XXL Nutrition

Nieuws 'Het Westen moet Iran aanvallen'. Oorlogstaal van de PVV in Tweede Kamer

Het wordt toch eens hoog tijd dat sommigen gaan weten wat fascisme inhoudt hoor, gewoon één aspect:

"Eén partij of persoon heeft alle macht."

PVV moet gewoon net als alle democratische partijen samenwerken met andere partijen. Geen fascisme dus. Gewoon beetje simpel redeneren van links (want dat doen ze net zo vaak als rechts voor wie het nog niet doorhad).

• Topic Starter Topic Starter
Het wordt toch eens hoog tijd dat sommigen gaan weten wat fascisme inhoudt hoor, gewoon één aspect:

PVV moet gewoon net als alle democratische partijen samenwerken met andere partijen. Geen fascisme dus. Gewoon beetje simpel redeneren van links (want dat doen ze net zo vaak als rechts voor wie het nog niet doorhad).

Hitler werkte in beginsel ook samen met andere partijen. Binnen de PVV is toch wel overduidelijk sprake van een fascistische structuur, de partij is Wilders en Wilders is de partij. Alles maar dan ook alles moet langs Wilders en zijn trawanten, ook al voorkomt hij daarmee nog niet dat er partijgenoten zijn die zich misdragen als hij er geen zicht op heeft.

Een democratische partij kan je de PVV toch moeilijk noemen, wel een partij die meedoet aan ons democratisch systeem.

Om Rob Riemen aan te halen :
Enkele aspecten van de fascistische techniek zijn: populisme om de massa te beheersen, een charismatisch leider, een beweging die an sich niet democratisch georganiseerd is en inspeelt op gevoelens van onrust, wrok, rancune en angst

Laatst bewerkt:
Een partij die de regels en wetten van de democratie respecteert is per definitie een democratische partij. Je kan natuurlijk wel hun interne structuur 'ondemocratisch' noemen, maar dat is toch even wat anders.

Ik sprak niet over de evolutie naar fascisme, ik reageerde op de uitspraak dat de PVV fascistisch is. En dat klopt simpelweg niet.

-

Laatst bewerkt:
Een partij die de regels en wetten van de democratie respecteert is per definitie een democratische partij. Je kan natuurlijk wel hun interne structuur 'ondemocratisch' noemen, maar dat is toch even wat anders.

Ik sprak niet over de evolutie naar fascisme, ik reageerde op de uitspraak dat de PVV fascistisch is. En dat klopt simpelweg niet.

Ze kunnen niet anders natuurlijk maar ze hebben verder echt niet zoveel op met de democratie. Dat is ouderwets gewauwel volgens hun ideoloog.

De PVV heeft meerdere trekken van een fascistische partij, alleen zullen ze het gebruik van geweld nooit voor elkaar krijgen. Dat een Wilders geen tegenstander is van rassenrellen geeft echter wel aan dat hij het liefst wel ziet dat er wat minderheden een kopje kleiner worden gemaakt. Fascisme op zijn best.

Wilders doet net zo goed aan Taqiyya, zijn ware bedoelingen verhullen. Maar misschien is dat politici eigen, ook al heeft niet ieder politicus zulk verderfelijk gedachtengoed of zulke discutabele vrienden als de PVV heeft.

Verder is ieder tijdperk anders, in onze informatiemaatschappij schakel je niet even je tegenstanders zomaar uit. De stap om te gaan zuiveren zal dus ook nooit worden gemaakt door de PVV, maar je kan ook zuiveren d.m.v het woord. Als andere partijen daar geen antwoord op hebben heb je even goed een moderne vorm van fascisme dat uitgevoerd kan worden. Daarvoor heb je alleen maar wat machtsgeile figuren als Verhagen voor nodig, de nieuwe Von Papen.

Laatst bewerkt:

das gewoon een definitie van autoritarisme, anders zu Stalin ook een fascist zijn.

das gewoon een definitie van autoritarisme, anders zu Stalin ook een fascist zijn.
Goed lezen, nergens ging het over een definitie, dit was slechts één aspect dat ik aanhaalde.

---------- Toegevoegd om 22:11 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:07 ----------

Ze kunnen niet anders natuurlijk maar ze hebben verder echt niet zoveel op met de democratie. Dat is ouderwets gewauwel volgens hun ideoloog.

De PVV heeft meerdere trekken van een fascistische partij, alleen zullen ze het gebruik van geweld nooit voor elkaar krijgen. Dat een Wilders geen tegenstander is van rassenrellen geeft echter wel aan dat hij het liefst wel ziet dat er wat minderheden een kopje kleiner worden gemaakt. Fascisme op zijn best.

Wilders doet net zo goed aan Taqiyya, zijn ware bedoelingen verhullen. Maar misschien is dat politici eigen, ook al heeft niet ieder politicus zulk verderfelijk gedachtengoed of zulke discutabele vrienden als de PVV heeft.

Verder is ieder tijdperk anders, in onze informatiemaatschappij schakel je niet even je tegenstanders zomaar uit. De stap om te gaan zuiveren zal dus ook nooit worden gemaakt door de PVV, maar je kan ook zuiveren d.m.v het woord. Als andere partijen daar geen antwoord op hebben heb je even goed een moderne vorm van fascisme dat uitgevoerd kan worden. Daarvoor heb je alleen maar wat machtsgeile figuren als Verhagen voor nodig, de nieuwe Von Papen.
Het gebruik van bepaalde technieken (die werken) door verschillende politieke stromingen, maakt die stromingen nog niet soortgelijk. Dat is een redeneringsfout die helaas te vaak gemaakt wordt. De PVV kan niet zomaar in een hokje geduwd worden, dat is te simplistisch.

Het gebruik van bepaalde technieken (die werken) door verschillende politieke stromingen, maakt die stromingen nog niet soortgelijk. Dat is een redeneringsfout die helaas te vaak gemaakt wordt. De PVV kan niet zomaar in een hokje geduwd worden, dat is te simplistisch.

Wilders doet niet veel anders natuurlijk door de islam te vergelijken met het fascisme, dat terwijl zijn taktieken en technieken evengoed lijken op fascisme.

Ik zie overigens niet in waarom je niet op basis van technieken mag vergelijken, juist die technieken zijn cruciaal om onderscheid te maken tussen partijen met een fascistische inslag of juist niet. Maar goed het hangt er ook vanaf hoe je het fascisme ziet, als techniek of puur als ideologie. Volgens mij is het meer een techniek die door bepaalde politici wordt toegepast in tijden van angst, onzekerheid en onvrede. Het doel kan op basis van de partij ideologie verder heel verschillend zijn tussen diverse fascistische stromingen. Maar de gebruikte technieken zullen een grote overeenkomst vertonen.

Sowieso moet fascisme in de context van de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw worden gezien. De kans dat er ergens op de wereld een fascistisch regime aan de macht komt dat direct op de stroming in die jaren gebaseerd is lijkt me erg sterk. Het fascistische systeem is grotendeels gebaseerd op staatcontrole, die door internet en andere huidige technlogie niet echt meer mogelijk is om tot stand te brengen wanneer mensen eenmaal toegang tot informatie hebben gehad. Daar komt ook nog eens bij dat mensen geconforteerd zijn met de wandaden van het fascisme, wat ervoor zorgt dat bijna iedereen tegen extreem nationalisme en verheerlijking van geweld is. De PVV fascistisch noemen is dus bij uitstek grote onzin naar mijn mening.

Wilders doet niet veel anders natuurlijk door de islam te vergelijken met het fascisme, dat terwijl zijn taktieken en technieken evengoed lijken op fascisme.

Ik zie overigens niet in waarom je niet op basis van technieken mag vergelijken, juist die technieken zijn cruciaal om onderscheid te maken tussen partijen met een fascistische inslag of juist niet. Maar goed het hangt er ook vanaf hoe je het fascisme ziet, als techniek of puur als ideologie. Volgens mij is het meer een techniek die door bepaalde politici wordt toegepast in tijden van angst, onzekerheid en onvrede. Het doel kan op basis van de partij ideologie verder heel verschillend zijn tussen diverse fascistische stromingen. Maar de gebruikte technieken zullen een grote overeenkomst vertonen.
Wat ik bedoelde is dat bepaalde technieken gewoon door veel politieke partijen gebruikt worden.

Populisme en angst om maar een paar zaken te noemen. De ene partij gebruikt dat al wat meer dan de andere, maar het is zeker niet iets wat alleen door de 'extremere' partijen gehanteerd wordt.

Je kan dus gerust zeggen dat de PVV methoden gebruikt die ook in het fascisme gebruikt werden, maar waar ik op reageerde was de uitspraak dat de PVV een fascistische partij is. Verder zijn we het grotendeels eens.

Sommige figuren denken dat er in Nederland via de PVV een nieuw fascisme kan ontstaan, dit is natuurlijk onzin en pure angstzaaierij. Ook een fascistische methode, omdat ze een probleem hebben met rechts.

Bijna iedereen is tegen extreem nationalisme? Volgens mij halen extreem nationalistische partijen toch aardige hoeveelheden stemmen in Europa. Of je moet een Front National, VB, PVV etc niet zien als extreem nationalistisch.

Fascisme gericht op het gebruik van geweld is dan niet meer van deze tijd, veel van de andere punten van het fascisme zijn wel van toepassing op partijen die afkerig zijn van alles wat de gevestigde orde is en wat volgens hun niet opkomt voor de middenklasse (Henk en Ingrid). Wilders die zich keihard afzet tegen de elitaire elite is daar een goed voorbeeld van.

Als er aspecten (technieken) van het fascisme gebruikt worden door een partij in combinatie met niet-fascistische aspecten of anti-fascistische aspecten, dan kan er niet van fascisme worden gesproken. Fascisme is simpelweg de stroming zoals die bestond vanaf de jaren '20 van de twintigste eeuw. Dat een partij vergelijkbare technieken gebruikt, maakt de partij nog niet fascistisch.

Sowieso moet fascisme in de context van de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw worden gezien. De kans dat er ergens op de wereld een fascistisch regime aan de macht komt dat direct op de stroming in die jaren gebaseerd is lijkt me erg sterk. Het fascistische systeem is grotendeels gebaseerd op staatcontrole, die door internet en andere huidige technlogie niet echt meer mogelijk is om tot stand te brengen wanneer mensen eenmaal toegang tot informatie hebben gehad. Daar komt ook nog eens bij dat mensen geconforteerd zijn met de wandaden van het fascisme, wat ervoor zorgt dat bijna iedereen tegen extreem nationalisme en verheerlijking van geweld is. De PVV fascistisch noemen is dus bij uitstek grote onzin naar mijn mening.

Ach, zelfs in dit topic heb je mensen die het liefst een sterke leider zien dan dat je op een rationele manier naar oplossingen zoekt. Dus ik zou niet te hard nooit zeggen...

Laten we het dan op fascistoide houden. Wilders is zelf ook niet vies van vergelijkingen met het fascisme als het aankomt op de islam terwijl die stroming nog veel ouder is dan het fascisme. Het hangt er volgens mij vanaf hoe je het fascisme ziet, zoals eerder gezegd, puur als ideologie of als techniek die toegepast wordt op een eigen ideologie. Het laatste is dan fascistoide het eerste puur fascisme.

Tsja, zo kun je wel met alle begrippen aan de haal gaan natuurlijk en verdwijnt het nut om uberhaupt dingen te benoemen. Met het laatste deel van je post kan ik het wel eens zijn, overigens. Alhoewel ik uberhaupt het refereren naar fascisme (wat "fascistoide" doet) ongepast vind. Wat Wilders doet (Islam als fascistische ideologie) is natuurlijk evengoed onzin.

Tsja, zo kun je wel met alle begrippen aan de haal gaan natuurlijk en verdwijnt het nut om uberhaupt dingen te benoemen. Met het laatste deel van je post kan ik het wel eens zijn, overigens. Alhoewel ik uberhaupt het refereren naar fascisme (wat "fascistoide" doet) ongepast vind. Wat Wilders doet (Islam als fascistische ideologie) is natuurlijk evengoed onzin.

De term fascistoide is toch niet iets vaag lijkt me? De PVV heeft qua opbouw zeker fascistoide trekjes, het is nou ook weer niet zo dat ze maar op enkele punten overeenkomsten met het fascisme.

-Een sterke en charismatische leider
-Tegenstander van de zittende elite (elitaire elite aldus de PVV)
-Autoritaire structuur
-Extreem nationalistisch (onze cultuur is duizenden malen beter dan die zandcultuur aldus de PVV)
-Leunen op de middenklasse (Henk en Ingrid)
-Democratie alleen als middel gebruiken om macht te verkrijgen, binnen de partij is democratie niet mogelijk
-Zondebokken zoeken voor alles wat er is mis in deze samenleving (volgens Wilders voor 99% terug te leiden op allochtonen).

Nu zijn begrippen als populisme en andere zaken die je ook vindt bij het fascisme ook toepasbaar op andere politieke partijen maar het gaat juist om het geheel. Als je qua uitvoering van je ideologie vrij veel overeenkomsten vertoont met het fascisme dan kan je dat op zijn minst fascistoide noemen.

Was er voorheen ook wars van om de PVV een fascistenclub te noemen of fascistoide maar de uitspraken van o.a. Bosma doen mij er aan denken dat ze vooral met volledig gesloten gelederen hun strijd willen aangaan. Daarbij ook nog eens een dubbele agenda hanterend namens wat ultrazionisten die zelf ook alle trekken hebben van fascisten.

Natuurlijk heeft de PVV sterke naar fascisme neigende kenmerken, zoals Eric schetst. De vraag is alleen of het nuttig is om telkens die parallellen te maken in het openbaar debat.

-

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven