AndroidHealthClinic

Sticky Huidige energieprijzen en mogelijke problematiek

Ja of gewoon op de fiets gaan als je binnen 10/15km van je werk woont 🫤
Ja dat ook.

Gewoon de beschikbare opties bekijken die geschikt zijn voor mensen. Ov, fiets, brommer, motor, auto of lopen.

Nu pakken te veel mensen de auto, terwijl een andere optie veel beter zou zijn voor hen.

Ja of gewoon op de fiets gaan als je binnen 10/15km van je werk woont 🫤

bicycle astronaut GIF

Op basis van verchillende onderzoeken uit verschillende landen, zal zo even zoeken.

Strekking is dat bij zelfs 10% motorrijders files al enorm minder worden en zo rond de 20-30% file's zo goed als zouden verdwijnen.
Maar dat zou betekenen dat 20% meer thuiswerken (1 dag per week) dus ook het probleem zou oplossen.

M'n ex wilde dat ik een auto kocht zodat ik kind met de auto naar school kon brengen ipv lopen.

Het is letterlijk 3 minuten lopen.
:roflol: :roflol:

Maar dat zou betekenen dat 20% meer thuiswerken (1 dag per week) dus ook het probleem zou oplossen.
Yep, alleen dat betekend wel dat mensen die thuis kunnen werken dus bijna alleen nog maar thuis moeten werken, want de meeste banen kunnen niet vanuit huis gedaan worden.

Denk aan de coronatijd, toen waren er bijna geen files meer.

Yep, alleen dat betekend wel dat mensen die thuis kunnen werken dus bijna alleen nog maar thuis moeten werken, want de meeste banen kunnen niet vanuit huis gedaan worden.

Denk aan de coronatijd, toen waren er bijna geen files meer.
Dus kunnen de meeste banen wel deels vanuit huis gedaan worden.

Ook dat heeft weer negatieve gevolgen.

Imho zou de oplossing dan zijn om de wegen en dergelijke veel meer toegankelijker te maken voor bussen (elektrisch of bio-gas) en veel meer te laten rijden.
Ook goedkopere reizen (geen idee wat de prijzen nu zijn in NL)

Ik zou wel benieuwd zijn naar de cijfers, ik denk dat het merendeel van de werknemers 100% op locatie moet werken, een klein deel meer 50/50 zou kunnen doen en een minderheid echt volledig thuis zou kunnen werken.

Imho zou de oplossing dan zijn om de wegen en dergelijke veel meer toegankelijker te maken voor bussen (elektrisch of bio-gas) en veel meer te laten rijden.
Dat zou mij niet overhalen om het OV te gebruiken, het is gewoon te inefficiënt kwa reistijd.

Ik zou wel benieuwd zijn naar de cijfers, ik denk dat het merendeel van de werknemers 100% op locatie moet werken, een klein deel meer 50/50 zou kunnen doen en een minderheid echt volledig thuis zou kunnen werken.
Al het kantoorpersoneel dat niet anders dan een computer nodig heeft voor zijn werk kan toch 100% thuiswerken?

Wel als het efficiënter wordt, lijkt mij?
Op elk moment kunnen vertrekken en van A naar B zonder overstappen is de efficiëntie die ik zoek.

Maar ja ik sta dan ook nooit in de file voor mijn werk, mijn vrouw wel, die werkt letterlijk naast Rotterdam CS, maar dan nog doet ze er met het OV er in 95% van de gevallen langer over.

Al het kantoorpersoneel dat niet anders dan een computer nodig heeft voor zijn werk kan toch 100% thuiswerken?
Ik denk dat je altijd nog voor een klein deel op locatie zou willen werken. Maar hoeveel mensen zijn dat daadwerkelijk?

Kantoorpersoneel is voornamelijk organisatorisch of administratief werk, uitvoerend werk zal bijna niet digitaal kunnen. Maar uitvoerend werk is wel het meest voorkomende werk, dat is uiteindelijk waar het 'echte werk' gedaan wordt.

Op elk moment kunnen vertrekken en van A naar B zonder overstappen is de efficiëntie die ik zoek.

Maar ja ik sta dan ook nooit in de file voor mijn werk, mijn vrouw wel, die werkt letterlijk naast Rotterdam CS, maar dan nog doet ze er met het OV er in 95% van de gevallen langer over.

Daar moeten ze dan naartoe werken. Als ze echt het file probleem willen oplossen.
Hoe het nu is, is het niet efficiënt nee.

Als ik zie hoe het hier is, is het al 10x beter (maar goed, hier is het niet echt veilig om te fietsen en treinverkeer is bagger).

Ik denk dat je altijd nog voor een klein deel op locatie zou willen werken. Maar hoeveel mensen zijn dat daadwerkelijk?

Kantoorpersoneel is voornamelijk organisatorisch of administratief werk, uitvoerend werk zal bijna niet digitaal kunnen. Maar uitvoerend werk is wel het meest voorkomende werk, dat is uiteindelijk waar het 'echte werk' gedaan wordt.
Ik mijn regio is heb je twee grote file veroorzakers, de Rotterdamse haven en alle kantoren in stad. Aan de eerste kan je niet veel doen, zoals je zegt kunnen die mensen veelal niet thuis werken, maar ik heb sterk het idee dat de mensen die in stad werken meer file veroorzaken.

Kwam toen niet voorbij dat het iets van de helft van de banen was?

Eind 2020 werkte 48% van de werknemers thuis: 35% volledig en 14% combineerde thuiswerken met werken op locatie. In de zomer van 2020 werkte 45% van de werknemers thuis (29% volledig en 16% in combinatie met werken op locatie). Maar nog niet al het werk dat thuis gedaan kan worden, gebeurt al thuis. Bijna 1 op de 7 (14%) werknemers die niet volledig thuiswerkt geeft aan dat zij hun werk ook meer thuis zouden kunnen doen. Dit is 9% van alle werknemers. Ongeveer de helft van deze mensen (4,4% van alle werknemers) gaat toch naar het werk omdat het bedrijf dat wil en de andere helft (4,8% van alle werknemers) omdat ze dat zelf willen.

Dat is nogal wat, dat kan.

Kwam toen niet voorbij dat het iets van de helft van de banen was?

Dat is nogal wat, dat kan.
Dat is zeker wat, meer dan ik had verwacht.

Maar thuiswerken is natuurlijk iets wat we al grootschalen pushen om files tegen te gaan, had Lubach ook weer een goed stuk over.

Ik ervaar zelf de enorme voordelen van motorrijden en merk dat er juist erg weinig aandacht aan wordt besteed.

Files en andere problemen door auto's oplossen lukt niet zomaar, er is geen magische perfecte oplossing voor iedereen, daarom denk ik dat het goed is om alle opties goed te bekijken. Of dat nou thuiswerken, het OV, gratis fietsen van de baas, motorrijden of nieuwe AI planning technologie is.

Terug
Naar boven