XXL Nutrition

Sticky Het Motor Topic

Bezoekers in dit topic

De correcte benaming is motorfiets, maar dat leer je nog wel met je theorie.
Juist, anders is het niet respectvol tegenover de mensen die aan het rijwielgedeelte werken.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik altijd een spin(binder) voor mijn bagage. Dan hoef ik niet steeds die lelijke koffers te demonteren. Werkt prima.
Bekijk bijlage 535969
Sporttas met spullen voor werk zet ik gewoon makkelijk vast op mijn buddyseat. Op de MT-09 werkt het top, reed ermee op en neer naar Zeeland, 130km. Zelfs bij 230km/h bleef alles stevig vastzitten. Kon er genoeg in kwijt voor kleding en spullen voor 5 dagen werk met overnachtingen.
Bekijk bijlage 535970



Voor sommige impulsieve jochies van 18 is het misschien iets te pittig. Voor een sterke 30er van 100+kg met veel verkeerservaring(auto) en zelfbeheersing valt het wel mee. Prima beginnersfiets voor hem denk ik. 1000cc 4 cilinder met genoeg koppel en redelijke top (voor een naked), genoeg vermogen om wel lekker mee te kunnen rijden als beginner. Kweetnie hoe hij is tov de z750, maar met die fiets kon je prima gooien.

Mijn Z750 (2005 model) vond ik echt een heerlijke fiets om mee te rijden als beginner. Zeer makkelijk te controleren.

De gasten die vroeger een snelle buikschuiver (R1) als eerste fiets namen waren vooral de gasten die zichzelf kapot reden door gebrek aan ervaring en overschatting van rijkunsten.


Kan je doen. Pekelracer/vervoerhoer voor woon/werk verkeer, ook in de winter. Een Z1000 is echter prima functioneel voor werk. Waarvoor wil je je motor gebruiken? Ook voor werk? Hoelang is die rit?


Mijn advies.
Gewoon rustig een goed gevoel met de fiets opbouwen. Hard rijden is leuk, elke mongol kan gas geven. Controle over je voertuig en met name goed kunnen remmen kan je leven redden. Je remweg kan heel anders zijn dan op je lesfiets. B Vergeet dus vooral niet om veel te oefenen met remmen en (semi)noodstops. Wat is je remweg op deze fiets? Heeft die fiets ABS? Heb je gereden op een fiets met ABS?(geen idee of dat standaard op een lesfiets zit).

Vooral voor een onervaren rijder kan ABS een lifesaver zijn. Je rijdt heel relaxed half geconcentreerd op een verlaten N-weg, iets gebeurd voor je op de weg (haas rent bijv. de weg op), je schrikt en drukt te hard je voorrem in. Faya, je voorwiel blokkeert en je gaat onderruit. ABS is in zo'n situatie echt top. Ik praat uit ervaring (geen ABS, auto die plots de weg op kwam).

Daarnaast is denk ik het allerbelangrijkste voor elke motorrijder om bewust te zijn van zijn omgeving zodat hij op tijd kan anticiperen. Je hebt geen kreukelzone, jij bent de kreukelzone. Ga er vanuit dat je onzichtbaar bent en dus niemand jou ziet of rekening met jou houdt.


Maar vooral, geniet van het rijden :).
Bedankt voor het tips, uiteraard mij bekend, wordt bij het lessen veel aandacht aan besteed (noodstop, uitwijken, afstand houden) . Met ABS, lesmotoren ook. Ik heb spinners voor een tas. In Vietnam hetzelfde gedaan met backpacken. Heb zo'n militaire rugtas met Goretexhoes, ideaal. Of gewoon een sporttas. Maar heb al zitten kijken naar universele motortassen, want vind zo'n koffer lelijk en niet passen bij een Z1000.

Mijn voornaamste aandachtspunt is bochtenwerk.
 
SW-motech heeft handige tanktassen met een quicklock systeem en verder ook mooie tanktassen.

Maar als je echt vaak veel wilt meenemen zou ik niet voor een naked kiezen maat eerder een allroad met een robuste kofferset.
 
Vanochtend een kleine schroef in de achterband, die is pas 1200km oud :(.
Wat vinden jullie: prop er in & doorrijden of vervangen?
 
Vanochtend een kleine schroef in de achterband, die is pas 1200km oud :(.
Wat vinden jullie: prop er in & doorrijden of vervangen?
Ik zou’m vervangen. Vertrouw die proppen niet zo.
 
Vanochtend een kleine schroef in de achterband, die is pas 1200km oud :(.
Wat vinden jullie: prop er in & doorrijden of vervangen?
(1)Zo´n veter, die je er zelf van buitenaf in kan proppen onderweg (of dit door de ANWB laten uitvoeren), is alleen "om thuis te komen".

(2)Er zijn bandenzaken waar ze, afhankelijk van de soort gat en de plaats van het gat, al dan niet van binnenuit (op een gedemonteerde band =extra kosten), er een zogenaamd parapluutje inschieten, waarmee je wel kan doorrijden todat het profiel versleten is.

(3)Ook kan je een preventief bandendichtmiddel (naam vergeten) in de leeggelopen band spuiten waarna bij oppompen (met een elektrische pomp!) het gat dichtgevulcaniseerd wordt.

Het parapluutje lijkt me de beste oplossing. Ik ken een goede motorbandenzaak in Purmerend (van superblackbird van het motor-forum) waar ze dat op commerciele basis doen. Zo'n zaak zit er ook vast bij jou in de provincie.
 
Laatst bewerkt:
Nou had ik dus serieus bijna die Kawasaki Z1000 gekocht.
1631223743914.png
Maar ik wilde niet te impulsief beslissen en er nog even over denken. Nu is ie verkocht aan iemand anders (toevallig ook van de gym waar ik train en goede bekende). Ik twijfelde o.a. over hoe comfortabel deze zou zijn op lange afstanden gezien m'n lengte en voor een beginner toch wel veel vermogen.

Ik denk dat een sporttour mij toch misschien wat meer ligt (of evt. een comfortabele naked), maar zie echt door de bomen (het aanbod) het bos niet meer. Wellicht iemand hier die wat advies kan uitbrengen?

Wat ik zoek:
  • Een sporttour motor, comfortabel zittend voor iemand van 1,90 meter en 115 kg.
  • Geschikt om wat spullen mee te nemen (evt. dus een koffer, maar tassen kan ook).
  • Niet zo'n ouwelullending of kantoorpikkies ding, een beetje sportieve look maar toch functioneel om wat mee te kunnen nemen en ook als het een keer regent te pakken.
  • Het hoeft niet direct een droommodel te zijn. Als eerste motor prima voor een paar jaar om rustig verder te kijken naar wat ik echt wil voor de lange termijn. Daarom wil ik er ook niet te veel aan uitgeven (<7k) met max. 40k op de teller.
  • Rond de 90-100 pk lijkt me voldoende als beginner, maar iets meer is ook prima.
  • Een beetje betrouwbare motor stel ik wel op prijs. Als auto ben ik wel fan van Japanners, betrouwbaar. Maar hoe zit dat met motoren? Zijn naast Japanners bijvoorbeeld een BWM of Triumph ook betrouwbaar of hangt dat er af van het model en de historie van de motor?
 
Nou had ik dus serieus bijna die Kawasaki Z1000 gekocht.
Maar ik wilde niet te impulsief beslissen en er nog even over denken. Nu is ie verkocht aan iemand anders (toevallig ook van de gym waar ik train en goede bekende). Ik twijfelde o.a. over hoe comfortabel deze zou zijn op lange afstanden gezien m'n lengte en voor een beginner toch wel veel vermogen.

Ik denk dat een sporttour mij toch misschien wat meer ligt (of evt. een comfortabele naked), maar zie echt door de bomen (het aanbod) het bos niet meer. Wellicht iemand hier die wat advies kan uitbrengen?

Wat ik zoek:
  • Een sporttour motor, comfortabel zittend voor iemand van 1,90 meter en 115 kg.
  • Geschikt om wat spullen mee te nemen (evt. dus een koffer, maar tassen kan ook).
  • Niet zo'n ouwelullending of kantoorpikkies ding, een beetje sportieve look maar toch functioneel om wat mee te kunnen nemen en ook als het een keer regent te pakken.
  • Het hoeft niet direct een droommodel te zijn. Als eerste motor prima voor een paar jaar om rustig verder te kijken naar wat ik echt wil voor de lange termijn. Daarom wil ik er ook niet te veel aan uitgeven (<7k) met max. 40k op de teller.
  • Rond de 90-100 pk lijkt me voldoende als beginner, maar iets meer is ook prima.
  • Een beetje betrouwbare motor stel ik wel op prijs. Als auto ben ik wel fan van Japanners, betrouwbaar. Maar hoe zit dat met motoren? Zijn naast Japanners bijvoorbeeld een BWM of Triumph ook betrouwbaar of hangt dat er af van het model en de historie van de motor?
Je bent geslaagd voor de eerste test, het niet toegeven aan een impulsieve aankoop neiging.

1m90 is niet (te) lang, ben zelf maar iets korter en zou met iets langere armen comfortabeler hebben kunnen zitten op 600cc viercylinders met clip-on sturen. Alleen als je benen disproportioneel erg lang zijn zou je voor een ruime zit (open kniehoek) moeten gaan.

115kg is alleen een probleem als je de vering optimaal wil afstellen voor zeer sportief gebruik; zelf heb ik mijn vering en demping in een harde stand, maar nu ik weer iets onder de 100kg zit ga ik dat weer wat soepeler afstellen.

Met lange benen, hoog eigen gewicht en grote lichaamskracht (die jij allemaal hebt) heb je een motor onder veel omstandigheden goed onder controle, vrees niet voor teveel vermogen.

Andere antwoorden volgen.
 
Je bent geslaagd voor de eerste test, het niet toegeven aan een impulsieve aankoop neiging.

1m90 is niet (te) lang, ben zelf maar iets korter en zou met iets langere armen comfortabeler hebben kunnen zitten op 600cc viercylinders met clip-on sturen. Alleen als je benen disproportioneel erg lang zijn zou je voor een ruime zit (open kniehoek) moeten gaan.

115kg is alleen een probleem als je de vering optimaal wil afstellen voor zeer sportief gebruik; zelf heb ik mijn vering en demping in een harde stand, maar nu ik weer iets onder de 100kg zit ga ik dat weer wat soepeler afstellen.

Met lange benen, hoog eigen gewicht en grote lichaamskracht (die jij allemaal hebt) heb je een motor onder veel omstandigheden goed onder controle, vrees niet voor teveel vermogen.

Andere antwoorden volgen.
Sowieso al bedankt voor je reactie. :)

Het voelt wel een beetje als 'had ik 'm nou maar gekocht', maar er is genoeg aanbod op de markt. Zit o.a. naar de Honda CB 1000R te kijken (ook naked). Een beetje rechtop zitten is voor mij wel een must, want ik heb regelmatig last van CTS (Carpaal Tunnel Syndroom), dus mijn polsen minimaal belasten vind ik wel prettig. Ik les op een Honda CB 650F, die rijdt erg prettig. Iets sportiever en groter mag van mij wel.
 
Laatst bewerkt:
lieve mensen!

zijn inmiddels al een tijdje en flink wat kilometers verder, om precies te zijn bijna 1000 :) de keuze was gevallen voor een yamaha fz6n uit 2008 welke ik voor een vriendenprijsje heb mogen overnemen

uiteindelijk een rustiger model dan verwacht maar prima voor in het begin.. lekker bochten smijten, hoge toeren leren kennen etc.

mooi spul! zelfs met een 650cc rij je menig achterstevoren nike petje volkswagen GTI eruit, flink onderschat 👍🏼
 

Bijlagen

  • 1611B8AA-D9E7-4007-8666-9B734FD25829.jpeg
    1611B8AA-D9E7-4007-8666-9B734FD25829.jpeg
    224,1 KB · Weergaven: 44
Sowieso al bedankt voor je reactie. :)

Het voelt wel een beetje als 'had ik 'm nou maar gekocht', maar er is genoeg aanbod op de markt. Zit o.a. naar de Honda CB 1000R te kijken (ook naked). Een beetje rechtop zitten is voor mij wel een must, want ik heb regelmatig last van CTS (Carpaal Tunnel Syndroom), dus mijn polsen minimaal belasten vind ik wel prettig. Ik les op een Honda CB 650F, die rijdt erg prettig. Iets sportiever en groter mag van mij wel.
Een ducati hypermotard al eens bekeken?
Zijn prijzig maar wel comfortabel en mooi.
 
En dan de oude 1100cc tweeklepper aanraden voor een beginner, die heeft maar 90pk. :grinny:
Lijkt me toch wel voldoen als racen niet het doel is :)
Heb zelf ook nooit boven 90pk gehad, soms een beetje saai maar wel vergevingsgezind.
 
Lijkt me toch wel voldoen als racen niet het doel is :)
Heb zelf ook nooit boven 90pk gehad, soms een beetje saai maar wel vergevingsgezind.

Die knalt jouw monster wel weg hoor ;)
 
Die knalt jouw monster wel weg hoor ;)
Jah, dubbel de pk’s en koppel. Mijn (ex) monster 600 zijn topsnelheid was ook maar 150-160, zelfs m’n bandit400 was sneller en pittiger. Toch was die monster wel fijn (en mooi)
 
Jah, dubbel de pk’s en koppel. Mijn (ex) monster 600 zijn topsnelheid was ook maar 150-160, zelfs m’n bandit400 was sneller en pittiger. Toch was die monster wel fijn (en mooi)

Verkeerd gelezen. Dacht dat je zelf nog nooit iets onder de 90 pk had gereden. Ik wou zeggen dat de hypermotard de zwaardere jongens wel eens voorbij loopt :)
 
Verkeerd gelezen. Dacht dat je zelf nog nooit iets onder de 90 pk had gereden. Ik wou zeggen dat de hypermotard de zwaardere jongens wel eens voorbij loopt :)
Ah nee andersom, ik zal niet snel met een echt snelle motor rijden, kan ik alleen rechtdoor te baas.
 
Een sporttour motor, comfortabel zittend voor iemand van 1,90 meter en 115 kg.
Hoe sportief of hoe tour gericht zoek je?

Kawasaki Z1000SX
2CA64F0D-226B-4B3A-9BF8-B5E9953F13B6.jpeg


Triumph Sprint ST1050
9BBF2249-6F08-45D2-8B45-72C5115033CA.jpeg


BMW K1300s
AE3C510D-695A-467B-BFED-C8416A50C5E8.jpeg


KTM SMT 990
DEA1F439-A9DB-4B51-A9A3-E36BBF01FC48.jpeg


Triumph Tiger 900
59DB16A1-E35B-4454-85CC-827492F789DC.jpeg


Ik heb ze expres allemaal met zijkoffers opgezocht.
 
Een ducati hypermotard al eens bekeken?
Zijn prijzig maar wel comfortabel en mooi.

En dan de oude 1100cc tweeklepper aanraden voor een beginner, die heeft maar 90pk. :grinny:
Dat is zeker een leuke motor, maar om eerlijk te zijn, als ik die naast de Z1000 zet ga ik toch daarvoor.
Hoe sportief of hoe tour gericht zoek je?

Kawasaki Z1000SX
Bekijk bijlage 536444

Triumph Sprint ST1050
Bekijk bijlage 536445

BMW K1300s
Bekijk bijlage 536446

KTM SMT 990
Bekijk bijlage 536447

Triumph Tiger 900
Bekijk bijlage 536448

Ik heb ze expres allemaal met zijkoffers opgezocht.
Superbedankt. Er zitten wel een paar leuke tussen. Zo'n Z1000 SX is wel een mooi compromis tussen de naked Z1000 en een functionele motor voor langere ritten en om spullen mee te kunnen nemen. Ik vraag me af hoe deze zit, vond de Z1000 toch wat compact. Die zijkoffers vind ik dan weer niet zo goed staan.

Wat er wel leuk uitziet: Honda CB 1000R
1631360333800.png


Kawa Z100 SX:

1631360427625.png

1631360736279.png


Triumph Speed Triple is ook wel aardig:
1631360863747.png


Ik heb bewust even motoren gezocht die te koop staan met een km-stand, prijs en bouwjaar binnen wat ik ongeveer zoek.
 
Back
Naar boven