AndroidHealthClinic

Hoe begin ik als tiener met bodybuilding?

Dat klopt, alleen ze drongen waarschijnlijk niet goed genoeg door. Daarom probeer ik het bij deze nog een keer. kan nooit kwaad toch :D

Er zijn ook stickies over voeding en training enz maar die worden ook niet gebruikt door de noobs die zich aanmelden dus zal ook niet met dit gebeuren, maar kan zeker geen kwaad hoor ;)

Wat type je nu voor domme onzin met je je weet zeluf?

Je hoeft je voeding niet optimaal te gebruiken, als jij elke dag je buikspieren traint in 5 sets d.m.v. situps gaan ze groeien in dikte, en komen ze dus meer naar buiten, al heb je een laagje vet, als je dikke buikspieren hebt zie je ze ook bij 14% n

Buikspieren verschillen zeker wel van andere spieren koekwous, abs en kuiten en voorarmen hebben een ander spierweefsel en moeten het beste elke dag getraint worden

Wat nou 8-12 reps? vele reps bij buikspieren en ook kuiten en voorarmen, 50 reps, 40 reps, 20, 30, 10 en dat elke dag. geldt ook voor die kuiten+voorarmen.

a.u.b. geen onzin hier neerzetten met je 2 jaar theorie

edit ; zeker geen sticky van maken met die bs van jou

Sommige mensen blijven lachwekkend he:eek:.. WTF is een voorarm??. Als je direct begint te schreewen dat mensen onzin uit kramen, gebruik dan zelf eerst een correcte benamingen. Zodra een spier andere spiervezels bevat, kan er gekozen worden voor een andere aanpak, zoals bv meerdere herhalingen. Het iedere dag trainen van je kuiten daarintegen werkt niet zo. Doe je huiswerk en google maar op supercompensatie!!!:cool:

EddyBB, nice work man... misschien lay out iets veranderen maar eer zullen weer een hoop vragen beantwoord zijn voor sommigen

• Topic Starter Topic Starter
Ik citeer mezelf want ik krijg geen antwoord:(

Ja, sorry ik was door die sepu een beetje afgeleidt.

Ik geef je geen ongelijk, In veel gevallen in Full-Body beter maaaaar..
Als beginnend Bodybuilder zal je snel heel erg last krijgen van de spierpijn.
Als je begint met rippetoe, 5x5 stronglifts, of een gewoon fullbody schema, wordt er gelijk gegooit met 3 compounds op een dag etc.

Ik schrijf een splitschema voor met 1 compound per training ongeveer. Waardoor ze die compound ongehaast kunnen leren in vorm van een split.

Je hebt gelijk, Full body is beter voor massa in veel gevallen. Maar ik prefereer een split om de oefeningen zoals squatten ( wat in 5x5 elke dag moet ) en deadliften een goede uitvoering te laten krijgen.

Maar voor de rest, full body is in veel gevallen beter.
Maar voor de beginnende tiener is het toch belangrijk om de compounds technieken goed te leren. en niet de volgende dag mank te lopen.

Ja, sorry ik was door die sepu een beetje afgeleidt.

Ik geef je geen ongelijk, In veel gevallen in Full-Body beter maaaaar..
Als beginnend Bodybuilder zal je snel heel erg last krijgen van de spierpijn.
Als je begint met rippetoe, 5x5 stronglifts, of een gewoon fullbody schema, wordt er gelijk gegooit met 3 compounds op een dag etc.

Ik schrijf een splitschema voor met 1 compound per training ongeveer. Waardoor ze die compound ongehaast kunnen leren in vorm van een split.

Je hebt gelijk, Full body is beter voor massa in veel gevallen. Maar ik prefereer een split om de oefeningen zoals squatten ( wat in 5x5 elke dag moet ) en deadliften een goede uitvoering te laten krijgen.

Maar voor de rest, full body is in veel gevallen beter.
Maar voor de beginnende tiener is het toch belangrijk om de compounds technieken goed te leren. en niet de volgende dag mank te lopen.
Als je split doet loop je de volgende dag toch ook gewoon 'mank', alleen een kleiner deel van je lichaam?
Maar ik snap je punt wel hoor.
Nog een bijkomende vraag, waarom zou je de beginnende BB-er een 5x5 bijv. aanraden?

Als je split doet loop je de volgende dag toch ook gewoon 'mank', alleen een kleiner deel van je lichaam?
Maar ik snap je punt wel hoor.
Nog een bijkomende vraag, waarom zou je de beginnende BB-er een 5x5 bijv. aanraden?

Het 5x5 schema bouwt massa. grotendeels richtend op compounds. En resultaat elke week. als jij 15kg benchpressed en mag daar elke week 2.5kg bij doen. ga je in het begin toch elke week 15% vooruit.

5x5 is ook een full body, maar de meeste mensen gaan te hard in het begin met een full body. dit schema, de stronglift 5x5 heeft het nadrukkelijk op starters gewichten.

Btw, elke beginner die biceps borst wilt doen, wordt gedwongen tot squat :D

Ja, Starting Strength van Rippetoe

Dus je zou een beginner, die 9 van de 10 kansen waarschijnlijk nog geen prima houding (form) heeft, aanraden om met redelijk zware gewichten (als je maar 5 reps maakt neem ik aan dat het relatief zwaar is) te gaan trainen?

Lijkt me niet zo slim, als je dan gaat deadliften of eender wat, lijkt mij de kans op blessure een pak groter dan bij een lager gewicht (voor bijv. 10-12 reps). Ook maak je dan minder herhalingen, wat mij dan ook lijkt als minder kansen om hun houding dan te verbeteren?

Dus je zou een beginner, die 9 van de 10 kansen waarschijnlijk nog geen prima houding (form) heeft, aanraden om met redelijk zware gewichten (als je maar 5 reps maakt neem ik aan dat het relatief zwaar is) te gaan trainen?

Lijkt me niet zo slim, als je dan gaat deadliften of eender wat, lijkt mij de kans op blessure een pak groter dan bij een lager gewicht (voor bijv. 10-12 reps). Ook maak je dan minder herhalingen, wat mij dan ook lijkt als minder kansen om hun houding dan te verbeteren?

Dat klopt, maar daarom ben ik ook voor een starters gewicht. Dat punt maakt het grote verschil waarom ik een split prefereer. tegenover een full body.

Dat klopt, maar daarom ben ik ook voor een starters gewicht. Dat punt maakt het grote verschil waarom ik een split prefereer. tegenover een full body.
Met split kun je toch even goed met een (te) zwaar gewicht gaan werken?
Wat ook wel een probleem kan zijn met split is dat beginners bijv. benen-dag gewoon skippen omdat ze het nut er niet van inzien of dergelijke.

Met split kun je toch even goed met een (te) zwaar gewicht gaan werken?
Wat ook wel een probleem kan zijn met split is dat beginners bijv. benen-dag gewoon skippen omdat ze het nut er niet van inzien of dergelijke.

Dat klopt, dat is een nadeel van een split. Maar goed, zo heeft een full body ze pro's en con's en een een split ook.

Eigenlijk moeilijke discussie om tot een conclusie te komen. ik heb voor een split gekozen uit veiligheidsredenen. ;)

Als je het nou opbouwt lijkt het me wel oké?

Wat type je nu voor domme onzin met je je weet zeluf?

Je hoeft je voeding niet optimaal te gebruiken, als jij elke dag je buikspieren traint in 5 sets d.m.v. situps gaan ze groeien in dikte, en komen ze dus meer naar buiten, al heb je een laagje vet, als je dikke buikspieren hebt zie je ze ook bij 14% n

Buikspieren verschillen zeker wel van andere spieren koekwous, abs en kuiten en voorarmen hebben een ander spierweefsel en moeten het beste elke dag getraint worden

Wat nou 8-12 reps? vele reps bij buikspieren en ook kuiten en voorarmen, 50 reps, 40 reps, 20, 30, 10 en dat elke dag. geldt ook voor die kuiten+voorarmen.

a.u.b. geen onzin hier neerzetten met je 2 jaar theorie

edit ; zeker geen sticky van maken met die bs van jou
Je probeert nu iemand anders omlaag te halen om je eigen status hier weer een beetje op te krikken? Stoer.

Mooi topic verder, ik had er nog niet op zo'n simpele wijze naar gekeken, het opvullen van de scheurtjes met eiwitten :D
Ga zo door :)

Ik zal wel de enige zijn, maar vind heel veel toch wel niet zo simpel uitgelegd. Het roept bij mij juist meer vragen op als ik me even inbeeld al beginner zijnde.

- scheurtjes in je spieren. die scheurtjes worden opgevuld met 'eiwit'
?? ?

-MAAR, tussen elke reeks herhalingen, moet een kleine pauze zitten.
Zodat het lichaam die kleine scheurtjes even snel voor een heel klein deel kan herstellen.
?? ?

-eet 's ochtends heel veel koolhydraten en eiwitten.
eet 's middags minder dan 's ochtends
eet 's avonds het minst
(zou hier als beginner zijnde niet echt wijzer uit worden, want wat is veel kh en eiwit?

-beter richten op de SPLIT voor beginners
(fullbody word toch juist aangeraden voor beginners??

Laatst bewerkt:
Ik zal wel de enige zijn, maar vind heel veel toch wel niet zo simpel uitgelegd. Het roept bij mij juist meer vragen op als ik me even inbeeld al beginner zijnde.

- scheurtjes in je spieren. die scheurtjes worden opgevuld met 'eiwit'
?? ?

Met trainen maak je scheurtjes in je spieren. die worden opgevult met een bouwstof eiwit. ( eiwit wordt omgezet in aminozuren etc.)

-MAAR, tussen elke reeks herhalingen, moet een kleine pauze zitten.
Zodat het lichaam die kleine scheurtjes even snel voor een heel klein deel kan herstellen.

wat is hier het probleem dan? Tussen elke reeks reps, moet een kleine pauze zitten. die noemen wij de pauze tussen elke SET van herhalingen. De pauze is bedoelt om het verzuren te herstellen. of kan kan jij 80kg x 50 keer benchen zonder pauze?

-eet 's ochtends heel veel koolhydraten en eiwitten.
eet 's middags minder dan 's ochtends
eet 's avonds het minst

Weer zo'n onzin vraag, daarvoor heb ik uitgelegt wat eiwit is, koolhydraten zijn.

-beter richten op de SPLIT voor beginners
(fullbody word toch juist aangeraden voor beginners??

Als je een stukje terugleest zal je snappen waarom dit is. kijk het thread maar.

Een goede uitvoering zal je krijgen door oefeningen veel te doen. Zeker squats en deadlifts.

Waarom een split schema, FB is toch even goed?

true

---------- Toegevoegd om 20:41 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:36 ----------

je kan NIET ik herhaal NIET !!! spiermassa aankomen en vet verliezen met naturel bodybuilding ( bodybuilding zonder anabolen ).

hoezo niet??
overigens is bulk ook vaag je word vetter van je hebt gewoon voldoende nodig om te herstelle niet meer niet minder (mijn mening)

Terug
Naar boven