MuscleMeat

Het grote Afrika topic

• Topic Starter Topic Starter
"Between a Nazgul and his prey" is veilig on vergelijking tot tussen een nijlpaard en het water staan.
Er kwam een keer een troepje boswachters van een ander park bij ons trainen. Wij waren namelijk de enigen die niet op mensen schoten en die goed met gevaarlijke dieren konden dealen zonder ze af te maken.

Toen het donker werd hoorden we machinegeweervuur in de verte en werden we opgeroepen:

'Sir, we worden aangevallen door olifanten.'

'Mannen, trek je langzaam terug en schiet alleen in de lucht of liever helemaal niet.'

'Sir, ze komen nog steeds dichterbij.'

'Trek je dan terug in het ondiepe water van lake Wasa 2.'

Even later weer machinegeweer schoten.

'Sir, we zijn ontsnapt aan de olifanten maar worden nu door hippo's aangevallen.'

'Hou dan op met schieten en kom het water uit. Kom daarna ogenblikkelijk terug naar kamp Wasa 1 want jullie bier wordt koud.'

Het was wel goed mountainbiken op de hippo trails. Op het land, als ze tussen de rivier en de meertjes heen en weer migreerden, waren ze doodsbang en fungeerden ze als een bulldozer zodat er mooie paadjes werden aangelegd in de dichte bush.
IMG20240421121350.jpg

In Malawi woonde ik aan de voet van deze berg, in de gelijknamige stad:

Het was wel goed mountainbiken op de hippo trails. Op het land, als ze tussen de rivier en de meertjes heen en weer migreerden, waren ze doodsbang en fungeerden ze als een bulldozer zodat er mooie paadjes werden aangelegd in de dichte bush.
IMG20240421121350.jpg
Handig. En overdag zit je ze ook niet in de weg :D

Handig. En overdag zit je ze ook niet in de weg :D
Het seizoensafhankelijke dagelijkse migratiepatroon van nijlpaarden tussen de rivier en de meertjes in het wildpark heb ik onderzocht in het kader van de theorie van optimal foraging. Studenten moesten 's nachts in boomhutten waken om de bewegingen te registreren. De waarnemingen kwamen overeen met de theorie.

Ik hou niet van nijlpaarden, vind het sjaggerijnige krengen. Heb er wel tussendoor gekanood (Okavango) en dan voel je je niet veilig. In het schemer op het land trouwens ook niet :(

Ik hou niet van nijlpaarden, vind het sjaggerijnige krengen. Heb er wel tussendoor gekanood (Okavango) en dan voel je je niet veilig. In het schemer op het land trouwens ook niet :(
Mijn vreselijke conculega in het wildpark werd dan ook niet voor niets 'the hippo' genoemd.

Laatst bewerkt:
Het seizoensafhankelijke dagelijkse migratiepatroon van nijlpaarden tussen de rivier en de meertjes in het wildpark heb ik onderzocht in het kader van de theorie van optimal foraging. Studenten moesten 's nachts in boomhutten waken om de bewegingen te registreren. De waarnemingen kwamen overeen met de theorie.
Mijn interpretatie was dat die nijlpaarden 2 grote behoeften hadden: vers gras en water dat diep genoeg is om bescherming te bieden tegen de straling van de zon.

Als het regende waren de riviertjes diep genoeg om zich onder te dompelen EN het gras van de uiterwaarden groen te houden. De riviertjes ontwateren de hogere gedeeltes van de omgeving en bleven het hele jaar stromen, zelfs op het eind van het droge seizoen, zodat er altijd een strook groen gras overbleef, hoewel erg smal vlak voordat de regens weer aanbraken.

Als het droge seizoen begon, daalde het waterniveau van de riviertjes tot onder het niveau waar de nijlpaarden volledig ondergedompeld waren en zochten ze verkoeling in de meertjes een paar tot tientallen km verderop (pannetjes, met een bodem die het water niet doorliet).

Aan het eind van het droge seizoen was het water daar zover verdampt dat het gras eromheen begon te verdorren, maar dat de hippo's nog steeds bescherming tegen de zon hadden in het diepste gedeelte.

Dan gingen ze elke nacht naar de riviertjes om te grazen, zelfs als die meer dan 10km verderop lagen! Daarbij vertrapten ze alles wat op hun weg kwam.

Dit bleek precies te kloppen en het seizoensgebonden heen-en-weer geren 's nachts over de hippo paadjes, alsmede het verblijf overdag hetzij in de pannetjes, hetzij in de riviertjes, tot op de dag exact te voorspellen!

Laatst bewerkt:
Interessant!

Collega (flex) heeft mij een interessant verhaal verteld over Afrika, ik ben erg benieuwd naar dit land en wil er toch een keer naar toe gaan. Ik kan via hem verblijven in zijn huis daar.

Collega (flex) heeft mij een interessant verhaal verteld over Afrika, ik ben erg benieuwd naar dit land en wil er toch een keer naar toe gaan. Ik kan via hem verblijven in zijn huis daar.
Afrika is een continent, het op 1 na grootste zelfs.

Afrika is nogal groot...

De projectie op onze landkaarten geeft zelfs een veel te klein beeld. Ter vergelijking:
true-size-of-africa.jpg

1737317435297.png

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven