MuscleMeat

Sticky Huidige energieprijzen en mogelijke problematiek

Dat is zeker wat, meer dan ik had verwacht.

Maar thuiswerken is natuurlijk iets wat we al grootschalen pushen om files tegen te gaan, had Lubach ook weer een goed stuk over.

Ik ervaar zelf de enorme voordelen van motorrijden en merk dat er juist erg weinig aandacht aan wordt besteed.

Files en andere problemen door auto's oplossen lukt niet zomaar, er is geen magische perfecte oplossing voor iedereen, daarom denk ik dat het goed is om alle opties goed te bekijken. Of dat nou thuiswerken, het OV, gratis fietsen van de baas, motorrijden of nieuwe AI planning technologie is.
Ergens heb je gelijk, maar aan de ander kant maak jij je ook schuldig aan ritjes maken voor je plezier en ook al doe je dat met de motor en waarschijnlijk niet in de spits, het komt de situatie van in elk geval niet ten goede.

Ergens heb je gelijk, maar aan de ander kant maak jij je ook schuldig aan ritjes maken voor je plezier en ook al doe je dat met de motor en waarschijnlijk niet in de spits, het komt de situatie van in elk geval niet ten goede.
Tuurlijk.
Ik probeer me ook niet voor te doen als perfect?

Plezierritjes moeten ook gewoon kunnen toch, of dat nou net de auto of motor of wat dan ook is.

Juist als we allemaal meer efficientere manieren van vervoer gaan vinden is daar ook meer ruimte voor.

Maar inderdaad, plezierritjes in de spits zijn wel echt de uitzondering, als ik de motor voor de lol pak is dat meestal niet in spitstijd en al helemaal niet niet snel op wegen waar vaak files staan. Natuurlijk draag je altijd bij aan drukte, waar en wanneer je ook rijdt, maar het is wel erg beperkt.

Tuurlijk.
Ik probeer me ook niet voor te doen als perfect?

Plezierritjes moeten ook gewoon kunnen toch, of dat nou net de auto of motor of wat dan ook is.

Juist als we allemaal meer efficientere manieren van vervoer gaan vinden is daar ook meer ruimte voor.

Maar inderdaad, plezierritjes in de spits zijn wel echt de uitzondering, als ik de motor voor de lol pak is dat meestal niet in spitstijd en al helemaal niet niet snel op wegen waar vaak files staan. Natuurlijk draag je altijd bij aan drukte, waar en wanneer je ook rijdt, maar het is wel erg beperkt.
Jij rijdt toch ook motor in woon-werkverkeer ?

Jij rijdt toch ook motor in woon-werkverkeer ?
Yes, 99% van de tijd wel.

Auto rij ik eigenlijk alleen als ik met mijn vriendin ergens heen ga of echt grote spullen moet vervoeren.

Vriendin gaat ook wel eens achterop maar dan voornamelijk als we naar plekken gaan waar parkeren lastig is en het uit komt.

Screenshot oid? Zit achter paywall.

Zonnepanelen zijn vooral gunstig voor degene die ze gebruiken. De overige gebruikers betalen uiteindelijk langs alle kanten meer, ook als ze op een zonnige dag een beetje zouden meeprofiteren.

Zonder saldering had het gros amper wat aan panelen gehad en ze nooit aangeschaft.

Zonder subsidie, bijtelling, wegenbelasting voordelen was een ev rijden ook oninteressant.

Volgens de wetenschap is dit geweldig nieuws voor het klimaat, de redding van deze planeet als iedereen het zou doen. Daar profiteert dus iedereen van. Deze voordeeltjes zijn dus noodzakelijk als je in deze theorie gelooft.

Dat iemand met panelen meer voordeel heeft dan iemand zonder panelen, is dus een noodzaak.

Dat vind ik nou mooi hoor. Als het waar is dat het zoveel opwekt en ook nog eens geen lawaai maakt. Heb wel meer van zulke projecten gezien maar die vielen steeds op een of ander vlak erg tegen.

Onderhoud en schoon houden kan nog een dingetje zijn voor de lange termijn maar ben benieuwd.

Molentje op je dak, paar paneeltjes, dikke accu, doei energiebedrijven :wave:

Dit inderdaad, dat lijkt me de droom.

De kans dat je in NL zowel geen zon en geen wind hebt is klein, met een goede accu kan je dat wel overbruggen.

Minder fossiele brandstoffen en meer onafhangkelijkheid van grote bedrijven/overheidsbeleid.

Dit inderdaad, dat lijkt me de droom.

De kans dat je in NL zowel geen zon en geen wind hebt is klein, met een goede accu kan je dat wel overbruggen.
:roflol:
Minder fossiele brandstoffen en meer onafhangkelijkheid van grote bedrijven/overheidsbeleid.
Meer kinder- en slavenarbeid en wat denk je wat je nodig hebt om een windmolen te bouwen? Zonnecellen zijn smerig afval, wieken zorgen voor plastic en weekmakers in de natuur. Vogels, vissen en ander leven in zee heeft er last van. Einde van de visserij. Horizonvervuiling en geluidsoverlas van die terreurturbines.

Geweldig idee...

Doe mij maar een moderne kerncentrale in de tuin of in de buurt.

Meer kinder- en slavenarbeid en wat denk je wat je nodig hebt om een windmolen te bouwen? Zonnecellen zijn smerig afval, wieken zorgen voor plastic en weekmakers in de natuur. Vogels, vissen en ander leven in zee heeft er last van. Einde van de visserij. Horizonvervuiling en geluidsoverlas van die terreurturbines.

Geweldig idee...

Jij gaat alleen maar uit van de slechts mogelijke omstandigheden, tot het onrealistische aan toe?

Even los van dat ik ook voorstander ben van kernenergie, vind ik deze framing van jou echt nergens op slaan.

Zonnepanenelen zijn in korte tijd veel beter geworden en gaan decennia mee, dat is alleen maar beter aan het worden.

De windmolen uit dit artikel is dus ook niet een 'horizonvervuilende, geluidsoverlastgevende teurreurturbine'

Tuurlijk zijn er nadelen aan alles, en de productie van accu's is zeker een groot ding, maar het is niet dat we nu eventjes alles kunnen oplossen met een kerncentrale, en ook dat zou het probleem van afhnagkelijkheid niet beter maken.

Wat we de afgelopen jaren wel gezien hebben is dat afhangkelijk zijn van een enkele bron waarvan we zelf de brandstof niet hebben/produceren is niet echt ideaal.

Jij gaat alleen maar uit van de slechts mogelijke omstandigheden, tot het onrealistische aan toe?

Even los van dat ik ook voorstander ben van kernenergie, vind ik deze framing van jou echt nergens op slaan.

Zonnepanenelen zijn in korte tijd veel beter geworden en gaan decennia mee, dat is alleen maar beter aan het worden.

De windmolen uit dit artikel is dus ook niet een 'horizonvervuilende, geluidsoverlastgevende teurreurturbine'

Tuurlijk zijn er nadelen aan alles, en de productie van accu's is zeker een groot ding, maar het is niet dat we nu eventjes alles kunnen oplossen met een kerncentrale, en ook dat zou het probleem van afhnagkelijkheid niet beter maken.

Wat we de afgelopen jaren wel gezien hebben is dat afhangkelijk zijn van een enkele bron waarvan we zelf de brandstof niet hebben/produceren is niet echt ideaal.
Ik ben het met je eens dat er aan alle vormen van energie haken en ogen zitten, maar het idee dat Nederland met zonnepanelen, windmolens en accu's icm de beperkte ruimte die we hebben en de fluctuaties op het met wel even onafhankelijk kan worden is nog onwaarschijnlijker dan: "we bouwen ff een paar kerncentrales".

Bouwmaterialen voor windmolens, wieken en panelen komen ook van ver en moeilijk.

Ik ben het met je eens dat er aan alle vormen van energie haken en ogen zitten, maar het idee dat Nederland met zonnepanelen, windmolens en accu's icm de beperkte ruimte die we hebben en de fluctuaties op het met wel even onafhankelijk kan worden is nog onwaarschijnlijker dan: "we bouwen ff een paar kerncentrales".

Bouwmaterialen voor windmolens, wieken en panelen komen ook van ver en moeilijk.

Oh misschien was het niet helemaal duidelijk maar ik doelde nu alleen op de energievoorziening van een huishouden.

Aka het lijkt mij ideaal om een combi te hebben van zonnepanelen, dit soort kleine stille windmolens en een thuisaccu.

Ik denk ook niet dat het 'even' opgelost is, maar het lijkt me totaal niet ondenkbaar dat zoiets in de afzienbare toekomst gebruikelijk gaat worden omdat je nu al de grote voordelen zien van huishoudens met zonnepanelen.

Ik heb er slechts 6, maar win nu al veel meer energie dan ik verbruik.

1000062642.jpg

Je hebt ook nog je gas hé. Tenzij je een warmtepomp hebt, maar die maakt dan weer wel geluid.

Geweldig idee...

Zijn terreurturbines niet heel anders dan die minimolentjes voor op het dak waar @Stek's artikel over gaat?

Zulke projecten zijn er ook voor zelfbouw en met allerlei materialen, daar komt weinig kinderarbeid bij kijken. Hoewel dat natuurlijk aan Steks zelf is als hij daar zijn kroost voor in wilt zetten.

Het plastic probleem is ook wel op te lossen lijkt mij, of niet zo'n probleem als we het niet naar 3e wereldlanden sturen die het in de zee dumpen. Recyclen of aan een of andere bacterie voeren ipv aan de lieve beestjes.

Als we allemaal zo'n wokkel op t dak hebben, dan kunnen die terreurturbines weg! Is dat geen mooi vooruitzicht?

Terug
Naar boven