Ik weet niet of je daar een eenduidig antwoord op kunt geven. Wij hadden al een grote buiten-unit hangen waar nog 1 binnen-unit extra op kon worden aangesloten. Zo’n grote buiten-unit is over het algemeen iets minder efficiënt, maar wel weer goedkoper in aanschaf dan 4 losse buiten-units.Hoeveel scheelt het je netto in % qua kosten? Rekening houdend met de eventuele aanschaf van de airco's?
Verder heb ik de airco’s primair om te koelen, dat is me sowieso het geld waard.
Tot vorig had ik dus alleen boven airco’s in de slaapkamers en nog geen zonnepanelen, toen vond ik het niet interessant om te kijken wat voordeliger was. Nu met overcapaciteit wat opbrengst betreft uit de zonnepanelen en een airco in de woonkamer zou het stom zijn er niet mee te verwarmen
Maar om een zo eerlijk mogelijk schatting te maken zou je naar de werkelijke SCOP moeten kijken, als die 3,6 is verbruik je met je airco 33% minder energie (elektriciteit van een gascentrale tot aan je huis heeft een efficiëntie van ca. 40% dus een COP van 2,4 is breakeven) Afhankelijk van de gas- en stroomprijs kan je dan uitrekenen wat je eventueel zou besparen
Edit: Ik zal het morgen ofzo eens uitrekenen voor mezelf, maar jij zou het ook zelf kunnen doen mbv een excel sheet die ik een paar maanden geleden hier gepost had.
Laatst bewerkt: