Ik vraag me af of dat verhaal van kleinere hefbomen wel echt opgaat of dat alles in verhouding groter en sterker is. Zijn mijn aanhechtingen van m'n pezen op het bot dus in verhouding hetzelfde als die van een kleiner iemand? En word ik proportioneel gezien even snel even sterk? Als je de antwoorden op die vragen vindt dan weet je gelijk of lengte en krachtoutput een directe negatieve relatie hebben. Als dat niet zo is dan zou ik verwachten dat iedereen die kleiner is, zeker omdat het ook makkelijker is om flink wat kcals te schranzen, een stuk sneller sterker zou moeten worden dan ik. En volgens mij zit ik gewoon net als het gros van het powerliftgedeelte in een gemiddelde curve qua krachtgains : trainingswijze dus zou je de conclusie kunnen trekken dat ik idd totaal in verhouding ben met lenn bijvoorbeeld qua krachtgains en dat mijn spieren dus ook even snel in verhouding even sterk worden. Dan ben ik eigenlijk geneigd om te zeggen dat ik dus sneller spiermassa aanzet dan een kleiner iemand die evenredig verdeeld is qua genetische aanleg.
Ik denk dus dat het eigenlijk zelfs voordeliger is voor een lang iemand qua gymlifts. Want stel je voor dat een halter op 21cm hoogte ligt. Dat is voor iemand van 1.68m ongeveer 1/8e van z'n lengte en voor mij zou dat 10/93e van m'n lengte zijn. Het verschil daartussen is slechts 16%.. Zou dat echt zoveel verschil maken in PRs? Zou ik van 24cm hoogte een stuk meer pullen? Volgens mij valt dat reuze mee. Dit terwijl ik wel gewoon 33% zwaarder weeg. Het gaat gewoon om hefbomen van ledematen en lichaamsgewicht (meer = beter), en het laatste zal altijd meer zijn bij iemand die dan in dit voorbeeld 27cm langer is dan die kleine kerel.
Wat natuurlijk wel zo kan zijn is dat kleine mensen bijvoorbeeld over het algemeen langere armen hebben en langere mensen over het algemeen langere benen ofzo. Dat kleine en grote mensen dus niet perse evenredig verdeeld zijn qua ledemaathefboomverhoudingen en dat dat de reden is waarom veel powerlifters niet zo huge zijn. Maarja, daar heb ik helemaal geen artikels van dus ik heb geen idee of dat zo is.