AndroidHealthClinic

Sticky Huidige energieprijzen en mogelijke problematiek

Ligt dat er niet aan hoe de energie opgewekt word om waterstof te maken?
We hebben nu geen overschot aan energie dus waarom zou je de energie niet gebruiken als energie ipv eerst een groot deel verspillen om het naar waterstof om te zetten en vervolgens weer een deel verspillen om de waterstof om te zetten naar energie?

Los van niche toepassingen zoals bvb een gesloten systeem die op sommige momenten overschot heeft en andere tekort lijkt het me eerder verspillen.

Voor vrachtwagens is het geen gek idee.
Ik zou eerder zeggen lucht/scheepsvaart omdat electrificatie daar echt gewoon geen optie is met de huidige accutechniek en dat zijn echt grote vervuilers. Vrachtwagens kunnen in mijn ogen nog wel (iig deels) elektrisch gaan worden met de huidige technologie.

Alleen de kosten zullen echt behoorlijk stijgen.
Net zo gek ook natuurlijk, een schip gebruikt nu eigenlijk afval als brandstof maar als resultaat komt er wel grijze kanker uit de schoorsteen..

Geen zorgen jongens, in de omringende landen zul je voorlopig gewoon nog cv ketels kunnen kopen.
Nog los van de verzekering: wie gaat het onderhoud doen? Een erkende organisatie zal zijn vingers daar niet aan branden, vermoed ik.

Nog los van de verzekering: wie gaat het onderhoud doen? Een erkende organisatie zal zijn vingers daar niet aan branden, vermoed ik.
Wat gaan al die onderhoudsbedrijven die al die dingen nu decenia al onderhouden doen? Maaakt mij niet uit jongens, ik heb alvast een 'mannetje' die voor mij t onderhoud gaat doen.

Ik zou eerder zeggen lucht/scheepsvaart omdat electrificatie daar echt gewoon geen optie is met de huidige accutechniek en dat zijn echt grote vervuilers.
Voor luchtvaart is biokerosine een beter alternatief en voor scheepvaart LNG, locale uitstoot is voor die twee geen probleem.

Voor vrachtwagens is locale uitstoot wel een probleem, accu’s nemen te veel ruimte in beslag en zijn te zwaar wat ten koste gaat van de laadcapaciteit.

Alleen de kosten zullen echt behoorlijk stijgen.
Net zo gek ook natuurlijk, een schip gebruikt nu eigenlijk afval als brandstof maar als resultaat komt er wel grijze kanker uit de schoorsteen..
Waar moeten we straks trouwens met de afval stromen naartoe? Heeft daar iemand al eens over nagedacht?

Voor luchtvaart is biokerosine een beter alternatief en voor scheepvaart LNG, locale uitstoot is voor die twee geen probleem.

Voor vrachtwagens is locale uitstoot wel een probleem, accu’s nemen te veel ruimte in beslag en zijn te zwaar wat ten koste gaat van de laadcapaciteit.

In mijn ogen zou je een soort PHEV vrachtwagen kunnen bouwen die deels op diesel en deels op elektra kan rijden. Dan heb je bijvoorbeeld 40km elektrisch voor het deel dat je in de stad rijdt, en diesel voor de snelweg.

Dan heb je (relatief) geen grote accu nodig en kan je waar nodig uitstootloos rijden.

Waar moeten we straks trouwens met de afval stromen naartoe? Heeft daar iemand al eens over nagedacht?

Terug in de grond waar het vandaan kwam als we het niet meer hoeven te verbranden voor energie.

Maar voorlopig verbranden we het bijna ongereguleerd op zee, dus er zullen vast wel opties zijn die beter zijn dan dat.

Heel veel “afval stromen” komen van de chemische industrie en die zullen niet snel afnemen.

Ik weet te weinig over de bronnen van de stookolie en andere shit waar die schepen gebruik van maken, alleen wat ik er tot nu toe van begrepen heb is het verbranden, zeker op de manier hoe ze dat nu doen, nou niet echt de meest gezonde oplossing?

Ik zie het allemaal ook echt niet binnen korte tijd opgelost worden, we zijn allemaal gewoon maximaal afhangkelijk en er liggen geen simpele betere oplossingen voor het oprapen.

Ik weet niet in hoeverre LNG haalbaar is, maar dat lijkt me inderdaad wel een goed alternatief.

Ik weet te weinig over de bronnen van de stookolie en andere shit waar die schepen gebruik van maken, alleen wat ik er tot nu toe van begrepen heb is het verbranden, zeker op de manier hoe ze dat nu doen, nou niet echt de meest gezonde oplossing?
Ik heb liever dat ze het op zee verstoken dan bij mijn lokale afvalverwerker.
Een alternatief is opslaan in lege gas- en olievelden of in (zout)mijnen en mergelgrotten, maar dat levert ook veel weerstand op.

As we speak deze in de bus :roflol:
20230502_124600.jpg

Volgende maand moet ik overstappen of een nieuw contract afsluiten. Iemand tips voor een betrouwbare leverancier?

Ik zou voor een grote speler gaan zoals Eneco, Essent of Vattenfall.

Terug
Naar boven