XXL Nutrition

Sticky Huidige energieprijzen en mogelijke problematiek

Heb je daar een bron van, ik ben namelijk het spoor een beetje bijster van de regels.

@Gremlin Voor iemand die 12 febr. de eindafrekening krijgt of 1 mei geldt hetzelfde
Ja, voor beiden wordt 13 april aangehouden.

Volgens mij is voor iedereen het jaar in 365 blokjes verdeeld op basis van gemiddeld gebruik over een dag. Dat zou moeten betekenen dat je gemiddeld genomen goed uitkomt, ongeacht wanneer je peilmoment is.

Het risico zit er wel in het niet kunnen compenseren en dat gemiddeld niet helpt bij extremen. Als je in het eerste deel minder gebruikt en het tweede deel meer, bijvoorbeeld door een vroeg inzettende strenge winter, dan mag je dat niet compenseren. Omgekeerd mag dit ook niet.
Reken ik weer eens verkeerd? Want volgens mij zit je de tweede periode veel sneller aan je prijsplafond.

1 januari - 13 april = 15 weken
610 gas : 15 weken = 40,6 per week
976 : 15 weken = 65 per week

14 april - 31 december = 37 weken
590 gas : 37 weken = 15,9 pw (826/jaar)
1924 : 37 weken = 52 pw (2704 per jaar)

Voor elektra is dat minder dan wat het Nibud aangeeft voor een gemiddeld huishouden van twee personen. Bij gas is het zelfs lager dan een flatje.

Als je in het eerste deel minder gebruikt en het tweede deel meer, bijvoorbeeld door een vroeg inzettende strenge winter, dan mag je dat niet compenseren. Omgekeerd mag dit ook niet.
Nee. Maar binnen een periode kan dat wel. Hoe meer je nu gebruikt, hoe minder je eind van het jaar overhoudt.

Dus win/win voor energieleveranciers als ze je nu een veilig gevoel geven

Kijk nu wat je doet met die jongen @Gremlin
:eyebrow:

Ja, voor beiden wordt 13 april aangehouden.

Reken ik weer eens verkeerd? Want volgens mij zit je de tweede periode veel sneller aan je prijsplafond.

1 januari - 13 april = 15 weken
610 gas : 15 weken = 40,6 per week
976 : 15 weken = 65 per week

14 april - 31 december = 37 weken
590 gas : 37 weken = 15,9 pw (826/jaar)
1924 : 37 weken = 52 pw (2704 per jaar)

Voor elektra is dat minder dan wat het Nibud aangeeft voor een gemiddeld huishouden van twee personen. Bij gas is het zelfs lager dan een flatje.

Nee. Maar binnen een periode kan dat wel. Hoe meer je nu gebruikt, hoe minder je eind van het jaar overhoudt.

Dus win/win voor energieleveranciers als ze je nu een veilig gevoel geven

:eyebrow:
Volgens mij is die datum van 13 april een voorbeelddatum voor iemand wiens contract dan het meetmoment heeft. Voor die andere data geldt dat als scheiding van de periode.

Het verbruik is ook verdeeld naar gemiddeld verbruik: in de maanden januari en februari is het vaak het koudst, dus dan verbruik je veel meer gas. Dat neem jij niet mee in jouw berekening.

Niet aan het einde van het jaar, maar aan het einde van de periode.

Volgens mij is die datum van 13 april een voorbeelddatum voor iemand wiens contract dan het meetmoment heeft. Voor die andere data geldt dat als scheiding van de periode.

Het verbruik is ook verdeeld naar gemiddeld verbruik: in de maanden januari en februari is het vaak het koudst, dus dan verbruik je veel meer gas. Dat neem jij niet mee in jouw berekening.

Niet aan het einde van het jaar, maar aan het einde van de periode.
Oh, dus in de 2e periode gebruik je 35% minder stroom?

Volgens mij is dat in december en bij een hittegolf hoger, en is het verder aardig stabiel

Je hebt in NL ongeveer 5 stookmaanden
tabel.png

Alexander Kops verdient een lintje, alleen zou niet iedereen het daar mee eens zijn.

Het kan verkeren :lol:

De winter is voorbij, de absurd hoge energieprijzen liggen achter ons en ik heb een aantal maanden ons huis deels verwarmt met airco’s. De werking is prima, het voelt iets anders aan dan de CV omdat de CV bij ons ook een beetje de kou uit de vloer haalt en dat doe een airco natuurlijk niet, De airco daarentegen zorgt weer voor iets meer directe warmte in de woonkamer, onze grootste radiator hangt namelijk in de keuken en niet in de woonkamer. Al met al zou ik prima kunnen leven met alleen een airco in de woonkamer als verwarming. Het geluid is verwaarloosbaar, je hoort hem alleen als het verder compleet stil is.

Het rendement valt me wel iets tegen, de opgeven SCOP (wat een gemiddelde is gedurende het jaar) van 4,1 haalde ik in de koudste dagen van de winter niet. Ik heb het zo goed en kwaad als het kon met opeenvolgende dagen proberen te berekenen, maar ook t.o.v. vorig jaar toen ik beneden nog geen airco had en dan kom ik op de koudste dagen van dit jaar op een COP van ongeveer 3. Op zich prima want boven de 2,4 is het al efficiënter dan een CV ketel op gas (los van de prijzen die gehanteerd worden), maar het valt wel een beetje tegen omdat ze een SCOP opgeven van 4,1. Waarschijnlijk klopt dat cijfer wel maar je gebruikt de verwarm functie van de airco het meest en het intensiefst op de koudste dagen dus zal mijn werkelijke SCOP over het jaar gezien misschien op 3,5 uitkomen.

• Like
Waarderingen: Vonk
Op naar de volgende winter, hopelijk is de situatie dan anders dan wat nu het vooruitzicht lijkt.

Hoeveel scheelt het je netto in % qua kosten? Rekening houdend met de eventuele aanschaf van de airco's?

Terug
Naar boven