MuscleMeat

Sticky Huidige energieprijzen en mogelijke problematiek

Nee maar we kunnen toch wel stellen dat het voor het overgrote deel gewoon niet te doen is. Denk dat het percentage aan slecht geisoleerde huizen uit een bouwjaar van < 2.000 erg onderschat is, eveneens de mogelijkheid die deze mensen nu (niet) hebben om daar (nog) wat (op korte termijn) aan te doen. Veelal ook omdat men daar de financiele middelen niet voor heeft. En kom nou niet met die subsidies aanzetten weer, want die installateurs hebben tot 2030 sowieso gegarandeerd werk.
Dan moet het toch net aan te doen zijn? Mijn vader komt misschien 3 keer in de week een uurtje buiten en zit verder alleen in zijn stoel de krant te lezen en tv te kijken in zijn 4 kamer appartement uit 1974.

De mensen die buiten hun schuld om energetisch nog slechter wonen horen wat mij betreft wel beter gecompenseerd te worden.

Eenpersoonshuishouden
Sep 2022: 190kwh en 7m3.

Wel redelijk nieuwe apparatuur en werk de hele dag thuis.

Volgens mij bedoelt @Steks dat je één ruimte in je huis hermetisch afsluit van de rest.

Daar ventileer je en droog je je was. Dit om te voorkomen dat het vocht zich door je huis verspreidt. Dan heb je wel één ruimte waar je warmteverlies hebt en aangezien de isolatie van binnenmuren niet geweldig is ben je alsnog niet zuinig uit.
Behalve als je de CV nieteens aanhebt. ☠🤷‍♂️

Als raam openstaat en schijnt genoeg licht niet hoor
Ik las hermetisch afgesloten maar las over "ten opzichte van" heen. My bad.

Echter, de meeste 'washokken' hebben geen raam. In ieder geval niet in flats. Althans. Het washok waar je wasmachine en droger staan. De kamer waar wij was hangen om te drogen hebben we altijd het raam open als er natte was hangt. De deur dicht, verwarming is daar altijd uit en een handdoek voor de deur om de kamer zoveel mogelijk te isoleren.

Dus ja wat dat betreft klopt t wat @Steks zegt. :thumb:

Luchtvochtigheid is key wat betreft de energie die nodig is om een ruimte te verwarmen. Vocht (water) heeft een veel hogere soortelijke warmte dan lucht. Soortelijke warmte is de energie die nodig is om 1kg van een stof met 1 graden celcius te verwarmen. Hoe hoger de luchtvochtigheid in je huis, des te meer energie nodig is om die ruimte te verwarmen. Daarnaast is lucht een slechte geleider, water is een betere geleider. Dus heb je dan ook meer warmteverlies en meer condens vorming, wat voor nog meer geleider en dus warmte verlies zorgt. Ventilleren om de luchtvochtigheid te reguleren is daarom belangrijk.

Je hele huis potdicht gooien met allerlei strips en dergelijke is goed tegen de tocht, maar zo krijg je wel een hogere luchtvochtigheid tenzij je dus vaak ventileert, wat veel mensen bij koude buitentemperaturen dus niet doen.

Ironisch gezien heb je met een raam open dus een lagere energierekening dan met alle ramen constant dicht..

De deur dicht, verwarming is daar altijd uit en een handdoek voor de deur om de kamer zoveel mogelijk te isoleren.
Ik doe dat precies andersom, maar komt op hetzelfde neer. Alleen de woonkamer verwarmen, daar de deur dicht. Vind een warme slaapkamer echt niets

Ik doe dat precies andersom, maar komt op hetzelfde neer. Alleen de woonkamer verwarmen, daar de deur dicht. Vind een warme slaapkamer echt niets
Hoe bedoel je precies andersom?

Wij verwarmen trouwens alleen de woonkamer en babykamer. Althans, de babykamer houden we op constante temp 's avonds en 's nachts. Overdag hele dag raam open in de babykamer. Woonkamer verwarmen we alleen als het te koud is voor die kleine. Nu dus nog niet.

Hoe bedoel je precies andersom?

Wij verwarmen trouwens alleen de woonkamer en babykamer. Althans, de babykamer houden we op constante temp 's avonds en 's nachts. Overdag hele dag raam open in de babykamer. Woonkamer verwarmen we alleen als het te koud is voor die kleine. Nu dus nog niet.
Oh, dacht dat je t hele huis bedoelde. Dan begreep ik jou en @Steks vast weer verkeerd 😬

Hele dag zolderraam stukje open en raam voorkant🤣
20221003_193843.jpg

Wat ik trouwens wel een punt van aandacht vind in de hele energiebesparingsdiscussie waarin men pleit om de thermostaat lager te zetten. Met als argument "Je kan je ook gewoon warmer kleden".

Leuk en aardig in jouw situatie misschien. In mijn situatie zit een kind van 14 maanden dat net kan lopen en nog veel op de grond kruipt en speelt. Ik ben genoodzaakt om de temperatuur aangenaam te houden omdat ik hem anders belemmer in zijn ontwikkeling. Of hij wordt ziek als de vloer te koud is.

Oftewel, dat hele "je kan je ook gewoon warmer kleden en minder stoken" gaat niet voor iedereen op.

Terug
Naar boven