XXL Nutrition

Hoe fysiotherapeuten en patiënten genaaid worden

In dit overzicht is goed te zien hoe groot de kosten zijn voor langdurige zorg in NL. Dit is ook tevens de zorg die in andere landen om ons heen lang niet zo uitgebreid is en daarmee lang niet zo duur. De sp heeft nogal de gewoonte om te roepen dat onze zorg zo duur is in vergelijking met andere landen, nogal wiedes als je ziet hoe ver onze (langdurige) zorg gaat en nagaat hoelang dure publiek gefinancierde zorg (awbz) is misbruikt als afvoerputje.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Je maakt jezelf belachelijk, zeker als je de moeite hebt genomen met een fysiotherapeut te praten en er alsnog niets van snapt.

Een restitutiepolis wil zeggen dat de zorgverlener jou de factuur stuurt en jij een vergoeding krijgt van de zorgverzekeraar. Dan heb je met een behandelindex niets te maken, en hoeft er helemaal geen contract te zijn met de zorgverzekeraar.
Nee jij maakt jezelf belachelijk. Daar gaat dit hele topic toch niet om, dodo!

Het gros van de fysio's heeft een contract met de zorgverzekeraar. Waarom? Omdat het gros van de mensen geen administratief werk zelf wil doen. Lees; Zelf de nota wil voorschieten en indienen. Kan ik me wel wat bij voorstellen. Als de fysio er voor kiest om geen contract met de zorgverzekeraar aan te gaan, dan loopt meer dan 80% van zijn patiënten een deur verder, naar een fysio die WEL een contract heeft waarbij men dus geen rompslomp heeft.

Jouw hele argument werkt pas als ELKE fysio in Nederland, of iig meer dan 90% besluit om GEEN contract meer af te sluiten met de verzekeraar. Dat gaat niet gebeuren. Waarom niet? Omdat het gros van de mensen geen 20 euro per maand extra wil betalen voor een restitutiepolis. Bovenop het ER en bovenop de eigen bijdrage. Totaal logisch mijn inziens want de zorg is al niet bepaald goedkoop.

Ergo; Fysio's zijn min of meer "verplicht" een contract af te sluiten met een zorgverzekeraar. En dan is het leuk als jij een restitutiepolis hebt, maar zolang ik nog steeds naar een fysio ga die een contract heeft met mijn zorgverzekering (lees bijna alle fysio's) val ik nog steeds onder de behandelindex!

Los van het hele feit over natura of restitutiepolissen is het natuurlijk schandalig dat men loopt te adverteren met "bij ons worden 40 fysio behandelingen vergoed!". Maar als je dan boven die 11 komt heeft je fysio een probleem en uiteindelijk dus jij want zal je fysio je (begrijpelijk) niet verder behandelen.

Edit: Oh en ik heb Menzis even nagebeld voor de zekerheid en ik heb gewoon gelijk mbt bovenstaande.

Laatst bewerkt:
Nee jij maakt jezelf belachelijk. Daar gaat dit hele topic toch niet om, dodo!

Jij schreef in de OP: "Blijkt dus dat de behandelingen waarvoor jij je hebt verzekerd bij de verzekeraar als patiënt, niet het aantal behandelingen is die je ook daadwerkelijk kunt krijgen. Althans, als je niet telkens wil switchen van praktijk." Dan geef ik een simpele manier aan waarop dat nooit nodig zal zijn en dan zeg jij dat het topic daar niet om gaat???

Het gros van de fysio's heeft een contract met de zorgverzekeraar. Waarom? Omdat het gros van de mensen geen administratief werk zelf wil doen. Lees; Zelf de nota wil voorschieten en indienen. Kan ik me wel wat bij voorstellen.
Dat is een kleine moeite als fysiotherapie echt belangrijk voor je is, en voorschieten is helemaal niet nodig want dat soort nota's hebben vaak een betalingstermijn van 28 dagen en de verzekeraar betaalt binnen 14 dagen. Dus je kunt zelfs nog 14 dagen extra-gratis rente trekken!

Als de fysio er voor kiest om geen contract met de zorgverzekeraar aan te gaan, dan loopt meer dan 80% van zijn patiënten een deur verder, naar een fysio die WEL een contract heeft waarbij men dus geen rompslomp heeft.

Jouw hele argument werkt pas als ELKE fysio in Nederland, of iig meer dan 90% besluit om GEEN contract meer af te sluiten met de verzekeraar. Dat gaat niet gebeuren. Waarom niet? Omdat het gros van de mensen geen 20 euro per maand extra wil betalen voor een restitutiepolis. Bovenop het ER en bovenop de eigen bijdrage. Totaal logisch mijn inziens want de zorg is al niet bepaald goedkoop.
Als je het probleem hebt dat jij in je OP aangeeft hoef je dus niet verplicht tussen fysio's te switchen maar moet je de goede polis en fysio kiezen. Dat ontbreekt in het hele verhaal van Hertzberg. En als goede zorg geen 20 euro per maand extra waard is moet je m.i. ook niet klagen over wat praktische problemen. De keuze is simpel: of je neemt een naturapolis en stelt daarmee de verzekeraar in staat de kosten te beheersen, of je betaalt iets extra en ontneemt de verzekeraar de mogelijkheid kosten te beheersen, maar hebt wel zelf volledige keuzevrijheid.

Ergo; Fysio's zijn min of meer "verplicht" een contract af te sluiten met een zorgverzekeraar. En dan is het leuk als jij een restitutiepolis hebt, maar zolang ik nog steeds naar een fysio ga die een contract heeft met mijn zorgverzekering (lees bijna alle fysio's) val ik nog steeds onder de behandelindex!
Dat fysio's dat niet verplicht zijn blijkt al uit het feit dat er veel bewust voor kiezen om met geen enkele zorgverzekeraar een contract af te sluiten, ze hebben zelfs een eigen platform: www.paramedicicontractvrij.nl/ . Dat is dus de keuze die jij hebt. Als ik naar de Chinees ga klaag ik ook niet dat ze geen pizza's verkopen. Het kan niet veel moeite kosten om er 1 te vinden. Mocht het jou niet lukken dan zoek ik met je woonplaats en zorgverzekaar er binnen 2 minuten eentje in de buurt op.

En als goede zorg geen 20 euro per maand extra waard is moet je m.i. ook niet klagen over wat praktische problemen.
+1. Natuurlijk is het niet ideaal waar TS het over heeft maar zo werkt het nu eenmaal en zoals geschreven, er is een andere manier. Altijd maar verongelijkt doen, klagen en zwelgen in zelfmedelijden lost niks op (Hertzberg types).

+1. Natuurlijk is het niet ideaal waar TS het over heeft maar zo werkt het nu eenmaal en zoals geschreven, er is een andere manier. Altijd maar verongelijkt doen, klagen en zwelgen in zelfmedelijden lost niks op (Hertzberg types).
Het ideaal waar TS het over heeft is dat iemand anders die 20 euro voor haar betaald:( En dat iemand anders haar bonnetjes indient want dat is toch wel onmogelijk veel moeite:rolleyes:

Het ideaal waar TS het over heeft is dat iemand anders die 20 euro voor haar betaald:( En dat iemand anders haar bonnetjes indient want dat is toch wel onmogelijk veel moeite:rolleyes:
Haha ja de administratie. Vroeger moest je dat deel van de 'administratie' altijd zelf doen als je particulier verzekerd was (als ik het goed herinner).

Laatst bewerkt:
Jij schreef in de OP: "Blijkt dus dat de behandelingen waarvoor jij je hebt verzekerd bij de verzekeraar als patiënt, niet het aantal behandelingen is die je ook daadwerkelijk kunt krijgen. Althans, als je niet telkens wil switchen van praktijk." Dan geef ik een simpele manier aan waarop dat nooit nodig zal zijn en dan zeg jij dat het topic daar niet om gaat???
En waar is vooraf gecommuniceerd naar de patiënt / verzekeringsnemer dat men moet switchen van praktijk? Nergens. Dat wordt NERGENS vermeld.

Dat is een kleine moeite als fysiotherapie echt belangrijk voor je is, en voorschieten is helemaal niet nodig want dat soort nota's hebben vaak een betalingstermijn van 28 dagen en de verzekeraar betaalt binnen 14 dagen. Dus je kunt zelfs nog 14 dagen extra-gratis rente trekken!
Ik kan er persoonlijk niet mee zitten idd, maar dan spreek ik voor mezelf. Ik kan me voorstellen dat 20 euro per maand wegsmijten niet voor iedereen mogelijk is. Ik vind het nog steeds allemaal te debiel voor woorden.

Als je het probleem hebt dat jij in je OP aangeeft hoef je dus niet verplicht tussen fysio's te switchen maar moet je de goede polis en fysio kiezen. Dat ontbreekt in het hele verhaal van Hertzberg. En als goede zorg geen 20 euro per maand extra waard is moet je m.i. ook niet klagen over wat praktische problemen. De keuze is simpel: of je neemt een naturapolis en stelt daarmee de verzekeraar in staat de kosten te beheersen, of je betaalt iets extra en ontneemt de verzekeraar de mogelijkheid kosten te beheersen, maar hebt wel zelf volledige keuzevrijheid.
Maar zo kun je wel door blijven gaan. 385 euro ER, 20 euro per maand fysio, what's next? Tandarts? Ik vind kostenbeheersing meer dan prima. Maar communiceer het dan wel op een open en eerlijke manier naar de klant. Want als ik de zorgverzekeraar bel om te vragen hoeveel fysio ik heb zegt men niet "30 maar u heeft grote kans dat u maar 11 keer behandeld kunt worden bij 1 fysio vanwege de behandelindex."

Dat fysio's dat niet verplicht zijn blijkt al uit het feit dat er veel bewust voor kiezen om met geen enkele zorgverzekeraar een contract af te sluiten, ze hebben zelfs een eigen platform: www.paramedicicontractvrij.nl/ . Dat is dus de keuze die jij hebt. Als ik naar de Chinees ga klaag ik ook niet dat ze geen pizza's verkopen. Het kan niet veel moeite kosten om er 1 te vinden. Mocht het jou niet lukken dan zoek ik met je woonplaats en zorgverzekaar er binnen 2 minuten eentje in de buurt op.
Ik kan op die site niet vinden hoeveel er hier zitten. Dus graag; Menzis. Den Helder. En dan in Den Helder. Niet in julianadorp, niet in schagen, niet in alkmaar. Gewoon Den Helder. En dan ook nog graag 1 die een manueeltherapeut en dryneedling heeft.

Gaat mij niet om de moeite. Gaat mij o.a om de niet transparantie. De kosten voor mijn hond die bij de dierenarts is geweest moet ik ook zelf indienen. Dat zal me aan mijn fl**ker jeuken persoonlijk.

Terug
Naar boven