Fitness Seller

Sticky Huidige energieprijzen en mogelijke problematiek

Ik denk heel simpel continue, als je meer opwekt dan je verbruikt lever je en als je meer verbruikt dan opwekt neem je af. Dat kan gewoon continue gemeten, maar als je er een tijd aan wilt geven, zeg per seconde. De terugleververgoeding is nu dacht ik overal ruim beneden de 20 cent per kWh.

Netto ga je dan nog heel weinig aan panelen hebben.
Zodra je even niks aan hebt lever je voor pak m beet 15 cent, zet je wel je auto aan de stekker neem je af voor een veelvoud.

Een accu wordt dan een must om te hebben, dat is dan de oplossing om al je eigen stroom te gebruiken zonder terug te leveren. Alleen in de zomer dan...

Netto ga je dan nog heel weinig aan panelen hebben.
Zodra je even niks aan hebt lever je voor pak m beet 15 cent, zet je wel je auto aan de stekker neem je af voor een veelvoud.

Een accu wordt dan een must om te hebben, dat is dan de oplossing om al je eigen stroom te gebruiken zonder terug te leveren. Alleen in de zomer dan...
En in de zomer produceer je zoveel dat je ook geen f**k aan een accu hebt, 's avonds gebruik je in de zomer geen reet.

En in de zomer produceer je zoveel dat je ook geen f**k aan een accu hebt, 's avonds gebruik je in de zomer geen reet.

Een accu van 40-50 kwh opslag zal er vast wel komen.
Kan je in de avond de auto er aan hangen. Rij je toch weer voordelig en betaald het zich nog terug.

Warm douchen, kookplaat, wasmachine,droger etc. Gaat gewoon door in de zomer.

Zijn er nog geen accu's die voor de winter kunnen opslaan?

Hoe lang houden die van een electrische auto hun lading?

Dan zou ik 6000 kwh opslag nodig hebben. Je bent nu rond de 15k kwijt voor een accu van 20kwh opslag, of in die richting.
Maar dat behoud de lading wel door een winter heen? Dacht even te begrijpen dat dat nog niet technisch mogelijk was.

Heb een P1 meter aangeschaft om m'n gebruik real-time te zien. Ik dacht misschien is er iets wat op stand-by reteveel verbruikt oid. Met alle apparaten uit en uit de stopcontact verbruik ik alsnog +-750w. Ik kan me niet voorstellen dat alleen de warmtepomp zoveel vreet..

Maar dat behoud de lading wel door een winter heen? Dacht even te begrijpen dat dat nog niet technisch mogelijk was.
Li-ion behoudt zijn lading vrij lang, maar ook al zou die zijn lading onbeperkt vasthouden, dan nog is het financieel nooit rendabel.

Heb een P1 meter aangeschaft om m'n gebruik real-time te zien. Ik dacht misschien is er iets wat op stand-by reteveel verbruikt oid. Met alle apparaten uit en uit de stopcontact verbruik ik alsnog +-750w. Ik kan me niet voorstellen dat alleen de warmtepomp zoveel vreet..
Kan je die warmtepomp niet uitzetten?

Dan schroeven ze de gasprijs wel weer op.

Maar als je eerlijk bent is het ook vreemd dat je nu gewoon kan salderen en dus feitelijk netto veel meer krijgt voor je geleverde energie dan een energiemaatschappij. Als de komende jaren het aantal huishoudens met zonnepanelen blijft toenemen is de enige reële oplossing is imo een thuisaccu. Het overschot kan je dan nog kwijt tegen bijv 80% van kale prijs. Wil je meer, dan zal je een slimme accu moeten hebben waar je energiemaatschappij (deels) de controle over heeft.

Wat ik eerder vreemd vind is dat ik straks over een jaar genomen 2k kwh meer opwek dan verbruik maar toch per jaar misschien wel 1000 euro kan betalen aan elektriciteit. Ik hoef er niet zo nodig geld voor terug te krijgen zoals nu. Tuurlijk is 't leuk, moet januari nog even afwachten maar in februari loopt m'n jaar af zeg maar en ik sta nu op een teruggave van 1900+ euro zonder een cent voorschot te hebben betaald. Dat is idd wat overdreven.

Zijn er nog geen accu's die voor de winter kunnen opslaan?

Hoe lang houden die van een electrische auto hun lading?
Nee, die zijn er niet en zullen er ook nooit komen. Dat is qua fysieke ruimte nog lang niet mogelijk met de afmetingen van de huidige apparaten.

De gedachte met opslag van energie in een accu is dat je panelen overdag de accu opladen & wat er verbruikt wordt door de appparaten in je huis op dat moment & later op de dag (wanneer er geen zon meer is), vanuit de zonnepanelen of accu wordt afgenomen.
Bij een tekort neem je pas af van het energienet.

Li-ion behoudt zijn lading vrij lang, maar ook al zou die zijn lading onbeperkt vasthouden, dan nog is het financieel nooit rendabel.
Niet alles gaat om winst.

Met genoeg panelen en accu's zou het dus mogelijk zijn om van het grid af te blijven, dat is ook wat waard.

Wat ik eerder vreemd vind is dat ik straks over een jaar genomen 2k kwh meer opwek dan verbruik maar toch per jaar misschien wel 1000 euro kan betalen aan elektriciteit. Ik hoef er niet zo nodig geld voor terug te krijgen zoals nu. Tuurlijk is 't leuk, moet januari nog even afwachten maar in februari loopt m'n jaar af zeg maar en ik sta nu op een teruggave van 1900+ euro zonder een cent voorschot te hebben betaald. Dat is idd wat overdreven.
Grotendeels komt dat door belasting.

Niet alles gaat om winst.

Met genoeg panelen en accu's zou het dus mogelijk zijn om van het grid af te blijven, dat is ook wat waard.

Je bent wel een volledige kamer kwijt aan accu's en je gaat never ever een vergunning krijgen om dat in een woonwijk te doen.

Stel dat er brand uitbreekt en je moet even casual tegen de brandweer gaan zeggen 'oh hey ehhm in de kelder heb ik trouwens nog een kleine 2000kwh aan stroom opgeslagen in accu's, naja zal vast niet zo erg zijn, succes he'

Je bent wel een volledige kamer kwijt aan accu's en je gaat never ever een vergunning krijgen om dat in een woonwijk te doen.

Stel dat er brand uitbreekt en je moet even casual tegen de brandweer gaan zeggen 'oh hey ehhm in de kelder heb ik trouwens nog een kleine 2000kwh aan stroom opgeslagen in accu's, naja zal vast niet zo erg zijn, succes he'
Maakt het in zo'n geval uit hoeveel stroom er in de accu's opgeslagen is?

Terug
Naar boven