Fitness Seller

Sticky Het Motor Topic

Bezoekers in dit topic

Wel lichtelijk geriatrisch georiënteerd. Het lijkt wel of sommigen als oude zak geboren worden. Iets waar ik me over blijf verbazen.
Hoe kom je daarbij?
IMG_20210911_135001.jpg
 
Het aantal pk's zegt weinig over veiligheid of geschiktheid voor beginners.

135pk zonder TC en met primitieve ABS (zoals mijn huidige motor, een 2012 Triumph Speed Triple) is trouwens een stuk linker dan 200+ pk met de meest moderne elektronische ondersteuning. Mijn eerste motor, een Honda CB750f2 met slechts 73pk, was pas echt gevaarlijk, vooral op nat wegdek. Maar op mijn Husqvarna 701 enduro schakel ik alle (ook nog bochtenafhankelijke!) elektronica uit om nog een beetje lol te hebben.
 
Het aantal pk's zegt weinig over veiligheid of geschiktheid voor beginners.

135pk zonder TC en met primitieve ABS (zoals mijn huidige motor, een 2012 Triumph Speed Triple) is trouwens een stuk linker dan 200+ pk met de meest moderne elektronische ondersteuning. Mijn eerste motor, een Honda CB750f2 met slechts 73pk, was pas echt gevaarlijk, vooral op nat wegdek. Maar op mijn Husqvarna 701 enduro schakel ik alle (ook nog bochtenafhankelijke!) elektronica uit om nog een beetje lol te hebben.
Veiligheid en geschiktheid voor beginners ligt natuurlijk ook voor een groot deel aan je eigen rijgedrag, rechterhand en met welke condities je gaat rijden. Vergeleken met 30 jaar terug rijdt het meeste nu natuurlijk als een zonnetje.

Ik denk dat ik op een 'beginnersmotor' wel vrij snel uitgekeken raak, dus is een investering voor iets om langer te houden het misschien wel waard. Gisteren trouwens voor het eerst rijles gehad in de regen. Poepte wel een beetje buiten de bebouwde kom op sommige bestrating in de bochten, maar ging eigenlijk best prima. Stond wel wat schuim op het wegdek hier een daar.
 
Veiligheid en geschiktheid voor beginners ligt natuurlijk ook voor een groot deel aan je eigen rijgedrag, rechterhand en met welke condities je gaat rijden. Vergeleken met 30 jaar terug rijdt het meeste nu natuurlijk als een zonnetje.

Ik denk dat ik op een 'beginnersmotor' wel vrij snel uitgekeken raak, dus is een investering voor iets om langer te houden het misschien wel waard. Gisteren trouwens voor het eerst rijles gehad in de regen. Poepte wel een beetje buiten de bebouwde kom op sommige bestrating in de bochten, maar ging eigenlijk best prima. Stond wel wat schuim op het wegdek hier een daar.
De wrijvingscoefficient van ijs is nul, die van nat vuil/slecht wegdek niet veel hoger. Denk dat je gevoel adequaat was.
 
Dat is zeker een leuke motor, maar om eerlijk te zijn, als ik die naast de Z1000 zet ga ik toch daarvoor.

Superbedankt. Er zitten wel een paar leuke tussen. Zo'n Z1000 SX is wel een mooi compromis tussen de naked Z1000 en een functionele motor voor langere ritten en om spullen mee te kunnen nemen. Ik vraag me af hoe deze zit, vond de Z1000 toch wat compact. Die zijkoffers vind ik dan weer niet zo goed staan.

Wat er wel leuk uitziet: Honda CB 1000R
Bekijk bijlage 536459

Kawa Z100 SX:

Bekijk bijlage 536460
Bekijk bijlage 536461

Triumph Speed Triple is ook wel aardig:
Bekijk bijlage 536462

Ik heb bewust even motoren gezocht die te koop staan met een km-stand, prijs en bouwjaar binnen wat ik ongeveer zoek.
Ok, maar dan wil je dus een naked bike en geen sporttour.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Het aantal pk's zegt weinig over veiligheid of geschiktheid voor beginners.

135pk zonder TC en met primitieve ABS (zoals mijn huidige motor, een 2012 Triumph Speed Triple) is trouwens een stuk linker dan 200+ pk met de meest moderne elektronische ondersteuning. Mijn eerste motor, een Honda CB750f2 met slechts 73pk, was pas echt gevaarlijk, vooral op nat wegdek. Maar op mijn Husqvarna 701 enduro schakel ik alle (ook nog bochtenafhankelijke!) elektronica uit om nog een beetje lol te hebben.
tc, abs?

wat is dat
 
Veiligheid en geschiktheid voor beginners ligt natuurlijk ook voor een groot deel aan je eigen rijgedrag, rechterhand en met welke condities je gaat rijden. Vergeleken met 30 jaar terug rijdt het meeste nu natuurlijk als een zonnetje.

Ik denk dat ik op een 'beginnersmotor' wel vrij snel uitgekeken raak, dus is een investering voor iets om langer te houden het misschien wel waard. Gisteren trouwens voor het eerst rijles gehad in de regen. Poepte wel een beetje buiten de bebouwde kom op sommige bestrating in de bochten, maar ging eigenlijk best prima. Stond wel wat schuim op het wegdek hier een daar.
Het vangnet van de modernste elektronica overstijgt kunde en ervaring:


behalve in bochten waarin niet geremd of gasgegeven wordt...
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Dat is zeker een leuke motor, maar om eerlijk te zijn, als ik die naast de Z1000 zet ga ik toch daarvoor.

Superbedankt. Er zitten wel een paar leuke tussen. Zo'n Z1000 SX is wel een mooi compromis tussen de naked Z1000 en een functionele motor voor langere ritten en om spullen mee te kunnen nemen. Ik vraag me af hoe deze zit, vond de Z1000 toch wat compact. Die zijkoffers vind ik dan weer niet zo goed staan.

Wat er wel leuk uitziet: Honda CB 1000R
Bekijk bijlage 536459

Kawa Z100 SX:

Bekijk bijlage 536460
Bekijk bijlage 536461

Triumph Speed Triple is ook wel aardig:
Bekijk bijlage 536462

Ik heb bewust even motoren gezocht die te koop staan met een km-stand, prijs en bouwjaar binnen wat ik ongeveer zoek.
Die onderste heb ik zelf.
 
  • Love
Waarderingen: BB_
Nou had ik dus serieus bijna die Kawasaki Z1000 gekocht.
Maar ik wilde niet te impulsief beslissen en er nog even over denken. Nu is ie verkocht aan iemand anders (toevallig ook van de gym waar ik train en goede bekende). Ik twijfelde o.a. over hoe comfortabel deze zou zijn op lange afstanden gezien m'n lengte en voor een beginner toch wel veel vermogen.

Ik denk dat een sporttour mij toch misschien wat meer ligt (of evt. een comfortabele naked), maar zie echt door de bomen (het aanbod) het bos niet meer. Wellicht iemand hier die wat advies kan uitbrengen?

Wat ik zoek:
  • Een sporttour motor, comfortabel zittend voor iemand van 1,90 meter en 115 kg.
  • Geschikt om wat spullen mee te nemen (evt. dus een koffer, maar tassen kan ook).
  • Niet zo'n ouwelullending of kantoorpikkies ding, een beetje sportieve look maar toch functioneel om wat mee te kunnen nemen en ook als het een keer regent te pakken.
  • Het hoeft niet direct een droommodel te zijn. Als eerste motor prima voor een paar jaar om rustig verder te kijken naar wat ik echt wil voor de lange termijn. Daarom wil ik er ook niet te veel aan uitgeven (<7k) met max. 40k op de teller.
  • Rond de 90-100 pk lijkt me voldoende als beginner, maar iets meer is ook prima.
  • Een beetje betrouwbare motor stel ik wel op prijs. Als auto ben ik wel fan van Japanners, betrouwbaar. Maar hoe zit dat met motoren? Zijn naast Japanners bijvoorbeeld een BWM of Triumph ook betrouwbaar of hangt dat er af van het model en de historie van de motor?
-Triumph en met name BMW hebben ook betrouwbare modellen. De Triumph Street Triple RS (let op: Street, niet Speed, en alleen de snelle RS uitvoering); en ook de grote 1200 cc twins van Triumph zijn niet erg betrouwbaar!

-Max 40k is een goede tip van/aan jezelf. Alleen geloven met onderhoudsboekje!

-Een beheerst persoon als jij (denk ik dan) heeft weinig te vrezen van een hoog vermogen. Zoals gezegd is een hoogvermogende moderne motor met elektronisch vangnet veiliger dan een ouderwetse motor zonder, en ook zonder veel vermogen.

-Niet vermogen (kW) of koppel (Nm), maar trekkracht aan het achterwiel (N) is bepalend voor acceleratie in de versnellingen. Door de veel kortere totale overbrenging reageert een Ninja 636 van recent bouwjaar bijvoorbeeld veel vlotter op bevelen van de gashand bij normale snelheden (tot 200), zelfs in de 6de versnelling, dan zijn grote broertje de Ninja 1000 (topsnelheden 250 vs 300, terwijl het vermogen 130 vs 200pk is). Veel nakeds zijn door hun kortere overbrenging daardoor in de praktijk ook sneller dan de sportievere types met volledige kuip.
 
En vergeet de duke niet, klinken erg mooi met open Akra's :thumb:

KTM SuperDuke 990 R
€ 6.200,00
 
En vergeet de duke niet, klinken erg mooi met open Akra's :thumb:

KTM SuperDuke 990 R
€ 6.200,00
Dat zijn echt geweldige machines, redelijk betrouwbaar, maar nog best duur in onderhoud.
 
Die onderste heb ik zelf.
Nice. :D
-Triumph en met name BMW hebben ook betrouwbare modellen. De Triumph Street Triple RS (let op: Street, niet Speed, en alleen de snelle RS uitvoering); en ook de grote 1200 cc twins van Triumph zijn niet erg betrouwbaar!

-Max 40k is een goede tip van/aan jezelf. Alleen geloven met onderhoudsboekje!

-Een beheerst persoon als jij (denk ik dan) heeft weinig te vrezen van een hoog vermogen. Zoals gezegd is een hoogvermogende moderne motor met elektronisch vangnet veiliger dan een ouderwetse motor zonder, en ook zonder veel vermogen.

-Niet vermogen (kW) of koppel (Nm), maar trekkracht aan het achterwiel (N) is bepalend voor acceleratie in de versnellingen. Door de veel kortere totale overbrenging reageert een Ninja 636 van recent bouwjaar bijvoorbeeld veel vlotter op bevelen van de gashand bij normale snelheden (tot 200), zelfs in de 6de versnelling, dan zijn grote broertje de Ninja 1000 (topsnelheden 250 vs 300, terwijl het vermogen 130 vs 200pk is). Veel nakeds zijn door hun kortere overbrenging daardoor in de praktijk ook sneller dan de sportievere types met volledige kuip.
Thanks. :thumbs:
En vergeet de duke niet, klinken erg mooi met open Akra's :thumb:

KTM SuperDuke 990 R
€ 6.200,00
Ja, supervet. Mijn instructeur rijdt tijdens de rijles op een KTM, volgens mij de Super Duke 1290 GT, klinkt geweldig.
 
Ja, supervet. Mijn instructeur rijdt tijdens de rijles op een KTM, volgens mij de Super Duke 1290 GT, klinkt geweldig.
Gewoon een proefritje op maken dan, voor dat budget ga je echt maar weinig leukers vinden.
 
Gewoon een proefritje op maken dan, voor dat budget ga je echt maar weinig leukers vinden.
Vindt ie te veel vermogen voor een beginner. Hij zegt neem gewoon eerst 2 jaar zo'n Honda 650 als waar je op lest en kijk dan wat je wilt. :P

Hij is trouwens een liefhebber (en monteur), rijdt zelf op een Intruder.
 
Back
Naar boven