MuscleMeat

Sticky Het Serotonine-Dopamine-GABA evenwicht

Hey cools.

Ik lees steeds vaker dat er een verschil zit in hypericin en hyperforin (beide bestanddelen uit st janskruid).

Nou heb ik gezien dat de meeste st. janskruid producten zijn gebaseerd op hypericin, echter wijzen diverse studies uit dat hyperforin beter zou zijn.

Is bij jou hier meer over bekend? ik kan er namelijk vrij weinig over vinden, maar vind het wel interessant namelijk.

Zo kan weer reageren ;)

Even een samenvatting van de werking van Sertraline. In het kort is de oorzaak van een slecht libido door de serotonine verhoging. Er is een mogelijke verhoging van dopamine alhoewel er ook een omgekeerd effect zou kunnen zijn.

Sertraline is primarily a serotonin reuptake inhibitor (SRI) with a binding affinity towards the serotonin transporter. Therapeutic doses of sertraline (25–200 mg/day) taken by patients for four weeks resulted in 80–90% inhibition of serotonin transporter (SERT) in striatum as measured by positron emission tomography. A daily 9 mg dose was sufficient to inhibit 50% of SERT.

Sertraline is also a dopamine reuptake inhibitor. However, this is not considered a tight binding, and this action is only 10% of its potency as a monoamine reuptake inhibitor. It is a σ1 receptor agonist with 5% of its SRI potency, and an α1-adrenoreceptor antagonist with 1–10% of its SRI potency. However, though confirming sertraline's high affinity for σ1 receptors, different studies suggest that the drug actually behaves as an antagonist at those. In dopamine reuptake, sertraline is more potent than bupropion. However, it is about 60 times more potent at inhibiting serotonin than dopamine reuptake. Regardless, sertraline could be considered a serotonin-dopamine reuptake inhibitor.

Dus we zien vooral dat Sertraline een sterke selectieve serotonine-heropnameremmer is. Dus een meer serotonine tussen je synapsen, meer activiteit.

Maar het is ook een vrij sterke dopamine heropnameremmer, dus middelen die dopamine verhogen zoals L-dopa (mucuna pruriens) zijn niet aan te raden. Alhoewel serotonine in verhouding een grotere remming van de opname kent. Je zou kunnen zeggen dat dopamine verhogen mogelijk is dan, maar dit kan nadelig zijn voor de psyche.

Dopamine is een activator van de hersenactiviteit wat voor een onrustig gevoel kan zorgen en in slechte gevallen voor psychoses. Serotonine geeft meer rust, maar verlaagt ook testosteron. Dopamine verhoogt dit weer.

De vraag is uiteindelijk wat Sertroline met dopamine doet. Dit is nog vrij onzeker.

Het effect op GABA is dan ook nog een vraag. Middelen zoals L-glutamine gaan als GABA verhoger verder nadelig voor je testosteron zijn. Dus vermijden.

Dus de oplossing. Middelen vermijden die een vrij direct en sterk effect hebben op deze hormonen om problemen te voorkomen.

Ik raad aan:

-phosphatidylserine. Dit op een lage dosis van 200mg/dag. Er is een mogelijk effect op dopamine, dus als je je niet lekker hierbij voelt meteen mee stoppen.

-Brandnetel als SHBG remmer voor meer vrij testosteron

-Horny goat weed als NO verhoger, alsook cortisol verlager. Dit verwijd de bloedvaten ook wat een erectie vergemakkelijkt alsook opwinding.

-Vitamine D op 2000-5000iu/dag als licht anti-oestrogeen en dus testosteron verhoger.

Sinds wanneer is vit D een anti-oestrogeen?

gaba is toch een pro hormoon en een broodje apekool ???

• Topic Starter Topic Starter
Hey cools.

Ik lees steeds vaker dat er een verschil zit in hypericin en hyperforin (beide bestanddelen uit st janskruid).

Nou heb ik gezien dat de meeste st. janskruid producten zijn gebaseerd op hypericin, echter wijzen diverse studies uit dat hyperforin beter zou zijn.

Is bij jou hier meer over bekend? ik kan er namelijk vrij weinig over vinden, maar vind het wel interessant namelijk.

http://forum.dutchbodybuilding.com/...gaba-evenwicht-309109/index6.html#post8258860

http://forum.dutchbodybuilding.com/...gaba-evenwicht-309109/index7.html#post8306973

Hebben we het al eens over gehad ;)

Hyperforin zou idd beter zijn, maar supplementenfirma's lopen altijd wat achter.

Cools,

weet je ook iets om je serotonine en dopamine weer een boost te geven? :D

Hey, je vertelde hiervoor dosiering van het liefst 400mg en beter nog 600mg als je dat kan betalen, maar nu zie ik dagelijkse dosis 200mg max?

Ik raad aan:

-phosphatidylserine. Dit op een lage dosis van 200mg/dag. Er is een mogelijk effect op dopamine, dus als je je niet lekker hierbij voelt meteen mee stoppen.

-Horny goat weed als NO verhoger, alsook cortisol verlager. Dit verwijd de bloedvaten ook wat een erectie vergemakkelijkt alsook opwinding.

-Vitamine D op 2000-5000iu/dag als licht anti-oestrogeen en dus testosteron verhoger.

Zou die brandnetel werken tegen mij enorm hoge SHBG waardens?

Hey, je vertelde hiervoor dosiering van het liefst 400mg en beter nog 600mg als je dat kan betalen, maar nu zie ik dagelijkse dosis 200mg max?

Ik raad aan:

Zou die brandnetel werken tegen mij enorm hoge SHBG waardens?

Die 200mg was specifiek voor iemand ;) Een hogere dosis was niet aan te raden gezien de medicatie dat hij neemt.

Brandnetel gaat zeker werken tegen je hoge SHBG waardes. Het gaat vooral de bindingskracht verminderen.

Die 200mg was specifiek voor iemand ;) Een hogere dosis was niet aan te raden gezien de medicatie dat hij neemt.

Brandnetel gaat zeker werken tegen je hoge SHBG waardes. Het gaat vooral de bindingskracht verminderen.
Hartelijk dank voor je bericht!

Ben echt blij dat je op dit forum zo actief bent!

Graag gedaan ;)

En hoe zit het eigenlijk mbt de 'gut' ?

Naar hier en daar wat onderzoek te doen. kom ik steeds vaker tegen dat je gut even belangrijk is in het hele neurotransmitter(s) verhaal.

Ben alleen benieuwd hoe deze nou exact met elkaar verbonden zijn.

Ik neem momenteel Fluvoxamine een SSRI kan ik deze twee combineren?

Dat kan zeker.

---------- Toegevoegd om 13:27 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:25 ----------

En hoe zit het eigenlijk mbt de 'gut' ?

Naar hier en daar wat onderzoek te doen. kom ik steeds vaker tegen dat je gut even belangrijk is in het hele neurotransmitter(s) verhaal.

Ben alleen benieuwd hoe deze nou exact met elkaar verbonden zijn.

Je darmen zijn zeer belangrijk en hebben hier een groot effect op, net zoals je lever.

Als een van deze 2 verstoord zijn kan hier een direct negatief impact op hebben. Een goede leverwerking en bacteriële balans in je darmen zijn daarom heel belangrijk.

Je darmen zijn zeer belangrijk en hebben hier een groot effect op, net zoals je lever.

Als een van deze 2 verstoord zijn kan hier een direct negatief impact op hebben. Een goede leverwerking en bacteriële balans in je darmen zijn daarom heel belangrijk.

zoiets dacht ik al ja.

Ik heb trouwens wel een aardige website gevonden die hier ook een deel over schrijft.

bengreenfieldfitness

Hier en daar ook wel wat artikelen die misschien wat apart zijn, maar over het algemeen wel veel nuttige info.

Cools, L-Tyrosine @ 500 mg per dag.. aan of af-rader?

l-tyrosine onderdrukte me eetlust gebruik het niet vaak nu.

Terug
Naar boven