Ik zou er eerlijk gezegd niet aan beginnen. Dit is niet een game zoals anderen die uitnodigen om het te spelen, dit is een spel waar je wordt ingezogen, het is een nooit eindigende spiraal van altijd net weer een beetje sterker worden. Heb het zelf gespeeld en ben er flink aan verslaafd geweest, geeft je uiteindelijk géén voldoening kan ik je zeggen. De reden hiervoor is dat als je iets haalt, je niet eens genoeg tijd hebt daar van te genieten doordat de volgende stap alweer staat te loeren.
Naar mijn mening is WoW geen spel meer maar een bolwerk van fantastische toegepaste psychologie.
Tot en met de level cap (nu 80, dadelijk 85) kan je lekker je gang gaan, dat zal een paar maanden duren afhankelijk van hoe lang je speelt per week. Echter, als je de level cap hebt kom je in een heel sociaal netwerk van groepen en dat ging mij toch echt te ver op een gegeven moment:
- Je moet een sollicitatiebrief schrijven voor een groep, daarna wordt je uitgenodigd voor een gesprek met meerdere mensen, waar ze je kennis over het spel testen
- Deze groepen beschouwen 3 avonden per week 4 uur per avond als "casual" (dus relaxed, niet veel), tel daarbij op voorbereiden en wat andere dingen voor de lol en je komt zo op 16u+ per week uit
- Als je met betere spelers wil spelen is 4/5 avonden per week 4/5 uur per avond heel normaal (zelfs dit noemen ze niet hardcore), dus 16-25u per week minimaal, meestal ~30
- Wil je echt met de top mee moet je heel flexibel zijn, er zijn mensen die nemen vrij van hun baan als een patch uitkomt, en spelen dan 7 dagen per week tot 12 uur per dag.
- Het spel beloont je meer om de spullen die je bezit dan skill die je hebt, dwz al ben je de beste speler van de wereld, als iemand veeeel betere spullen heeft dan jij verlies je.
Toen ik fanatiek speelde was het nog niet zo erg (originele versie), toen deed ik het 2 x per week, soms 3. Dat klinkt misschien niet veel maar denk er maar eens over na. 3/4 avonden per week van 19u t/m 23u. Leuk als je single bent (of niet?), want je partner zal het absoluut niet leuk vinden, je vrienden ook niet, je kan moeilijker daten (want ja je wordt meestal afgestraft als je niet komt spelen) (nee sorry dan kan ik niet, dan moet ik met mijn internet vrienden een denkbeeldige hond doden).