gewoon koppel x RPM.

Koppel is de kracht die de motor overbrengt(explosie×hefboomvan de cylinder+lengte van de cylinder), RPM is hoe vaak de motor dat doet en vermogen(PK) is het resultaat.

Koppel=trekkracht en initiele acceleratie
Verkogen=topsnelheid en doorgezette acceleratie

Laag volume veel RPM= Weinig koppel veel vermogen: 1000cc motorfiets(16k rpm) met 80nm en 200pk. Veel topsnelheid, weinig trekvermogen (gelukkig weegt het inlcusief rijder maar 250kg)

Veel volume laag RPM= Veel koppel weinig vermogen: 12 liter vrachtwagenmotor 1.5k rpm 500PK, 2000NM koppel. Heeft maar 2x het vermogen van de motor, maar 25x zoveel koppel. Dus ook lage topsnelheid maar kan wel 40 ton trekken.

Laatst bewerkt:
Conclusie: meer = beter

Dat is het nou juist, je hoort niets. Emotieloos :(

Jij kan overigens ook niet harder dan 180km/u toch of wel?
Klopt, 180 Max. Heb dat nog niet aangetikt trouwens …

Even serieus, ik vind elektrisch rijden echt heerlijk. Geen herrie, stank, elke keer die Gore diesel en beurten.

Ik ben rustiger gaan rijden en het is echt super comfortabel. Navigatie emmer Google maps is de beste ooit.

Klopt, 180 Max. Heb dat nog niet aangetikt trouwens …

Even serieus, ik vind elektrisch rijden echt heerlijk. Geen herrie, stank, elke keer die Gore diesel en beurten.

Ik ben rustiger gaan rijden en het is echt super comfortabel. Navigatie emmer Google maps is de beste ooit.
Maar het gehannes met een laadkabel, zeker nu het weet slechter wordt is toch ook irritant denk ik?

Maar het gehannes met een laadkabel, zeker nu het weet slechter wordt is toch ook irritant denk ik?
Hoezo? Ik sluit hem aan op de oprit. Dat is minder gedoe dan elke keer tanken. Nee, geen probleem en hij is elke ochtend weer vol.

Ik was echt wel een beetje sceptisch over die elektrische auto. Maar echt, dit is de beste auto die ik ooit heb gehad.

Hoezo? Ik sluit hem aan op de oprit. Dat is minder gedoe dan elke keer tanken. Nee, geen probleem en hij is elke ochtend weer vol.

Ik was echt wel een beetje sceptisch over die elektrische auto. Maar echt, dit is de beste auto die ik ooit heb gehad.
Ik weet niet, ik zou dat irritant vinden, maar ik heb dan ook geen eigen parkeerplaats en ik rijd weinig waardoor ik ook niet heel vaak hoef te tanken.

Ongerelateerde vraag:
Heb je toevallig ook een manbun?

Terug
Naar boven