Fitness Seller

Sticky Huidige energieprijzen en mogelijke problematiek

"We moeten zoeken naar een manier waarop de kinderen die over 100, 1000 of 100.000 jaar geboren worden ook nog een mooi leven op een levende aarde kunnen hebben. Dat gaat niet met een economie die de aarde letterlijk opvreet." Hij vindt dat het vooral minder moet. "Minder energie, minder grondstoffen, alles minder."
Minder Marokkanen?

Blijf het stuk van Lubach hierover wel goed vinden in zijn kernenergie filmpje.

'Door een aardbeving in Japan worden hele delen Duitsland onbewoonbaar'

Helemaal pijnlijk als je je bedenkt dat door de locatie van de kolencentrales en de windrichting er dus straks Nederlanders longkanker krijgen omdat er in Japen een natuurramp was.

Laatst bewerkt:
Met een dergelijk lage afname boeit het toch niet waar je zit?
Ik ga met elektriciteit ver boven het maandelijks verbruik dat gekoppeld is aan het prijsplafond.
Gemiddeld verbruik januari / februari is +- 850-900 kwh terwijl het limiet voor prijsplafond in januari 339 kwh is en in februari 280.
Betekend dat ik beide maanden nu dus +- 500kwh aan €0,76 betaal terwijl dit ergens anders € 0,45 zijn.
Ik saldeer het overgrote deel wel, maar jaarlijks is dat toch een 3-400€, dat zijn weer een aantal bestellingen bij muscle meat, hehe.

Laatst bewerkt:
Ik ga met elektriciteit ver boven het maandelijks verbruik dat gekoppeld is aan het prijsplafond.
Gemiddeld verbruik januari / februari is +- 850-900 kwh terwijl het limiet voor prijsplafond in januari 339 kwh is en in februari 280.
Betekend dat ik beide maanden nu dus +- 500kwh aan €0,76 betaal terwijl dit ergens anders € 0,45 zijn.
Ik saldeer het overgrote deel wel, maar jaarlijks is dat toch een 3-400€, dat zijn weer een aantal bestellingen bij muscle meat, hehe.
Wat bedoel je hier dan mee?
Afgelopen jaar 7200kw opbrengst, 8k verbruikt en 240m2 gas.
Je hebt naast wat je opwekt ook nogeens 8000 kWh afgenomen?

Wat bedoel je hier dan mee?

Je hebt naast wat je opwekt ook nogeens 8000 kWh afgenomen?
Nee, 7.2k gesaldeerd, 8k in totaal afgenomen.
Dat zal dit jaar iets hoger uitvallen ivm 2 extra 3,5kw airco’s, dus ga uit van 1-1,5k dat niet gesaldeerd wordt.
Gaat wel janken worden wanneer salderen niet meer mogelijk is, hopelijk zijn de accu’s tegen die tijd een beetje betaalbaar enzo.

Dat zal dit jaar iets hoger uitvallen ivm 2 extra 3,5kw airco’s, dus ga uit van 1-1,5k dat niet gesaldeerd wordt.
Gaat wel janken worden wanneer salderen niet meer mogelijk is, hopelijk zijn de accu’s tegen die tijd een beetje betaalbaar enzo.
Hoeveel heb je aan accu's als je op een gemiddelde zomerdag veel meer opwekt dan je verbuikt?

Een accu om de winter mee door te komen zie ik niet komen.

Ook geen idee hoe het straks gaat zonder salderen.
Als je een continue stroompje opwekking hebt maar af en toe flink gebruikt en soms uren niks hoe gaan ze dit berekenen. Of is een dag 50kwh opwekking en 50kwh gebruik nog een 0 score?

Laatst bewerkt:
Hoeveel heb je aan accu's als je op een gemiddelde zomerdag veel meer opwekt dan je verbuikt?
Gaat niet over zomer, maar winter.
Overschot dat je overdag niet gebruikt, opslaan voor verbruik ‘s avonds.

Een accu om de winter mee door te komen zie ik niet komen.

Als je een continue stroompje opwekking hebt maar af en toe flink gebruikt en soms uren niks hoe gaan ze dit berekenen. Of is een dag 50kwh opwekking en 50kwh gebruik nog een 0 score?
Nee joh, het gaat om 20kwh accu o.i.d., energie opslag genoeg om de winter mee door te komen is onmogelijk 😂

Er hoeft niets berekend te worden er wordt gewoon gemeten wat je teruglevert.

Er hoeft niets berekend te worden er wordt gewoon gemeten wat je teruglevert.
Maar wordt er dan gekeken per dag of per jaar? Als 't per jaar is zit je nog goed, krijg je alleen geen geld gestort voor extra teruggekeerde kwh. Als ze per dag gaan kijken of zelfs per maand is 't 3x kut.

Maar wordt er dan gekeken per dag of per jaar? Als 't per jaar is zit je nog goed, krijg je alleen geen geld gestort voor extra teruggekeerde kwh. Als ze per dag gaan kijken of zelfs per maand is 't 3x kut.
Ik denk heel simpel continue, als je meer opwekt dan je verbruikt lever je en als je meer verbruikt dan opwekt neem je af. Dat kan gewoon continue gemeten, maar als je er een tijd aan wilt geven, zeg per seconde. De terugleververgoeding is nu dacht ik overal ruim beneden de 20 cent per kWh.

Bij afschaffen saldering staat wel in het wetsvoorstel dat de terugleververgoeding minstens 80% moet zijn van de kale kWh prijs, dus zonder belasting en transport blabla.

Ik denk heel simpel continue, als je meer opwekt dan je verbruikt lever je en als je meer verbruikt dan opwekt neem je af. Dat kan gewoon continue gemeten, maar als je er een tijd aan wilt geven, zeg per seconde. De terugleververgoeding is nu dacht ik overal ruim beneden de 20 cent per kWh.
Dan word je dus genaaid straks.. Loont 't ook nauwelijks om van 't gas te gaan tegen die tijd.

Dan word je dus genaaid straks.. Loont 't ook nauwelijks om van 't gas te gaan tegen die tijd.
Tegen die tijd komt die houtkachel hier gewoon alsnog en gaat op een zonnige zomerdag de airco op standje ijspegels aan het plafond, puur omdat het kan.

Dan schroeven ze de gasprijs wel weer op.

Maar als je eerlijk bent is het ook vreemd dat je nu gewoon kan salderen en dus feitelijk netto veel meer krijgt voor je geleverde energie dan een energiemaatschappij. Als de komende jaren het aantal huishoudens met zonnepanelen blijft toenemen is de enige reële oplossing is imo een thuisaccu. Het overschot kan je dan nog kwijt tegen bijv 80% van kale prijs. Wil je meer, dan zal je een slimme accu moeten hebben waar je energiemaatschappij (deels) de controle over heeft.

Terug
Naar boven