XXL Nutrition

Sticky Het Motor Topic (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Heb zin om te rijden nu maar met 3 graden is de lol er gauw af
 
thermokleding + lerenpak + wijde spijkerbroek + jas = prima rijden
 
Die dingen vragen relatief meer onderhoud, maar het hangt er heel erg vanaf wat voor supermotard je neemt.

Hardcore supermoto's(omgebouwd van enduro naar straat):
-om de 2500km olie verversen
-om de 5000km luchtfilter(kan ook wel wat langer mee) vernieuwen en kleppen stellen
-om de 15 - 20.000 km blokrevisie

Bij een wat minder hardcore SM(KTM LC4, Yamaha XT en Husqvarna 610 > 2004) schijnt dit al een stuk minder te zijn. Rijden ook wat minder fel.



't is een ebetje wat je wil gaan rijden, maar ze hebben relatief vrij veel onderhoud nodig inderdaad. Zeker als je kijkt naar mijn FZR600R, kleppen gesteld op 24.000, laatst op 50.000 weer laten doen en alles stond precies binnen de toleranties, hoef je met zo'n SM niet te verwachten.


Aangezien ik zelf jammer genoeg geen kennis heb om zelf aan de motor te werken zal ik dus zeker geen enduro kopen. Maar die zaken die je opnoemt die af en toe moeten worden nagekeken, zijn dat dingen die je eens het hebt gezien je het zelf kan? (olie verversen lijkt me niet al te moeilijk, die andere 2 geen weet van).

Ktm450sr spreekt me wel aan trouwens :) Het is ook men eerste 2 wieler, dus dat het miss wat minder power is boeit me eigenlijk niet.. Wil gewoon wat fun op 2 wielen :)
 
Aangezien ik zelf jammer genoeg geen kennis heb om zelf aan de motor te werken zal ik dus zeker geen enduro kopen. Maar die zaken die je opnoemt die af en toe moeten worden nagekeken, zijn dat dingen die je eens het hebt gezien je het zelf kan? (olie verversen lijkt me niet al te moeilijk, die andere 2 geen weet van).

Ktm450sr spreekt me wel aan trouwens :) Het is ook men eerste 2 wieler, dus dat het miss wat minder power is boeit me eigenlijk niet.. Wil gewoon wat fun op 2 wielen :)

Olie verversen, oliefilter vervangen, filter vervangen, nieuwe remblokjes, nieuwe kettingset erop zetten etc kan iedereen die niet het IQ van een pinda heeft.
 
thermokleding + lerenpak + wijde spijkerbroek + jas = prima rijden

Thermokleding check, leren combipak check, maar heb geen spijkerbroek en jas die over m'n pak passen hoor, 't moet ook wel leuk blijven he...
 
Olie verversen, oliefilter vervangen, filter vervangen, nieuwe remblokjes, nieuwe kettingset erop zetten etc kan iedereen die niet het IQ van een pinda heeft.

K nice, had al schrik dat je serieuze kennis nodig had om een supermotar te kunnen onderhouden.
 
K nice, had al schrik dat je serieuze kennis nodig had om een supermotar te kunnen onderhouden.

Nee valt wel mee. Je moet alleen wel het onderhoud ook daadwerkelijk plegen anders kost het serieus geld :P reviseren kun je beter niet zelf aan beginnen maar als je geen hardcore SM (omgebouwde crossmotor of een SM voor competitie) koopt is de kans groot dat er niet eens een revisie nodig is in de tijd dat je hem rijdt. Ik weet niet wat je op het oog hebt?
 
Nee valt wel mee. Je moet alleen wel het onderhoud ook daadwerkelijk plegen anders kost het serieus geld :P reviseren kun je beter niet zelf aan beginnen maar als je geen hardcore SM (omgebouwde crossmotor of een SM voor competitie) koopt is de kans groot dat er niet eens een revisie nodig is in de tijd dat je hem rijdt. Ik weet niet wat je op het oog hebt?

Momenteel deze 2:
Specificaties (KTM 690 SMC R):
http://www.ktm.com/be-nl/supermoto/690-smc-r/highlights.html#.Uqvc1OJ7uUk
KTM%20690%20SMC-R%2012.jpg

Specificaties (KTM 450 SMR):
http://www.ktm.com/be-nl/supermoto/450-smr/highlights.html#.Uqvc6OJ7uUk
[Afbeelding niet meer beschikbaar]







Momenteel ben ik meer geneigd voor de 690, kost minder.. En vind hem wel bruter.
Enkel k*t dat het model pas 2014 uitkomt. Maw niet mogelijk om een goeie tweedehands te vinden.
(liefst tweedehands dus, ivm prijs)
 
Momenteel deze 2:
Specificaties (KTM 690 SMC R):
http://www.ktm.com/be-nl/supermoto/690-smc-r/highlights.html#.Uqvc1OJ7uUk
KTM%20690%20SMC-R%2012.jpg

Specificaties (KTM 450 SMR):
http://www.ktm.com/be-nl/supermoto/450-smr/highlights.html#.Uqvc6OJ7uUk
[Afbeelding niet meer beschikbaar]







Momenteel ben ik meer geneigd voor de 690, kost minder.. En vind hem wel bruter.
Enkel k*t dat het model pas 2014 uitkomt. Maw niet mogelijk om een goeie tweedehands te vinden.
(liefst tweedehands dus, ivm prijs)

die 450 SMR is wel een vrij hardcore SM die veel onderhoud nodig heeft. Echt een competitie motor omdat er het blok van een crossmotor in zit. Dan moet je toch wel gaan denken aan olie wisselen om de 5 a 10 uur en zuiger om de ~30 uur. Als je er gewoon mee op straat rijdt zou ik die dus niet kiezen.
Die eerste heeft vrij weinig onderhoud nodig. Is imo ook nog maar amper een SM te noemen :p Ding weegt verdomme 140kg.
 
die 450 SMR is wel een vrij hardcore SM die veel onderhoud nodig heeft. Echt een competitie motor omdat er het blok van een crossmotor in zit. Dan moet je toch wel gaan denken aan olie wisselen om de 5 a 10 uur en zuiger om de ~30 uur. Als je er gewoon mee op straat rijdt zou ik die dus niet kiezen.
Die eerste heeft vrij weinig onderhoud nodig. Is imo ook nog maar amper een SM te noemen :p Ding weegt verdomme 140kg.


Moet zeggen dat ik blij ben met de kritiek die je geeft, alles wat je zegt is nieuw voor me want ik weet er nu eenmaal niets van :p Die eerste is miss zoals je zegt geen original SM, maar voor mij is hij qua design toch wel grotendeels gelijkaardig. (vin hem zelfs iets vetter, prijs is ook lager)
Ik zou zeker voor die eerste gaan omwille van wat je zegt omtrend het wisselen van de olie om de zoveel uur. Gaat me nog altijd om het rijplezier (wheelies ftw :p:p), spijtig genoeg spreekt het sleutelen me minder aan.
 
De 690 geen sm meer te noemen??? Ik zou als ik jou was die 690 kiezen. Zelf een 625 gereden en echt bevallen. Een 690 heeft nog minder onderhoud nodig en is nog een stuk krachtiger. Dus sleutelen aan 690 valt echt reuze mee. Google maar eens.
 
Ik rij elke dag, nog wel in gewone kleding.
Heb wel broek en jas gekocht maar nog niet echt nodig omdat het nog wel gaat vind ik.
Als de sneeuw valt gaat het pak aan.
Verder de groeten aan alle motorrijders die nog door rijden, vandaag nog een paar gezien veel respect voor hun op twee wieltjes al is het niet wederzijds but I couldn't care less ;)
Ze groeten me niet uit principe en ik groet hun ook niet uit principe als MP3 rijder.
Maar ze hebben het net zo koud als ik, hehehehe lekker voor ze!
 
De 690 geen sm meer te noemen??? Ik zou als ik jou was die 690 kiezen. Zelf een 625 gereden en echt bevallen. Een 690 heeft nog minder onderhoud nodig en is nog een stuk krachtiger. Dus sleutelen aan 690 valt echt reuze mee. Google maar eens.


Miss eerst een kijken om een 625 tweedehands aan te schaffen, op de ktm site staan natuurlijk enkel de laatste modellen.. Die 625 had ik zelfs geen weet van.
 
Voor de 690 had je de 625/640/660. 660 heeft geen elektrische start. 625 is weer krachtiger dan de 640. Mooie vind ik dat ze rond bouwjaar 2005 dubbele uitlaat hebben.
 
Waarom vind ik trouwens dit filmpje van in oktober 2013 van de 690smc r, terwijl op de ktm website staat dat deze pas in 2014 zou uitkomen?
 
Ik rij zelf enduro op een ktm 500 exc 2014 model. In de zomer bouw ik deze weleens om naar SM. Maar deze machine heeft idd wel redelijk wat ( klein ) onderhoud nodig. Doe na elke ( offroad ) rit een nieuw luchtfilter erop, om de 5 uur nieuwe olie en om de 10 uur het oliefilter en uiteraard ketting smeren na iedere rit.

De 450 smr is een competitie fiets en is volgens mijn weten niet standaard straatlegaal. De ktm 690 smc-r is echt een gruwelijke brute machine, waar je ook nog een beetje fatsoenlijk langere afstanden mee kan rijden. Is op dit moment wel de beste SM die op de markt is.

Zelf ben ik ook serieus aan t kijken voor een aprilia dorsoduro 750 voor op de weg. Is een semi SM waarmee je ook nog fatsoenlijk wat mee kunt toeren. Iemand ervaring met deze bike ?

---------- Toegevoegd om 22:54 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:51 ----------

Waarom vind ik trouwens dit filmpje van in oktober 2013 van de 690smc r, terwijl op de ktm website staat dat deze pas in 2014 zou uitkomen?

Als er op de site 2014 staat, wilt dat zeggen dat t om t 2014 model gaat. Bij ktm lopen ze vaak al een jaar vooruit met de modellen ( om de concurrentie voor te blijven denk ik ) .

Nu had ik geïnformeerd bij de ktm dealer en is de ktm 690smc-r idd pas vanaf jan leverbaar. Bij deze modellen moet je wel snel zijn want volgens mij waren de 2013 modellen al na een half jaar volledig uitverkocht.
 
Ik rij zelf enduro op een ktm 500 exc 2014 model. In de zomer bouw ik deze weleens om naar SM. Maar deze machine heeft idd wel redelijk wat ( klein ) onderhoud nodig. Doe na elke ( offroad ) rit een nieuw luchtfilter erop, om de 5 uur nieuwe olie en om de 10 uur het oliefilter en uiteraard ketting smeren na iedere rit.

De 450 smr is een competitie fiets en is volgens mijn weten niet standaard straatlegaal. De ktm 690 smc-r is echt een gruwelijke brute machine, waar je ook nog een beetje fatsoenlijk langere afstanden mee kan rijden. Is op dit moment wel de beste SM die op de markt is.

Zelf ben ik ook serieus aan t kijken voor een aprilia dorsoduro 750 voor op de weg. Is een semi SM waarmee je ook nog fatsoenlijk wat mee kunt toeren. Iemand ervaring met deze bike ?

---------- Toegevoegd om 22:54 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:51 ----------



Als er op de site 2014 staat, wilt dat zeggen dat t om t 2014 model gaat. Bij ktm lopen ze vaak al een jaar vooruit met de modellen ( om de concurrentie voor te blijven denk ik ) .

Nu had ik geïnformeerd bij de ktm dealer en is de ktm 690smc-r idd pas vanaf jan leverbaar. Bij deze modellen moet je wel snel zijn want volgens mij waren de 2013 modellen al na een half jaar volledig uitverkocht.

Deze modellen zijn wellicht zéér moeilijk tweedehands te vinden?
 
Ja de smc zul je er hooguit 2 op mp vinden, de smc-r die kom je idd maar zeer zelden tegen 2e hands.
 
Als er een 690 2e hands te koop staat moet je echt heel snel zijn. Dingen zijn zo weer verkocht.
 
Back
Naar boven