MuscleMeat

Sticky Huidige energieprijzen en mogelijke problematiek

Hoeveel scheelt het je netto in % qua kosten? Rekening houdend met de eventuele aanschaf van de airco's?
Ik weet niet of je daar een eenduidig antwoord op kunt geven. Wij hadden al een grote buiten-unit hangen waar nog 1 binnen-unit extra op kon worden aangesloten. Zo’n grote buiten-unit is over het algemeen iets minder efficiënt, maar wel weer goedkoper in aanschaf dan 4 losse buiten-units.
Verder heb ik de airco’s primair om te koelen, dat is me sowieso het geld waard.

Tot vorig had ik dus alleen boven airco’s in de slaapkamers en nog geen zonnepanelen, toen vond ik het niet interessant om te kijken wat voordeliger was. Nu met overcapaciteit wat opbrengst betreft uit de zonnepanelen en een airco in de woonkamer zou het stom zijn er niet mee te verwarmen

Maar om een zo eerlijk mogelijk schatting te maken zou je naar de werkelijke SCOP moeten kijken, als die 3,6 is verbruik je met je airco 33% minder energie (elektriciteit van een gascentrale tot aan je huis heeft een efficiëntie van ca. 40% dus een COP van 2,4 is breakeven) Afhankelijk van de gas- en stroomprijs kan je dan uitrekenen wat je eventueel zou besparen

Edit: Ik zal het morgen ofzo eens uitrekenen voor mezelf, maar jij zou het ook zelf kunnen doen mbv een excel sheet die ik een paar maanden geleden hier gepost had.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Vonk
C436F419-0FE5-444E-9C1E-CDEA61C8F192.jpeg

@Vonk, voor mij met oude prijzen (gas €0.81/m3 en stroom €0,17 /kWh) scheelt het bij een verbruik van 1700m3 gas zo'n €300-€400 per jaar (indien ik geen zonnepanelen zou hebben), het is lastig in te schatten hoeveel gas ik nog gebruik voor douchen en koken en soms springt bij ons de verwarming ook gewoon nog aan. Met de prijzen van het prijsplafond en een zelfde verbruik zou de besparing ongeveer hetzelfde zijn. Schat ik de efficiëntie met een SCOP van 3,6 te laag in, dan heeft dan natuurlijk een negatief effect op de mate van besparing. Ook de verschillen tussen beide prijzen zijn van invloed op de besparing.

• Like
Waarderingen: Vonk
Denken er meer mensen na over het preventief vervangen van hun cv-ketel voor 1 januari 2026? Die van ons is dan 15 jaar oud.

15j oud gaat je al wel sneller geld kosten aan onderhoud, en erg zuinig zijn die ook niet meer. Tja, dan kun je wel uitrekenen wat gunstig voor jou is.

15j oud gaat je al wel sneller geld kosten aan onderhoud, en erg zuinig zijn die ook niet meer. Tja, dan kun je wel uitrekenen wat gunstig voor jou is.
Tot nu toe kost die ons zo goed als niets kwa onderhoud en doordat we nu veelal verwarmen met de airco's is het vooral kraanwater wat die verwarmt. Ergens zou ik denken run to failure, maar ja vanaf 2026 zit je dus minimaal aan een hybride vast.

Tot nu toe kost die ons zo goed als niets kwa onderhoud en doordat we nu veelal verwarmen met de airco's is het vooral kraanwater wat die verwarmt. Ergens zou ik denken run to failure, maar ja vanaf 2026 zit je dus minimaal aan een hybride vast.
Denk dat je dit dan zelf wel kunt beoordelen. Kijk in elk geval voor ketel die ook laag kw kan draaien. Zoveel vermogen lijk jij niet nodig te hebben dan.

Denk dat je dit dan zelf wel kunt beoordelen. Kijk in elk geval voor ketel die ook laag kw kan draaien. Zoveel vermogen lijk jij niet nodig te hebben dan.
Ik zou hem denk ik wel preventief willen vervangen, maar ik heb begrepen dat vanaf 2030 steeds meer wijken afgesloten gaan worden van het gas, ik heb geen zin om na een paar jaar weer iets anders te moeten installeren.

Denk dat gas wordt vervangen door waterstof. Maar 2030 wordt 2035, etc..

Gas vervangen door waterstof zou ik niet te snel op hopen, zolang we nog geen energieoverschot hebben.

Gas vervangen door waterstof zou ik niet te snel op hopen, zolang we nog geen energieoverschot hebben.
Het ligt wel in lijn met het sluiten van de kerncentrales in duitsland, de wildgroei aan windmolens en het verplicht bijmengen van biobrandstoffen.

Denken er meer mensen na over het preventief vervangen van hun cv-ketel voor 1 januari 2026? Die van ons is dan 15 jaar oud.
Als ik de keuze had gehad, had ik hem idd zo laat mogelijk vervangen. Echter woon ik in een appartementencomplex en kan ik die keuze in mijn eentje niet maken. Daar beslist de VvE over. Ik hoop dat mijn cv-ketel niet snel begeeft en dat de VvE een jaartje later besluit over te stappen op electrisch. Dan betaal ik dubbel. Gelukkig zit iedereen met hetzelfde probleem aangezien het een relatief nieuw pand (2008) is.

Edit: ik lees net dat het niet voor appartementen geldt :')

Je kan nu dus ook al cv-ketels kopen die tzt als hybride te gebruiken zijn en ook op gas waar waterstof bij bijgemengd kunnen werken.

Geen zorgen jongens, in de omringende landen zul je voorlopig gewoon nog cv ketels kunnen kopen.

Geen zorgen jongens, in de omringende landen zul je voorlopig gewoon nog cv ketels kunnen kopen.
Ja, alleen mag je zelf geen ketel meer plaatsen. Ik zou het eigenlijk wel aandurven dat te doen, maar je hebt dan wel een probleem met je verzekering mocht er iets fout gaan.

Terug
Naar boven