MuscleMeat

Het grote alien en multi-dimensionale universum topic.

Met de wetenschap van nu hadden we 200 jaar geleden kunnen zeggen dat er geen snars van klopt, of niet?
Van sommige zaken wel en van sommige zaken niet, maar zo werkt wetenschap nu eenmaal. De consensus is dat er meer is wat we we niet weten en begrijpen dan wel. Maar van bepaalde zaken zij we vrij zeker, en zelfs daaraan wordt zonder uitleg aan getwijfeld.

Of het universum nu 13.7 biljoen jaar oud is of 26.7, dit is gewoon bijstellen, het klopte echter wel :hahaha: :hahaha: :hahaha:

Ah, wetenschap is er dus voortdurend naast zitten, nu begin ik het ook te begrijpen :D

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.064
ja mooi he, Steks heeft altijd gelijk net als schwarzeneggertje en als ze ongelijk hebben weten ze het zo te draaien dat het nog steeds lijkt..

• #1.065
Van sommige zaken wel en van sommige zaken niet, maar zo werkt wetenschap nu eenmaal. De consensus is dat er meer is wat we we niet weten en begrijpen dan wel. Maar van bepaalde zaken zij we vrij zeker, en zelfs daaraan wordt zonder uitleg aan getwijfeld.

ja mooi he, Steks heeft altijd gelijk net als schwarzeneggertje en als ze ongelijk hebben weten ze het zo te draaien dat het nog steeds lijkt..
Dat ik zeg dat een ander fout zit betekent niet automatisch dat ik gelijk heb.

Maar kom maar eens met bewijs van onzinnige beweringen als dat er nog tal van onbekende elementen zijn.

• #1.068
Het zijn allebei schattingen, er is voor zover ik weet nog nooit door “de wetenschap” stellig beweert dat men weer hoe oud het universum is.
Het was maar een voorbeeldje uit de losse pols Steks, weet je best en je weet ook prima wat ik bedoel. Ga nu maar verder in discussie met jezelf.

Het was maar een voorbeeldje uit de losse pols Steks, weet je best en je weet ook prima wat ik bedoel.
Nee, dat weet ik niet en in dit soort discussies is het in mijn ogen ook niet handig om af en toe ene voorbeeld uit de losse pols er tussendoor te gooien.

Maar ik heb wel een serieuze vraag. Ik kan me best goed voorstellen dat er mensen zijn die alles in twijfel trekken, ik ben op sommige vlakken ook zo. Maar hoe kan het dat mensen die zo'n beetje alles uit de wetenschap bekritiseren en zeggen dat we niets weten omdat er zoveel is dat we met onze eigen zintuigen niet kunnen waarnemen en met onze eigen hersenen niet kunnen bevatten telkens weer met observeringen van de JWT op de proppen komen. Dat is zo'n beetje het summum van onze wetenschap. Dat ding moet met uiterste precisie gebouwd worden, zit volgestopt met delicate elektronica die observeringen kunnen doen welke niet mogelijk zijn met onze zintuigen waarvan data wordt verwerkt op een wijze wat voor onze hersenen onmogelijk is, de JWT wordt met een raket de ruimte ingeschoten, heel precies naar een Lagrange punt waar we de zwaartekracht als het ware kunnen bespelen en er zullen nog tal van andere aspecten aan te pas komen die we tot voor kort gewoon niet konden uitvoeren.

Als je zo erg twijfelt aan onze wetenschap, hoe kan je dan de beelden de de JWT genereert telkens aandragen?

• #1.070
Russen willen ook in de conversatie:

• #1.072
Nee, dat weet ik niet en in dit soort discussies is het in mijn ogen ook niet handig om af en toe ene voorbeeld uit de losse pols er tussendoor te gooien.

Maar ik heb wel een serieuze vraag. Ik kan me best goed voorstellen dat er mensen zijn die alles in twijfel trekken, ik ben op sommige vlakken ook zo. Maar hoe kan het dat mensen die zo'n beetje alles uit de wetenschap bekritiseren en zeggen dat we niets weten omdat er zoveel is dat we met onze eigen zintuigen niet kunnen waarnemen en met onze eigen hersenen niet kunnen bevatten telkens weer met observeringen van de JWT op de proppen komen. Dat is zo'n beetje het summum van onze wetenschap. Dat ding moet met uiterste precisie gebouwd worden, zit volgestopt met delicate elektronica die observeringen kunnen doen welke niet mogelijk zijn met onze zintuigen waarvan data wordt verwerkt op een wijze wat voor onze hersenen onmogelijk is, de JWT wordt met een raket de ruimte ingeschoten, heel precies naar een Lagrange punt waar we de zwaartekracht als het ware kunnen bespelen en er zullen nog tal van andere aspecten aan te pas komen die we tot voor kort gewoon niet konden uitvoeren.

Als je zo erg twijfelt aan onze wetenschap, hoe kan je dan de beelden de de JWT genereert telkens aandragen?
Waar heb ik gezegd dat aan ALLES twijfel. Heb jou al eerder uitgelegd dat ik wetenschap zie als iets dat op los zand wordt gebouwd en we er steeds dieper inzakken doordat we weer tot nieuwe inzichten komen. Zo zal er binnen 50 jaar (mits we ons niet resetten naar de oertijd) een vervanger komen voor de JWST die ons weer heel andere inzichten geeft. Of beter nog, beschikken we over een technologie waarmee fysiek het universum in kunnen en dan is kijken wat die zgn donkere materie is enz enz enz.

• #1.073
Ja ik vraag me soms af...

Think New Amsterdam GIF by NBC

Dat het unversum oud is ja, dat geloof ik wel maar dat men exact kan zeggen hoe oud nee, en dat is door de wetenschap zelf al meerdere malen bewezen daar die er voortdurend naast zit.

Dat het unversum oud is ja, dat geloof ik wel maar dat men exact kan zeggen hoe oud nee, en dat is door de wetenschap zelf al meerdere malen bewezen daar die er voortdurend naast zit.
Waarschijnlijk kan je niet eens een zinvolle leeftijd aangeven omdat de tijd zelf pas na een bepaalde tijd (:thinking:) na het ontstaan van het universum geworden is tot wat het nu is. Het is een beetje alsof je op een uitrekkend stuk elastiek staat en dan wilt bepalen hoelang het was voordat de uitrekking begon.

• #1.076
Oud naar de cognitieve vermogens van de mens ja, maar ik kan me (met enige inspanning) een bewustzijn voorstellen dat eeuwig leeft en dat een totaal ander concept van de ruimte/tijd heeft.

Dit is trouwens wel een interessante laagdrempelige podcast.

Ook hier wordt gesproken over een leeftijd van bijna 14 miljard jaar voor het universum. Een probleem met dat soort uitspraken is dat in het dagelijks leven zoiets als absolute waarheid wordt aangenomen of bekritiseerd, terwijl de wetenschapper eigenlijk bedelt dat het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zo is.

Dat de wetenschap er vaak naast zit of dat dingen opnieuw ontdekt worden of huidige ontdekkingen worden ontkracht en aangepast worden dat is wetenschap. Alles in twijfel trekken.
Dat we niet weten hoe oud het universum is vind ik echt zoon hersenkraker. We kunnen X afstand "zien" maar het "groeit" sneller dan het licht dus dat halen we niet in. Wat er buiten het zichtbare universum zit weten we ook niet omdat dit niet te zien is, maar wat ik helemaal een mindfuck vind is dat er voor die tijd (voor de big bang) er misschien geen tijd was, of dat het een einde was van een vorig universum die extreem gekrompen is voor dat het weer uitzette.

Komt die mindfuck met de tijd ook niet door onze drang om tijd als iets lineairs te moeten beschouwen? Volgens mij was het is het boek “Het ontstaan van de tijd” dat er de vergelijking wordt gemaakt dat de vraag wat ten zuiden van de zuidpool ligt net zo’n vraag is als je afvragen wat er voor de big bang was.

Terug
Naar boven