Ik stuur op kcal/min tegenwoordig, want dat kunnen de apparaten aangeven en is goed vergelijkbaar tussen de verschillende machines (allemaal precor), plus dat de tabellen van verbruik door verschillenden aktiviteiten ook meesta; in kcals per tijdseenheid staan, dus dat kontroleert of de apparaten niet liegen.
Bij elk type apparaat moet je kijken op welke kombinatie van snelheid/weerstand je de hoogste kcals/minuut kan halen, bv bij fietsen haal ik het hoogste rendement bij weerstand 13 en snelheid 80-85 rpm, zonder te verzuren. Bij de loopband is het een kombinatie van helling en snelheid. Ik doe het meestal 50-60 minuten. Als het echt hard doorbijten is, dan ga je iets te hard, je moet het gevoel houden dat je er best nog wel een tijd mee door kan gaan.
Tussenin doe ik 3 of 4 keer een paar minuten een hoger tempo of hogere weerstand, zodra ik echt in de problemen kom met ademhaling of spierverzuring schakel ik weer terug naar de basissnelheid/weerstand. Na een paar sessies merk je dan dat je eigenlijk best wel langer die hogere intensiteit aankan, en voor je't weet kan je dat de hele tijd volhouden en is dat je nieuwe basisintensiteit.
En dan zijn er ook wel eens wat mindere dagen, maar daar wil ik het even niet over hebben... het grootste probleem vind ik de verveling, maar sinds ik bij fit4free zit gaat dat ook wel: die hebben bij het kardiopark een muur vol tv-kanalen en op elk apparaat kan op je eigen koptelefoontje het geluid krijgen van het TV kanaal waar je naar wil kijken. Dan is een uur best snel om.