MuscleMeat

Hoe verander ik mijn dag/slaap ritme

Kurd21

Cool Novice
Waardering
3
Lengte
1m82
Massa
84kg
Ik zit nu al bijna een jaar in een slechte dag/nacht ritme, dit komt (weet ik bijna zeker) door mijn school. Ik heb dit jaar heel rare roosters gehad met school, soms woensdagen vrij en s'avonds les en soms half 8 opstaan.

Het is nu zomer en ik heb het huis 5 weken voor mezelf, ik kan nu goed tot rust komen van mijn schooljaar enzo, maar ik merk dat ik (dat is heel het jaar al) s 'avonds het meest actief ben. Ik praat dan veel en heb zin om naar buiten te gaan. Maar in de ochtend en middag ben ik zo suf als een snorlax en als ik geen school heb en geen afspraken met vrienden dan blijf ik tot 2-3u in bed en blijf ik soms heel de dag binnen..

Ik wil het liefst gewoon de rest van mijn leven een vast ritme hebben (op sommige dagen na) gewoon om 12-1u slapen en 8-9u wakker worden.

Zolang ik maar voor 2u slaap dan ben ik blij.

De meeste van jullie zijn ouder dan mij en hebben dit ook weleens meegemaakt. Wat is de beste manier om een normale slaapritme te hebben?

zit nu ook al een jaar in dat ritme
uiteindelijk word je er depressief van

Wekker om 08:00 zetten en opstaan. Zorg dat je door de dag wat te doen hebt.

Wat is er mis met binnen zitten als je geen afspraken hebt? Wat wil je dan doen? In de tuin zitten? Op het balkon zitten? Of wil je dan je bontkraag aan tata's laten zien, terwijl je chickies hosselt op je scooter?

Welkom in het studentenleven. Ik heb hier jaren problemen mee gehad. Ik ben totaal geen ochtend mens, nooit geweest. Tijdens het schrijven van mijn thesis had ik een ritme waarbij ik ging slapen rond 5 a 6 uur snachts/smorgens en op stond om 12-1 uur smiddags. Als ik voor 12 uur mijn nest uit was was dat een extreme uitzondering.

Nu werk ik al een jaar en ik heb er nog steeds moeite mee mijn bed uit te komen. Ik heb variabele werktijden en kan beginnen tussen 7:30 en 9:30 uur. Meestal maak ik om 5 over half 10 nog net een sliding de deur binnen.

Tja, wat doe je er aan. Ik snap je punt want meestal ben je na het avondeten minder productief. Je halve dag bestaat dus uit avond/nacht en dan zit je lekker te chillen. Dat is het verleidelijke. Het is wel gewoon fijner om iig om een uur of 9 a 10 op te staan, dan zie je nog wat zonlicht. Je kan wat afspraken plannen in de ochend enzo. En tja. Uiteindelijk is het gewoon de wekker zetten en op staan. Maar daar moet je wel een reden voor hebben. Dus of je moet gewoon zorgen dat je een dagplanning hebt. En als je niets te doen heb, dan lekker genieten van je nachten ;)

Gewoon wekker vroeg zetten, minimaal 2 -3 dagen achter elkaar, om 8 uur. Derde dag ben je kapot, dan vroeg slapen en nog steeds 8 uur blijven opstaan. Langzaam naar 9 veranderen. Vergt discipline.

de wekker is inderdaad de enige manier daar dwing je jezelf wel vroeger mee te gaan slapen

---------- Post toegevoegd Sun 15 Jul 2012 om 11:42 ----------

en afgaande je verhalen ben je een avondmens dus dat maakt het extra lastig voor je

Nacht overslaan en de volgende avond op geplande tijd naar je nest. Helpt bij mij altijd nadat een feestje heb gehad ofzo.

Wekker om 10 uur zetten en zorgen dat je wekker opnieuw afgaat om de 20 minuten tot dat je opstaat.

Als je dit doet ga je na een paar dagen zelf vroeger slapen.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven