Fitness Seller

Holle rug

Casplantje

Dutch Bodybuilder
Waardering
13
Lengte
1m80
Massa
70kg
Vetpercentage
12%
Vandaag heeft iemand in de sportschool me geprobeerd de deadlift te leren. Ik had het al wel eerder gezien en in theorie wist ik ook wel hoe ik die uit moet voeren, maar dit overzetten naar praktijk blijkt voor mij erg lastig.
Mijn voornaamste probleem is dat ik niet goed een holle rug kan maken. Zelfs zonder stang+gewichten krijg ik het eigenlijk nauwelijks voor elkaar. Heb het 20 minuten lang geprobeerd en heb nu behoorlijk last van mijn rug.. simpelweg omdat ik het niet voor elkaar krijg om de juiste houding aan te nemen. Die trainingsmaat heeft heel veel geduld met me gehad, maar hij heeft het toen ook maar opgegeven, want hij wist ook niet meer hoe hij het me anders moest uitleggen.

Heeft iemand hier tips hoe je de juiste houding bij deadlifting kan aannemen? En dan dus met de name de houding van de rug.. Alvast heel erg bedankt!

hoe is je houding als je gewoon staat? Vaak (niet altijd) gaat dit gepaard met gewoon een rukhouding en moet je die eerst herstellen (fysio ofzo)

borst vooruit, schouders naar achter

Borst vooruit en recht vooruit kijken ipv naar beneden

Als je rug 100% hol is, is het gewicht te laag

Oefen het elke dag voor de spiegel, alsof je op de wc gaat zitten..Oefeningen voor de mobiliteit voor de rug en buikspieren wilt ook wel helpen om de flexie en extensie bewegingen beter te maken.

Idd veel oefenen. Ik heb zelf ook veel aan vorm van deadlifts moeten werken. Beter goeie vorm met weinig gewicht dan slechte vorm met veel gewicht (vooral als je net begint).

Voor je begint kun je bv een barbell pakken zonder gewichten en in de spiegel kijken hoe je vorm is.
Zoals eerder is gezegd: Vooruit kijken (op één punt focusen kan helpen), schouders naar achter, kont naar achter en vanuit je heupen werken, niet je knieën.

http://www.youtube.com/watch?v=-4qRntuXBSc&list=UUKf0UqBiCQI4Ol0To9V0pKQ&index=19

Bij dit filmpje wordt het stap voor stap uitgelegd.

• Topic Starter Topic Starter
Ben helaas nog niet in de gelegenheid geweest om die filmpjes te bekijken (ben de afgelopen twee dagen alleen op stage achter de pc geweest en dan wordt het niet gewaardeerd als ik filmpjes met geluid ga afspelen..)

Naar mijn idee is mijn houding de afgelopen paar jaar wel in orde. Ik sta en loop nu gewoon rechtop.
Ik ben nooit een onzeker persoon geweest, maar had eerder wel absoluut die houding. Tikkeltje hangend, met de schouders meer naar voren dan naar achter en ook geen rechte rug. Volgens dat trainingsmaatje heeft dit er inderdaad mee te maken. Het feit dat ik jarenlang een verkeerde houding heb gehad, maakt dit extra moeilijk.

Schouders naar achter en borst vooruit was me inderdaad verteld. Dat lukt ook wel, rechtop staand. Maar zodra ik mijn kont dan naar achter stak, kon ik niet mijn schouders en borst in de juiste positie houden.
Recht naar voren kijken hielp wel wat inderdaad. Moest daar wel steeds aan herinnerd worden.. want mijn hoofd ging eigenlijk automatisch naar beneden.

Ik ga inderdaad maar gewoon iedere dag oefenen zonder gewichten en dan hoop ik dat ik die houding alsnog onder de knie krijg. Ik hoop dat het lukt, want het is natuurlijk een erg belangrijke oefening. Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Maak ook even een filmpje van jezelf en post die hier, misschien dat er dan toch nog andere tips komen. Je hoofd moet je trouwens neutraal houden, dus in lijn met je ruggengraat.

• Topic Starter Topic Starter
Een filmpje maken! Een hele goede tip.. Dat zal ik dit weekend doen.
Thanks!

Wtf :roflol:

Niemand die dit kan beoordelen hoor

Wtf is dit dan. Toen ik zei maak een filmpje bedoelde ik uiteraard een filmpje waar je de oefening uitvoert zoal je dat normaal ook doet met hetzelfde gewicht. Maak morgen maar een filmpje in de sportschool want hier kunnen we niks mee.

hahaha wat een filmpje +1

Aan jou gaat een zwaar goed acteur verloren als je hier niets mee doet :) +1 voor de prestatie

Damn op dat filmpje lijk je 2.50m lang en 30cm breed. grappig masker trouwens
en totaal nutteloos filmpje :p je moet filmen vanaf de zijkant, dan is je houding veel beter te beoordelen

sniperx home kitchen workout all over again

is this real life?

Terug
Naar boven