XXL Nutrition

Sticky Het Serotonine-Dopamine-GABA evenwicht

• Topic Starter Topic Starter
Ja dat bevelen meeste producenten aan, maar is dus teveel.

Ok. dus een halve tab per dag is dus voldoende tegen 'anxiety' ?

Voel me trouwens ook heel kalm op de 2000 mg die ik nu al o pheb. maar daarintegen wel weer zeer emotioneel. ( zelf denk ik dat de st. janskruid opnieuw zn werk moet gaan doen. 5 dagen off was toch iets te lang denk ik.

Ok. dus een halve tab per dag is dus voldoende tegen 'anxiety' ?

Voel me trouwens ook heel kalm op de 2000 mg die ik nu al o pheb. maar daarintegen wel weer zeer emotioneel. ( zelf denk ik dat de st. janskruid opnieuw zn werk moet gaan doen. 5 dagen off was toch iets te lang denk ik.

Yep ;). Ja 2000mg gaat je testosteron sterk laten zakken en oestrogeen stijgt. Komt door te sterke GABA werking (Omzetting naar GABA). Wordt je na week helemaal gek van. Zeker met die combinaties, ze versterken elkaar nog eens.

Gewoon een vaste hoeveelheid sin-janskruid met 200mg glutamine is voldoende.

Yep ;). Ja 2000mg gaat je testosteron sterk laten zakken en oestrogeen stijgt. Komt door te sterke GABA werking (Omzetting naar GABA). Wordt je na week helemaal gek van. Zeker met die combinaties, ze versterken elkaar nog eens.

Oke top tnx man!

Nog ideeen over moment van inname van deze supps?
En of mogelijke supps die ik kan toevoegen?

3000mg L-glutamine is veel teveel. Daar is je probleem. Gelijke dosis met 5htp. Dus 100-200mg/dag.

B vitamines samen met een multivit is ook veel teveel. En je moet zien dat er maar 50% van adh in zit. 100% is al teveel icm je voeding. Ik zou b vitamines al zeker laten vallen en mss multivit ook.

Er zit ook al vitamine C in, dus even zien hoeveel in je multivit zit.

Magnesium max 400mg/dag en zit ook weer in je multivit.

Dus is teveel allemaal.

Dit ;)

allez Cools, ik neem soms 10gram glutamine per dag. Glutamine is toch een aminozuur dat je niet kan overdoseren. En goed voor de darmen ook.

glutamine is een verwaarloosbaar product als je gewoon je dagelijkse hoeveelheid eiwitten en whey binnenkrijgt.

allez Cools, ik neem soms 10gram glutamine per dag. Glutamine is toch een aminozuur dat je niet kan overdoseren. En goed voor de darmen ook.

Je kan alles overdoseren skydirk. Ik kan ook 5gram vitamine C nemen zonder merkbare problemen. Maar wil niet zeggen dat het op termijn goed is.

---------- Toegevoegd om 14:05 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:03 ----------

glutamine is een verwaarloosbaar product als je gewoon je dagelijkse hoeveelheid eiwitten en whey binnenkrijgt.

Klopt niet. Extra glutamine heeft effect op de productie van GABA. Hieruit wordt GABA aangemaakt. Als je dit puur neemt zal dit ook sterker gebeuren.

Laatst bewerkt:

er is een groot verschil tussen een aminozuur op nuchtere maag nemen en verschillende aminozuren te samen nemen. in het eerste geval passeert het de hersenbloedbarrière en in het tweede geval niet door de concurrentie van de andere aminozuren. als je GABA of tryptofaan neemt voor het slapengaan, neem je dat ook minstens twee uur nadat je iets geconsumeerd hebt, anders heeft het geen zin.

er is een groot verschil tussen een aminozuur op nuchtere maag nemen en verschillende aminozuren te samen nemen. in het eerste geval passeert het de hersenbloedbarrière en in het tweede geval niet door de concurrentie van de andere aminozuren. als je GABA of tryptofaan neemt voor het slapengaan, neem je dat ook minstens twee uur nadat je iets geconsumeerd hebt, anders heeft het geen zin.

Hier heb ik nog nooit een onderzoek over gezien. Ook nog nooit gehoord van aminozuren die concureren.

Bij B&F raden ze 20g aan op trainingsdagen en 10 op rustdage, dan is dit veel te veel ? maar waarom dan deze dosering ?

Bij B&F raden ze 20g aan op trainingsdagen en 10 op rustdage, dan is dit veel te veel ? maar waarom dan deze dosering ?

Is bedoeld voor te trainen dan ook. Maar is in principe teveel. Zelfde als met de doseringen creatine die ze in het verleden aanraadde.

SAMe (S-Adenosyl-Methionine)

Cools, ben je bekend met dit stofje?
Dit is blijkbaar een aminozuur welke serotonine en dopamine kan verhogen.
Het is te koop in Nederland.

Cools, ben je bekend met dit stofje?
Dit is blijkbaar een aminozuur welke serotonine en dopamine kan verhogen.
Het is te koop in Nederland.

Die ken ik ja. Er zou een positief effect op serotonine zover ik weet. En ook de lever ondersteunen.

Maar het is duur voor wat het doet.

Even mbt to st janskruid heb ik even wat onderzoek gedaan, het blijkt dut dat het bestandeel Hypericin niet zo effetief is als men dacht. maar dat het vooral om het bestandseel hyperforin gaat dat zou zorgen voor een positief effect op serotonine. Iets wat best wel interesant is aangezien meeste SJK producten gebaseerd zijn op hypericin.

Wel iets belangrijks om in de gaten te houden.

Ik zal ff kijken waar ik dit vandaan had.

EDIT: BRON

Laatst bewerkt:
Interessant. Zo te zien is er ook een 5% hyperforin extract nodig voor goede effecten.

Alhoewel een 0,5% extract enigste andere is wat ze nog getest hebben. Dus een 2% extract bv. zou voldoende kunnen zijn.

En men kan door de dosis bij een heel extract te verhogen aan vergelijkbare concentraties ook komen. Maar dan zit je al aan 3 x 3000mg/dag bij een 0,5% extract.

Gezien gehele extracten vooral verkocht worden zonder specifieke concentraties kunnen we dan best zien hoeveel hyperforin dit gemiddeld bevat.

Dat kan zeer sterk verschillen zoals je ziet.

Determining hyperforin and hypericin content in eight brands of St. John’s wort
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j...Pj-tYA6aB2edrfTtI9RxmQA&bvm=bv.59026428,d.Yms

Laatst bewerkt:
Zijn er nog die zich zo moe voelen door anti-psychotica?

Zijn er nog die zich zo moe voelen door anti-psychotica?

Ik ben toevallig antipsychotica de laatste weken aan het onderzoeken.

De nieuwe generatie antipsychotica (atypische) wordt nu vooral voorgeschreven. Gezien hun interactie met vele receptoren en dus invloed hormonen die activiteit reguleren is het normaal dat je je moe kan voelen.

Maar verlaging van dopamine, wat ze dus vooral zouden moeten doen, kan op zichzelf al moe maken. Dit innemen voor het slapen zou een oplossing kunnen zijn voor door de dag wat fitter te voelen.

Hier staat alvast een lijstje van alle antipsychotica beschikbaar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Antipsychotic

Eerste generatie, typische antipsychotica
http://en.wikipedia.org/wiki/Typical_antipsychotic

Tweede generatie, atypische antipsychotica
http://en.wikipedia.org/wiki/Typical_antipsychotic

Ben nog aan het onderzoeken welke de beste keuze nu is. Alhowel dit niet simpel is gezien ik rekening hou met bijwerkingen, effect op angst, depressie en natuurlijk hun doel dopamine verlaging (en dus vermindering van overactiviteit hersenen). De interactie met andere receptoren bepaald uiteindelijk een deel van de werking en de bijwerkingen.

Het wordt nu ook meer en meer voorgeschreven bij depressies als sneller werkend middel dan SSRI's. Maar ook omdat dit gepaard kan gaan met een overactiviteit in de hersenen (dit door dopamine), wat dus een overmatig denken geeft. Gezien hun mogelijke bijwerkingen niet de eerste keuze, zeker gezien SSRI's ook dopamine verlagen.

De meest voorgeschreven (atypische) antipsychotica zijn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Risperidone (Risperdal)

http://en.wikipedia.org/wiki/Olanzapine (Zyprexa)

http://en.wikipedia.org/wiki/Quetiapine (Seroquel)

Laatst bewerkt:
Cools, is niet het goede topic maar wat vind jij van vitamine supplementen? ben aan het denken om evt bodybuilding vitamine pack toe te voegen
geef toe dat ik niet genoeg uit groenten en fruit haal, maar zelfs als ik het wel zou doen hoe denk jij hier over?

Als je een gevarieerde voeding hebt met voldoende groenten en fruit is het niet nodig. Het kan zelfs nadelig zijn.

En als je geen of onvoldoende groenten en fruit eet is het ook moeilijk. Je gaat een totaal aan vitamines zitten innemen terwijl je mogelijk maar een paar tekorten zou kunnen hebben dan.

Alvast nooit meer dan 100% van ADH van de B vitamines per dag innemen. Vitamine C mag iets meer gezien de ADH regelmatig stijgt (nu 120mg, maar mag nog hoger).

Vitamine D zit je altijd sterk boven ADH gezien deze niet kloppen en kan je dus best afzonderlijk bij innemen. Standaard is 2000iu (50mcg) het minimum, maar 5000iu tot zelfs 10000iu is mogelijk per dag.

Ook altijd even zien naar de mineralen erin.

Terug
Naar boven