Fitness Seller

Sticky Het Serotonine-Dopamine-GABA evenwicht

Ik ben toevallig antipsychotica de laatste weken aan het onderzoeken.

De nieuwe generatie antipsychotica (atypische) wordt nu vooral voorgeschreven. Gezien hun interactie met vele receptoren en dus invloed hormonen die activiteit reguleren is het normaal dat je je moe kan voelen.

Maar verlaging van dopamine, wat ze dus vooral zouden moeten doen, kan op zichzelf al moe maken. Dit innemen voor het slapen zou een oplossing kunnen zijn voor door de dag wat fitter te voelen.

Hier staat alvast een lijstje van alle antipsychotica beschikbaar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Antipsychotic

Eerste generatie, typische antipsychotica
http://en.wikipedia.org/wiki/Typical_antipsychotic

Tweede generatie, atypische antipsychotica
http://en.wikipedia.org/wiki/Typical_antipsychotic

Ben nog aan het onderzoeken welke de beste keuze nu is. Alhowel dit niet simpel is gezien ik rekening hou met bijwerkingen, effect op angst, depressie en natuurlijk hun doel dopamine verlaging (en dus vermindering van overactiviteit hersenen). De interactie met andere receptoren bepaald uiteindelijk een deel van de werking en de bijwerkingen.

Het wordt nu ook meer en meer voorgeschreven bij depressies als sneller werkend middel dan SSRI's. Maar ook omdat dit gepaard kan gaan met een overactiviteit in de hersenen (dit door dopamine), wat dus een overmatig denken geeft. Gezien hun mogelijke bijwerkingen niet de eerste keuze, zeker gezien SSRI's ook dopamine verlagen.

De meest voorgeschreven (atypische) antipsychotica zijn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Risperidone (Risperdal)

http://en.wikipedia.org/wiki/Olanzapine (Zyprexa)

http://en.wikipedia.org/wiki/Quetiapine (Seroquel)

ik neem nu seroquel xr 150mg (komende van 400) nu ik werk, is het vaak moeilijk om in de ochtend te werken omdat ik mij altijd zo moe voel.

• Topic Starter Topic Starter
ik neem nu seroquel xr 150mg (komende van 400) nu ik werk, is het vaak moeilijk om in de ochtend te werken omdat ik mij altijd zo moe voel.

Is ook een vrij hoge dosis. Zou je deze nog kunnen verlagen naar 100mg? 50mg is misschien wat te weinig.

Ook zou je een ander middel kunnen aanvragen. Seroquel is een van de sterkste sedatieve middelen.

Is ook een vrij hoge dosis. Zou je deze nog kunnen verlagen naar 100mg? 50mg is misschien wat te weinig.

Ook zou je een ander middel kunnen aanvragen. Seroquel is een van de sterkste sedatieve middelen.

Binnekort mag ik (hopelijk) nog verlagen naar 100mg. Nu ik aan het afbouwen ben blijf k misschien toch beter bij seroquel, dan ben k hopelijk sneller van die pillerij vanaf :)

Binnekort mag ik (hopelijk) nog verlagen naar 100mg. Nu ik aan het afbouwen ben blijf k misschien toch beter bij seroquel, dan ben k hopelijk sneller van die pillerij vanaf :)

Dan kan je idd bij dit middel beter blijven. Op 100mg ga je al stuk minder moe voelen en op 50mg al zeker.

Als je een gevarieerde voeding hebt met voldoende groenten en fruit is het niet nodig. Het kan zelfs nadelig zijn.

En als je geen of onvoldoende groenten en fruit eet is het ook moeilijk. Je gaat een totaal aan vitamines zitten innemen terwijl je mogelijk maar een paar tekorten zou kunnen hebben dan.

Alvast nooit meer dan 100% van ADH van de B vitamines per dag innemen. Vitamine C mag iets meer gezien de ADH regelmatig stijgt (nu 120mg, maar mag nog hoger).

Vitamine D zit je altijd sterk boven ADH gezien deze niet kloppen en kan je dus best afzonderlijk bij innemen. Standaard is 2000iu (50mcg) het minimum, maar 5000iu tot zelfs 10000iu is mogelijk per dag.

Ook altijd even zien naar de mineralen erin.

dankje cools, ik denk dat ik toch eens mijn groenten/fruit ga uppen dan is het niet meer nodig om die supps te kopen :). tnx voor de uitleg!

Ik zit nu al bijna 2 weken te wachten op een nieuw st. janskruid product. Natures way: Perika St johns wort.

Hier zou 3-5% Hyperforin inzitten. ik ben benieuwd.

Wat ik wel heel jammer vind is dat er nog zo weinig over bekend is, terwijl in duitsland dit al word voorgeschreven door artsen en allerlei behandelaren. ook zijn ze daar al lang op hyperforin overgestapt. terwijl je dat hier in nld in volgens mij geen een product terug vind.

misschien wel in Kira forte Li160

Ik zit nu al bijna 2 weken te wachten op een nieuw st. janskruid product. Natures way: Perika St johns wort.

Hier zou 3-5% Hyperforin inzitten. ik ben benieuwd.

Wat ik wel heel jammer vind is dat er nog zo weinig over bekend is, terwijl in duitsland dit al word voorgeschreven door artsen en allerlei behandelaren. ook zijn ze daar al lang op hyperforin overgestapt. terwijl je dat hier in nld in volgens mij geen een product terug vind.

misschien wel in Kira forte Li160

Kira Forte zou inderdaad ook goed spul zijn.

Kira Forte zou inderdaad ook goed spul zijn.

Zit 9000 ug Hyperforin in per tablet.

2 per dag is 18000 ug. hetgeen dat ook aangeraden word volgens nieuwe onderzoeken.

Andere st janskruid producten bevatten nog geen eens 1000 ug per tablet.

Zit 9000 ug Hyperforin in per tablet.

2 per dag is 18000 ug. hetgeen dat ook aangeraden word volgens nieuwe onderzoeken.

Andere st janskruid producten bevatten nog geen eens 1000 ug per tablet.

Sterk spul inderdaad. Sommigen krijgen er wel maaglast van, maar dat valt goed mee.

Heb ook gelezen dat voor de zwaardere gevallen alleen deze voldoende werkt.

lees ik het nou goed, en begrijp ik het nu goed...

verlaagt GABA je testosteron?

ben zelf vermindert naar 100mg. Omdat er alleen maar doosjes van 50mg, die 60 tabletten bavatten, bestaan en die 7.68 euro kosten, als je dan omrekent zou k per doosje 20 dagen toekomen. Met de 100mg kom k nu langer toe :) ik voel mij ook veel energieker zoals jij al zei :)

Dat is goed ;)

Heb je enige tips voor het verhogen van het libido etc tijdens het nemen van 100mg sertraline (=serlain/zoloft)?

Heb je enige tips voor het verhogen van het libido etc tijdens het nemen van 100mg sertraline (=serlain/zoloft)?

Topic test boosters zou je eens kunnen kijken.

Gezien het een SSRI is kan je moeilijk via dopamine of GABA zitten werken. Dit kan de effecten versterken of verminderen.

Ik zal eens even nazien wat de beste optie kan zijn.

Zo kan weer reageren ;)

Even een samenvatting van de werking van Sertraline. In het kort is de oorzaak van een slecht libido door de serotonine verhoging. Er is een mogelijke verhoging van dopamine alhoewel er ook een omgekeerd effect zou kunnen zijn.

Sertraline is primarily a serotonin reuptake inhibitor (SRI) with a binding affinity towards the serotonin transporter. Therapeutic doses of sertraline (25–200 mg/day) taken by patients for four weeks resulted in 80–90% inhibition of serotonin transporter (SERT) in striatum as measured by positron emission tomography. A daily 9 mg dose was sufficient to inhibit 50% of SERT.

Sertraline is also a dopamine reuptake inhibitor. However, this is not considered a tight binding, and this action is only 10% of its potency as a monoamine reuptake inhibitor. It is a σ1 receptor agonist with 5% of its SRI potency, and an α1-adrenoreceptor antagonist with 1–10% of its SRI potency. However, though confirming sertraline's high affinity for σ1 receptors, different studies suggest that the drug actually behaves as an antagonist at those. In dopamine reuptake, sertraline is more potent than bupropion. However, it is about 60 times more potent at inhibiting serotonin than dopamine reuptake. Regardless, sertraline could be considered a serotonin-dopamine reuptake inhibitor.

Dus we zien vooral dat Sertraline een sterke selectieve serotonine-heropnameremmer is. Dus een meer serotonine tussen je synapsen, meer activiteit.

Maar het is ook een vrij sterke dopamine heropnameremmer, dus middelen die dopamine verhogen zoals L-dopa (mucuna pruriens) zijn niet aan te raden. Alhoewel serotonine in verhouding een grotere remming van de opname kent. Je zou kunnen zeggen dat dopamine verhogen mogelijk is dan, maar dit kan nadelig zijn voor de psyche.

Dopamine is een activator van de hersenactiviteit wat voor een onrustig gevoel kan zorgen en in slechte gevallen voor psychoses. Serotonine geeft meer rust, maar verlaagt ook testosteron. Dopamine verhoogt dit weer.

De vraag is uiteindelijk wat Sertroline met dopamine doet. Dit is nog vrij onzeker.

Het effect op GABA is dan ook nog een vraag. Middelen zoals L-glutamine gaan als GABA verhoger verder nadelig voor je testosteron zijn. Dus vermijden.

Dus de oplossing. Middelen vermijden die een vrij direct en sterk effect hebben op deze hormonen om problemen te voorkomen.

Ik raad aan:
-phosphatidylserine. Dit op een lage dosis van 200mg/dag. Er is een mogelijk effect op dopamine, dus als je je niet lekker hierbij voelt meteen mee stoppen.
-Brandnetel als SHBG remmer voor meer vrij testosteron
-Horny goat weed als NO verhoger, alsook cortisol verlager. Dit verwijd de bloedvaten ook wat een erectie vergemakkelijkt alsook opwinding.
-Vitamine D op 2000-5000iu/dag als licht anti-oestrogeen en dus testosteron verhoger.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven