XXL Nutrition

Hoeveel % training besteden per spiergroep

Frytz

Novice
Waardering
0
Ik lees hier vaak over het belang van het trainen van de benen. Hoeveel % van je training zou je hier ongeveer aan moeten besteden? En hoe zit dat met de andere spiergroepen: rug, schouders, borst, biceps, triceps, onderarmen, kuiten, buik/taille?

Bij welke spiergroep reken je deadlift? Rug of benen?

Vraag het aan RnBflavour! Hij is van de %-en. :thumb:

Ik lees hier vaak over het belang van het trainen van de benen. Hoeveel % van je training zou je hier ongeveer aan moeten besteden? En hoe zit dat met de andere spiergroepen: rug, schouders, borst, biceps, triceps, onderarmen, kuiten, buik/taille?

Bij welke spiergroep reken je deadlift? Rug of benen?

Kuiten is benen, onderarmen is armen, biceps en triceps is armen. Buik is leuk voor als je even moet wachten. Dus Benen, Armen, Rug, Schouders, Borst. 5 serieuze groepen, dus 20% van de tijd per groep. Of natuurlijk gewoon zoveel tijd als je nodig hebt om ze fatsoenlijk te trainen. Je gaat toch niet midden in een setje stoppen omdat je geplande tijd om is?

Deadlift is vooral benenkracht, de rest is hulpspieren.

Kuiten is benen, onderarmen is armen, biceps en triceps is armen. Buik is leuk voor als je even moet wachten. Dus Benen, Armen, Rug, Schouders, Borst. 5 serieuze groepen, dus 20% van de tijd per groep. Of natuurlijk gewoon zoveel tijd als je nodig hebt om ze fatsoenlijk te trainen. Je gaat toch niet midden in een setje stoppen omdat je geplande tijd om is?

Oh?

Deadlift is volgens mij onderrug voornamelijk,

qua indeling zou ik zeker de meeste tijd gebruiken
voor benen rug en borst daarna schouders en armen kun je doen als je wilt

Als je verdeling maak zou ik deze toch anders laten uitkomen. Bv borst of schouders verglijken met benen vind ik een verkeerde benadering.

Zou dan in tijd meer de verglijking maken romp/benen of (zoals ikzelf meestal doe) voorkant romp, achterkant romp, benen en eventueel armen op een apparte dag. Maw benen 30-50% van je training maar wel bedenken dat er altijd overlap zal zijn

Deadlift is gewoon een FB lift.

OT: Ik zou toch wel evenveel voor je LB doen als dat je voor UB doet.

Ik doe:
Benen, kuiten: 1u - 1.15 u
Borst schouders: 1 u
Rug: 1 u

Aanbevolen sets per training:
Borst: 8
Rug: 10
Benen ; Quadriceps 6
Hamstrings 4-6
Kuiten 6-8
Armen; Biceps: 6
Triceps: 6
Schouders: 10-12
Buik: 6

Dit is de aanbevolen hoeveelheid voor een beginnende/gevorderde bodybuilder. Zo kun je ook het aantal procenten uitrekenen. Bijv: Tot = 68 (100%) setjes, benen is 20 sets. 20.100/68= 29,5% van je training aan benen besteden.

Denk dat je hier wel wat aan hebt :thumbs:.

(bron: het boek power)

Grappig - hij staat op verschillende plaatsen verschillend! Dat had ik niet gezien. Voor mijn gevoel is het vooral een benen (bil reken ik bij benen) oefening, dus zoals bij Gluteus Maximus staat, de Erector Spinae als stabilisator. De benen doen voor mij het meeste en het zwaarste werk.

Maar inderdaad, als je specifiek de erector spinae wil oefenen, dan is dit er wel eentje die hem belast.

• Topic Starter Topic Starter
Aanbevolen sets per training:
Borst: 8
Rug: 10
Benen ; Quadriceps 6
Hamstrings 4-6
Kuiten 6-8
Armen; Biceps: 6
Triceps: 6
Schouders: 10-12
Buik: 6

Dit is de aanbevolen hoeveelheid voor een beginnende/gevorderde bodybuilder.
Denk dat je hier wel wat aan hebt :thumbs:.

Hier heb ik zeker wat aan. Komt dicht in de buurt van mijn eigen training. Ik doe alleen nauwelijks kuiten. Hiervoor in de plaats doe ik deadlift (rug/benen).
Bovenstaande is het aantal aanbevolen sets per training. Dat wil nog niet zeggen dat je deze ook even vaak traint. Train je quadriceps en hamstrings b.v. niet vaker dan kuiten?

ik doe gewoon voor alles 1 set.

Hier heb ik zeker wat aan. Komt dicht in de buurt van mijn eigen training. Ik doe alleen nauwelijks kuiten. Hiervoor in de plaats doe ik deadlift (rug/benen).
Bovenstaande is het aantal aanbevolen sets per training. Dat wil nog niet zeggen dat je deze ook even vaak traint. Train je quadriceps en hamstrings b.v. niet vaker dan kuiten?

Volgens de bron moet je je kuiten gewoon even hard aanpakken als de Quadriceps. Ik ben het daar zelf ook mee eens. Kuiten worden vaak onderschat..

:thumbs:

Kuiten is bij mij ongeveer hetzelfde verhaal als polsen

Als je nou net als ik gewoon benen en rug tegelijk traint, heb je nergens last van:D

Terug
Naar boven