- Waardering
- 410
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik hou wel van dromen.
Eventueel tegen de tijd dat ik 45-50 ben ga ik wat realiteitszin kweken. Tot die tijd een idealist in hart en nieren![]()

En frustratie, onderdrukking, geweld etc als doorgeslagen idealisten hun idealen niet weten te halen. Idealisme is leuk maar minder leuk als mensen blijven vasthangen aan hun idealen en koste wat het kost deze willen doordrukken.
De Franse revolutie was ook geinspireerd door idealen maar leidde daarna toch wel tot een vrij bloedige periode bekend als la Terreur. Zo gaat het wel vaker als mensen menen dat hun idealen voor alles gaan. De ene onderdrukker maakt plaats voor de volgende onderdrukker.
Dat uit idealisme ook zaken als vrouwenrechten zijn voortgekomen of vrijheid van meningsuiting doet niks af aan de nadelen van doorgeslagen idealisme en zeker als de nagestreefde idealen een onhaalbare zaak zijn.
Heeft het communisme ook voordelen voor bodybuilding krijgen we dan makkelijker gear bijvoorbeeld?
).Wat ik me bij het 'zuivere' communisme afvraag: waar halen mensen hun 'stress' uiteindelijk vandaan?
Concurrentie en aftroeving zie ik als de grote gemene deler in zo'n beetje alles wat ik kan bedenken. Het is de reden dat we bestaan en heeft samen met het vermogen om onszelf te belonen voor het scheppen van verwachting (i.t.t. reactie op het ontvangen van het verwachtte) voor de nodige vooruitgang gezorgd.
Ik kan dat moeilijk plaatsen in een communistisch systeem, waarin ik dynamiek mis. Mijn beeld van een communistische staat waarin alles van de staat is en de staat van iedereen is wellicht wat simplistisch, maar ik vraag me af in hoeverre het ideaal rekening houdt met de reeds opgedane wetenschappelijke kennis op het gebied van de menselijke psychologie e.d.
Marx en Engels zijn al een paar jaar dood zeg maar...
Dat doe ik mbt kennis over het communisme overigens op vrij voortgezet onderwijs niveau.
En passant: Mijn toenmalige docent wees me op de overeenkomsten tussen de christelijke geschiedleer en het verloop van het communistische idee, met diens feodale shit en revoluties enzo. Is dat een beetje een gangbare vergelijking?
Volgens mij is communisme vooral goed voor de zwakkeren en gaat het ten koste van de sterken. Er moet wel voldoende steun zijn voor de zieken, zwakkeren enz, maar niet dat men dit gaat aanmoedigen en telkens afhankelijk moet zijn van die groep om vooruit te geraken, die ganse groep telkens moet zien mee te dragen, meesleuren. Communisme is ook zo conservatief, terwijl ik vind dat je nooit progressief genoeg kan zijn. Een voortdurende strijd tussen de verschillende klassen vind ik ook juist bevorderend voor het leven, ben dus een sterk kapitalist. Kapitalisme is ook vrijheid, terwijl communisme dat niet is.
Ben ook voor een minimale inbreng van de staat, zodat iedereen zich individueel kan ontwikkelen. Hoe minder staat, hoe beter dus, terwijl communisme juist vrij overheersend is als staat.
Dat doe ik mbt kennis over het communisme overigens op vrij voortgezet onderwijs niveau. En passant: Mijn toenmalige docent wees me op de overeenkomsten tussen de christelijke geschiedleer en het verloop van het communistische idee, met diens feodale shit en revoluties enzo. Is dat een beetje een gangbare vergelijking?
. "Ze" zijn in dat geval overigens geen communisten of christenen