XXL Nutrition

Hoe trainen jullie je schouders?

laatste tijd ga ik op een bankje zitten en stel de rugleuning op het eerste standje naar beneden van 90 graden en doe ik military press met mijn rug daartegen. Pakt dus ook een beetje opperbovenkant borst mee en ik laat de dumbbells natuurlijk zakken tot op mijn borst.
Daar doe ik 2 setjes van, daarna 3 setjes bent over lateral raises (nog steeds zittend op het bankje) en als aflsluiter doe ik 2 setjes rechstaande lateral raises, heel gecontroleerd en rustig uitgevoerd.
En dat 3 keer per week :D fullbody for the win :D

Kijk dat begrijp ik dus niet he, hoe kan je nu 3 keer per week keihard je schouders trainen? Als je ze maximum twee keer (en liefst één keer) met alle intensiteit aanpakt dan is het niet mogelijk om dat drie keer per week te doen en toch nog vooruitgang te maken.
Ik weet zeker dat de mensen die elke spiergroep drie keer per week aanpakken niet voluit gaan, dan kan je beter 1 keer per week alles geven.
Voor mij is het vast gegeven 'intensiteit is baas boven volume'.

• Topic Starter Topic Starter
Beter. Kijk is naar het volume van de spiergroepen alleen al. Daar zit echt een monsterfactor tussen. Borsten zijn maar piepkleine dingen vergelijken met een rug.

True maar ik vind borst zo leuk om te trainen:)
Maar maandag begint mijn cut dus ga ik alles zoiezo minder trainen

Kijk dat begrijp ik dus niet he, hoe kan je nu 3 keer per week keihard je schouders trainen? Als je ze maximum twee keer (en liefst één keer) met alle intensiteit aanpakt dan is het niet mogelijk om dat drie keer per week te doen en toch nog vooruitgang te maken.
Ik weet zeker dat de mensen die elke spiergroep drie keer per week aanpakken niet voluit gaan, dan kan je beter 1 keer per week alles geven.
Voor mij is het vast gegeven 'intensiteit is baas boven volume'.

fullbody training is echt niet slecht hoor!
en je hebt idd gelijk. Meestal doe ik maar 1 setje side laterals en die bent over laterals zijn vaak ook maar 2 setjes ipv 3 maar het gaat goed zo.
Full body is soms wel slechter omdat ik nooit weet welk gewicht ik echt wel kan doen bij een oefening omdat je al zodanig kapot bent van andere oefeningen maar ik denk dat het zeker goed is om een tijdje zo te trainen. Ik zie er tijdens de week echt veel beter uit dan als ik een split doe. Nu lijken mijn armen ruim een halve cm dikker omdat ze gans de week heel subtiel opgepompt staan enja die halve cm maakt bij mij echt veel uit :D Mss dat ik vlug nog even een split doe achter de examens maar dan alleen maar omdat ik er ook nog cardio bij kan doen en ik mijn conditie weer op en top wil en dan tegen de zomer weer full body :D mijn rug heeft ook meer dikte gekregen sinds ik terug fullbody doe en mijn schouders zijn eindelijk ook weer wat gegroeid, ofwel lijkt dat alleen maar zo door de constante lichte pomp die in je lichaam zit. Mijn armen groeien er niet door maar dat deden ze daarvoor ook al niet dus het valt echt wel mee hoor. Bij een split train je je schouders wel zwaarder maar je lichaam heeft meer dagen nodig om te herstellen en na dat herstel worden ze dan even amper tot totaal niet belast en dat werkt tegen het groeipotentieel van je schouders. Terwijl bij een fullbody je lichaam weinig tijd nodig heeft om te herstellen waardoor je elke spiergroep vaker kan trainen. En je kan de intensiteit ook hoog leggen hoor. Gewoon minder reps doen met zwaardere gewichten ;)

fullbody training is echt niet slecht hoor!
en je hebt idd gelijk. Meestal doe ik maar 1 setje side laterals en die bent over laterals zijn vaak ook maar 2 setjes ipv 3 maar het gaat goed zo.
Full body is soms wel slechter omdat ik nooit weet welk gewicht ik echt wel kan doen bij een oefening omdat je al zodanig kapot bent van andere oefeningen maar ik denk dat het zeker goed is om een tijdje zo te trainen. Ik zie er tijdens de week echt veel beter uit dan als ik een split doe. Nu lijken mijn armen ruim een halve cm dikker omdat ze gans de week heel subtiel opgepompt staan enja die halve cm maakt bij mij echt veel uit :D Mss dat ik vlug nog even een split doe achter de examens maar dan alleen maar omdat ik er ook nog cardio bij kan doen en ik mijn conditie weer op en top wil en dan tegen de zomer weer full body :D mijn rug heeft ook meer dikte gekregen sinds ik terug fullbody doe en mijn schouders zijn eindelijk ook weer wat gegroeid, ofwel lijkt dat alleen maar zo door de constante lichte pomp die in je lichaam zit. Mijn armen groeien er niet door maar dat deden ze daarvoor ook al niet dus het valt echt wel mee hoor. Bij een split train je je schouders wel zwaarder maar je lichaam heeft meer dagen nodig om te herstellen en na dat herstel worden ze dan even amper tot totaal niet belast en dat werkt tegen het groeipotentieel van je schouders. Terwijl bij een fullbody je lichaam weinig tijd nodig heeft om te herstellen waardoor je elke spiergroep vaker kan trainen. En je kan de intensiteit ook hoog leggen hoor. Gewoon minder reps doen met zwaardere gewichten ;)

Toch lijk je mij niet over te lopen van zelfvertrouwen over jouw trainingsmethode. Ik train alles maar 1 x per week en telkens met weinig sets en tot de laatste druppel, maar ik weet dat mijn lichaam groeit als kool hierdoor. Jij zegt mijn armen groeien niet en je hebt 'de indruk dat je schouders groeien'. Sorry maar dat spreekt niet van veel vertrouwen en terecht denk ik, kort en zwaar en met de volle intensiteit is beter dan 3 x per week imo.
Niet vergeten dat zo'n manier van trainen uit het verleden stamt en dat velen zich hierop overtraind hebben. Ik heb die evolutie van nabij gevolgt en eerst begonnen ze twee maal per week te trainen, dan was het nog 1 zware en 1 lichte dag om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat alles 1 x het beste is. Je mag de klok niet terugdraaien en op die manier je lichaam tegenhouden van te groeien.
Ik zal je zelfs zeggen dat ik persoonlijk een paar zeer goede builders ken die alles nog maar 1 keer om de 14 dagen trainen. Ik vindt dat persoonlijk te weinig maar zal de toekomst op de duur deze heren gelijk geven? Ze groeien in elk geval als kool!

Toch lijk je mij niet over te lopen van zelfvertrouwen over jouw trainingsmethode. Ik train alles maar 1 x per week en telkens met weinig sets en tot de laatste druppel, maar ik weet dat mijn lichaam groeit als kool hierdoor. Jij zegt mijn armen groeien niet en je hebt 'de indruk dat je schouders groeien'. Sorry maar dat spreekt niet van veel vertrouwen en terecht denk ik, kort en zwaar en met de volle intensiteit is beter dan 3 x per week imo.
Niet vergeten dat zo'n manier van trainen uit het verleden stamt en dat velen zich hierop overtraind hebben. Ik heb die evolutie van nabij gevolgt en eerst begonnen ze twee maal per week te trainen, dan was het nog 1 zware en 1 lichte dag om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat alles 1 x het beste is. Je mag de klok niet terugdraaien en op die manier je lichaam tegenhouden van te groeien.
Ik zal je zelfs zeggen dat ik persoonlijk een paar zeer goede builders ken die alles nog maar 1 keer om de 14 dagen trainen. Ik vindt dat persoonlijk te weinig maar zal de toekomst op de duur deze heren gelijk geven? Ze groeien in elk geval als kool!

thaha :D ik heb mss in totaal een 20 tal weken full body gedaan en dat dus vooral in het begin toen ik begon en nu dus. Een split heeft als voordeel dat je alles op je gemak kan doen en er cardio bij kan doen. En je kan ook meer verschillende oefeningen doen wat wel leuk is om tijdens je training je spieren van alle mogelijke hoeken te belasten. Ik groei gewoon heeeel traag. Ondanks soms maandenlange stricte voedingsschema's, zowel bij split als bij fullbody. En elke spiergroep 1 keer om de 14 dagen.. komaan.. moest dat werken was iedereen die ik kende al lang gespierd. Hoe denk je dat oermensen trainden? En de Spartanen? Fullbody! Die moesten geen split proberen want dan konden ze nooit gaan vechten op het veld wegens teveel spierpijn of blessures. En hoe komt het dat roeiers en turners van 18 toch redelijk gespierd zijn en al zeker om nooit iets van krachttraining gedaan te hebben? Omdat het zo in onze genen geprogrammeerd zit. Als mensen duizenden jaren fullbody doen dan wordt dat zo doorgegeven. Niet voor nix dat compoundoefeningen zoals squats en deadlifts meer groeihormoon vrijmaken. Splitschema's zijn uitgevonden voor bodybuilders on steroids. Groeien doe je toch op steroiden en aangezien je bij een splitschema meer oefeningen kan doen voor elk spiertje apart te benadrukken dachten bodybuilders daar meer baat bij te hebben.. en toen werd bodybuilding populair en keken alle niet-gebruikende jongeren naar de pro's en bootsten hun manier van krachttraining na omdat ze dachten dat dit de beste manier van trainen ging zijn waarmee ik zeker niet wil zeggen dat het een slechte manier van trainen is. Zowel split als fullbody zijn goed, al zie ik er doordeweeks gespierder uit met fullbody dus dat wordt zeker mijn trainingsmethode in de zomer :D

mijn fullbodywinformule:
borst: 3 setjes incline dumbbell bench presses met het bankje op het derde standje van vanonder en het eerste setje is een opwarmingssetje
borst: 1 setje incline dumbbell flies met het bankje op het vierde standje van vanonder
rug: 3 setjes bent over rows
rug: 2 setjes deadlifts
borst: 1 setje cable cross over
schouders: 2 setjes zittende military press met je rug leunend tegen het bankje die 1 standje naar achteren staat (is gemakkelijker dan helemaal rechtzittend, vooral als je de dumbbells tot op de borst laat zakken)
schouders: 2-3 setjes bent over side laterals
squats: 2 setjes smith squats (smith squats zuigen trouwens)
triceps: 1-2 setjes (bench) dips
triceps: 1-2 setjes cable triceps pushdowns
biceps: 2 setjes bicep curls
biceps: 1 setje hammer curls
kuiten: 2 setjes calf raises
hamstrings soms 1 setje leg curls
schouders: 2 setjes side laterals
traps: 1 setje shrugs
buikspieren: 0-2 setjes

Laatst bewerkt:
Hoe pakken jullie je schouders aan? 3x apart of gewoon alles in 1 dag?

Ik doe bijv:

2 oef voor Anterior Deltoid
1 oef voor Lateral Deltoid
1 oef voor Posterior Deltoid

doe bij elke oef 4 reps van 12/10/8/6.

Is dit goed zo of kun je het beter anders indelen?

Alvast bedankt voor jullie reacties
Meestal train ik schouder oefeningen 2 keer pw, ene dag gecombineerd met de rug oefeningende side raises niet elke keer.

thaha :D ik heb mss in totaal een 20 tal weken full body gedaan en dat dus vooral in het begin toen ik begon en nu dus. Een split heeft als voordeel dat je alles op je gemak kan doen en er cardio bij kan doen. En je kan ook meer verschillende oefeningen doen wat wel leuk is om tijdens je training je spieren van alle mogelijke hoeken te belasten. Ik groei gewoon heeeel traag. Ondanks soms maandenlange stricte voedingsschema's, zowel bij split als bij fullbody. En elke spiergroep 1 keer om de 14 dagen.. komaan.. moest dat werken was iedereen die ik kende al lang gespierd. Hoe denk je dat oermensen trainden? En de Spartanen? Fullbody! Die moesten geen split proberen want dan konden ze nooit gaan vechten op het veld wegens teveel spierpijn of blessures. En hoe komt het dat roeiers en turners van 18 toch redelijk gespierd zijn en al zeker om nooit iets van krachttraining gedaan te hebben? Omdat het zo in onze genen geprogrammeerd zit. Als mensen duizenden jaren fullbody doen dan wordt dat zo doorgegeven. Niet voor nix dat compoundoefeningen zoals squats en deadlifts meer groeihormoon vrijmaken. Splitschema's zijn uitgevonden voor bodybuilders on steroids. Groeien doe je toch op steroiden en aangezien je bij een splitschema meer oefeningen kan doen voor elk spiertje apart te benadrukken dachten bodybuilders daar meer baat bij te hebben.. en toen werd bodybuilding populair en keken alle niet-gebruikende jongeren naar de pro's en bootsten hun manier van krachttraining na omdat ze dachten dat dit de beste manier van trainen ging zijn waarmee ik zeker niet wil zeggen dat het een slechte manier van trainen is. Zowel split als fullbody zijn goed, al zie ik er doordeweeks gespierder uit met fullbody dus dat wordt zeker mijn trainingsmethode in de zomer :D

Ik denk dat de split vooral goed is omdat je gewoon op de basisoefeningen meer gewicht kan gebruiken. Als jij full body traint dan is het onmogelijk om op alle compounds je max aan gewicht te gebruiken. Dat en het te veel trainen van elke spiergroep zijn de voornaamste nadelen van full body.
De training van de de Spartanen was vooral gericht op taaiheid en uithouding (buiten uiteraard de militaire gevechtstechnieken), ze hadden de goede balans van kracht, lenigheid en een onvoorstelbare taaiheid. Ze waren ook uiteraard zeer sterk, dat moest ook als ze in een gevecht de schok van de vijandelijke falanx moeten opvangen. Maar het waren geen body builders natuurlijk, onze fysiek is mooi maar zou totaal ongeschikt zijn geweest voor de oorlogvoering in de oudheid. Je kan dus de Spartaanse trainings methodes niet vergelijken met de onze. Of de mensen in de prehistorie trainden daar zijn uiteraard geen gegevens over, maar het lijkt me niet waarschijnlijk. Dat je beter groeit op steroiden is natuurlijk een feit, maar een naturel heeft even goed meer baat bij een split dan bij een full body. Tot slot, wie zegt er dat roeiers en turners niet met gewichten trainen, de krachttraining is doorgedrongen in elke fysieke sport hoor.

Ik deel een fb schema zo in dat ik op iedere basis oefeninging max gewicht kan gebruiken met het max aantal reps.

Doe ik op maandag squat max 1 set 6x120 en op woensdag bench press 1 set max 6x80 en op vrijdag pendly row 1 set max 6x80.
Dit zijn men maxen dan met een 6 repper.

Maar deze maxen haal ik ook als ik een fb schema zo indeel:
Squat
bench
Pendlay

Ik doe dus nooit in een fb pull pull of push push
Maar altijd push pull push pull push pull

ik doe altijd:
side raise + shoulderpress + dumbbell shrugs + front raise + military press

WORKS DAMN GOOD FOR ME !!:)

ik doe altijd:
side raise + shoulderpress + dumbbell shrugs + front raise + military press

WORKS DAMN GOOD FOR ME !!:)

Je doet dus zijkant schouder + voorkant schouder + trapezius + voorkant schouder + voorkant schouder? ?

Maar OK, als het werkt.

Ik ga proberen 5 setjes mil press + 5 setjes up rightrow (of misschien 4setjes per oef) te doen. Facepull zal ook wel eens langskomen.

2setjes military press + 1 setje lateral raise ( zit in mn fullbody )

:mier:
ik weet wat ik doe, ik zit verder naar voren en duw meer naar achteren , dus achterkant schouders.

mijn fullbodywinformule:
borst: 3 setjes incline dumbbell bench presses met het bankje op het derde standje van vanonder en het eerste setje is een opwarmingssetje
borst: 1 setje incline dumbbell flies met het bankje op het vierde standje van vanonder
rug: 3 setjes bent over rows
rug: 2 setjes deadlifts
borst: 1 setje cable cross over
schouders: 2 setjes zittende military press met je rug leunend tegen het bankje die 1 standje naar achteren staat (is gemakkelijker dan helemaal rechtzittend, vooral als je de dumbbells tot op de borst laat zakken)
schouders: 2-3 setjes bent over side laterals
squats: 2 setjes smith squats (smith squats zuigen trouwens)
triceps: 1-2 setjes (bench) dips
triceps: 1-2 setjes cable triceps pushdowns
biceps: 2 setjes bicep curls
biceps: 1 setje hammer curls
kuiten: 2 setjes calf raises
hamstrings soms 1 setje leg curls
schouders: 2 setjes side laterals
traps: 1 setje shrugs
buikspieren: 0-2 setjes
Dit doe jij 3x pw? ??? Dat is toch geen fb, dit is een all in one train schema ofzo.

squats: 2 setjes smith squats (smith squats zuigen trouwens) ? ?
LOLLLL WTF hoezo moettie zuigen:haha:????dan voer je 'm vast en zeker verkeerd uit, dieper naar de grond/meer reps/go heavy weight!

Alleen military press 5x5 :D

:mier:
ik weet wat ik doe, ik zit verder naar voren en duw meer naar achteren , dus achterkant schouders.

ik ken niet zoveel van gewrichten en de beenderstructuur van het lichaam maar ik heb ooit eens heeeel lang geleden heeeel vaag iets gelezen over dat behind the neck press slecht was en blessuregevoelig ofzo en een omgekeerde military press is wrs ook zoiets alhoewel je het natuurlijk op een toestel doet en niet met vrije gewichten en als het goed aanvoelt voor jou dan moet je het gerust blijven doen en je spant er idd de achterste kop van je schouders wat mee op maar ik weet niet in hoeverre de achterkant echt zwaar belast wordt. Het lijkt mij dan ook beter om een traditionelere oefening te doen voor je achterkant schouders. En omdat je die oefening daadwerkelijk voor je achterkant schouders doet lijkt me dat zelfs vanzelfsprekend. Ik doe mijn military presses met mijn rug tegen een bankje die ik 1 standje verzet naar achteren zodat ik ook wat van de bovenkant borst meepak maar als ik echt de bovenkant borst wil trainen dan verstel ik die rugleuning best nog een paar standjes.. als je begrijpt wat ik wil zeggen..

Dag 1 Overhead press, Upright row

Dag 3 Side raises, bent over raises

Terug
Naar boven