Meer kinder- en slavenarbeid en wat denk je wat je nodig hebt om een windmolen te bouwen? Zonnecellen zijn smerig afval, wieken zorgen voor plastic en weekmakers in de natuur. Vogels, vissen en ander leven in zee heeft er last van. Einde van de visserij. Horizonvervuiling en geluidsoverlas van die terreurturbines.
Dit soort zaken worden imo steeds volledig uit hun verband gerukt als het gaat over de energietransitie. Als “we” ons echt zo druk maken over de impact van afgedankte zonnepanelen en windmolens zouden we die zorgen moet loslaten op onze gehele consumptie maatschappij. Als we daarin bij de basis beginnen is het “energie probleem” in één klap grotendeels opgelost.
Verder kunnen we discussiëren of het verstandig is om het Groningse gasveld te sluiten en geen haast te hebben met de bouw van kerncentrales of de mate van mondiale invloed van de energietransitie in Nederland.
Ik denk dat we er wel over eens zijn dat de als we de wijze waarin we energie opwekken de afgelopen decennia niet hadden ontwikkeld we er nu wat milieu en gezondheid (dan laat ik klimaat achterwege) slechter af waren geweest (of we zouden veel minder energie nutteloos verbruiken). Ik juich daarom allerlei nieuwe innovaties wel toe en kleine windturbines kunnen imo op veel vlakken een goed idee zijn. Zeker omdat er nu eenmaal besloten is een bepaald weg in te slaan.
Of het een fijne gedachte is om straatbeeld te hebben waarbij ieder huis een paal heeft met zo’n windturbine betwijfel ik, maar misschien kan het ooit mooi geïntegreerd worden bij nieuwbouw. Zo zijn er bij mij in de buurt recentelijk ook wat huizen gebouwd met zonnepanelen direct als dakbedekking ipv ze op gewone dakpannen te plaatsen dat ziet er best gelikt uit. Een andere optie is om ze aan de rand van daken van scholen en bedrijven te zetten die nu ook al zonnepanelen hebben liggen zolang ze ten zuiden van die panel staan zodat en geen schaduw opvalt moet dat prima werken. Of wat dacht je van alle palen waar verlichting aanhangt boven snelwegen en N-wegen te voorzien van doet soort turbines? De fysieke infrastructuur is er al ten dele.
Ik zie ook we nadelen, als we in het Westen afstappen van fossiele brandstoffen stoppen de producerende landen niet in een met het oppompen van olie, die gaan andere markten zoeken en als de opkomende economieën het niet kunnen betalen gaat de prijs vanzelf omlaag omdat de daadwerkelijke productie kosten betrekkelijk laag zijn, maar is dat dan een reden om helemaal niets te doen en nog een paar decennia te wachten tot we voldoende kerncentrales hebben in Nederland, of kunnen we in de tussentijd misschien toch nog wat aardige ideeën uitwerken en wellicht er goed aan verdienen als andere landen er ook in mee gaan.
Leesstip om er eens met een frisse blik naar te kijken.
In onze tijd (Paperback). Winnaar Socratesbeker 2025, prijs voor het meest urgente, oorspronkelijke en prikkelende Nederlandstalige filosofieboek van...
www.bol.com