AndroidHealthClinic

Sticky Huidige energieprijzen en mogelijke problematiek

Wat zijn eigenlijk de kosten van de eas drogen aan een waslijn in huis? Al het water dat verdampt onttrekt warmte en dat vocht wil je ook weer kwijt door te ventileren. Als het buiten warm is dan kost dat niets, maar op het moment dat het buiten zo koud is dat je de verwarming aanzet is het een ander verhaal. Iets te weinig ventileren en al dat vocht ook moeten opwarmen kost ook veel energie.
Buiten hangen verkleurt het heel snel van vind ik

Je hangt je was niet in woonkamer dat klopt, maar de energie die je aan je woonkamer toevoegt stroom wel door naar je koudere waskamer.
De thermostaat regelt de CV, dus bij warmtevraag in de wnk. De wnk deur is hier als we stoken zvm gesloten/dicht.

Ligt er maar net aan hoe ver jij alles dicht krijgt kwa tocht richting boven
In het beste geval sluit je het hermetisch af, dan nog heb je een koude ruimte met een open verbinding naar de buitenlicht gecreëerd binnen je (hopelijk) geïsoleerde woning. De isolatiewaarde van je binnenmuren en binnendeur is super laag.

In het beste geval sluit je het hermetisch af, dan nog heb je een koude ruimte met een open verbinding naar de buitenlicht gecreëerd binnen je (hopelijk) geïsoleerde woning. De isolatiewaarde van je binnenmuren en binnendeur is super laag.
Hier staan dag en nacht de ramen van de slk open. alleen als het vriest overdag of er koude wind op staat niet. (wel van onze ouderlijke slk)

edit: zgn energiebesparende aanpassingen die door woningbouw zijn uitgevoerd van oa deuren inkorten, heb je natuurlijk veel verlies mee. Die dingen zijn echt niet doordacht. warmte stijgt op naar de 2e etage, en dat verlies je dan als je de ramen openzet om te luchten od.

Laatst bewerkt:
Dat is zeker waar. Maar daar ga je niet aan ontkomen. Maar dan komt de volgende vraag in de marge: tot hoever trekt de kou in de muren naar beneden of andere verwarmde ruimtes waardoor je stookgedrag beinvloed word?

Snachts is het zolderraam dicht en staat pal op het zuiden dus de heeele dag volle zon erop

Heb gelukkig buren die de hele dag stoken dus die verwarmen weer een groot deel terug

Met buitentemp 5 graden stook ik 2 x een uur op 21 graden en is het de hele dag en nacht rond de 20graden.

Met 37 graden laatst kom ik niet verder dan 26/27graden👌
Jaloers.

Ik stook nooit hoger dan 19 graden. Als ik de slaapkamer tot 18-19 graden stook met een buitentemp van 5, is het de volgende ochtend 15-16 graden.

Als het hermetisch is afgesloten, is het toch sneller vochtiger in je huis? En hoe vochtiger, hoe lastiger de temperatuur te reguleren is?

Als het hermetisch is afgesloten, is het toch sneller vochtiger in je huis? En hoe vochtiger, hoe lastiger de temperatuur te reguleren is?

Er zit niets voor niets een volledig luchtbehandelingsysteem in de moderne huizen. Bij ons komt het vocht juist op de buitenkant van de ramen te staan :D

• Heart
Waarderingen: Vonk
Volgens mij bedoelt @Steks dat je één ruimte in je huis hermetisch afsluit van de rest.

Daar ventileer je en droog je je was. Dit om te voorkomen dat het vocht zich door je huis verspreidt. Dan heb je wel één ruimte waar je warmteverlies hebt en aangezien de isolatie van binnenmuren niet geweldig is ben je alsnog niet zuinig uit.

is er eigenlijk nog iemand die niet geloofd dat dit allemaal volgens plan is?

Oud maar relevant nieuws, Merkel is op een bizarre manier onder druk gezet/bedreigd om die pijplijn te stoppen.

• Haha
Waarderingen: Vonk
Nee joh kerel, allemaal toeval en/of het gevolg van Putin zijn brainfart om de NAVO een halt toe te roepen..... :rolleyes: En hij heeft natuurlijk zelf een van de weinige pressiemiddelen die hij nog had, vlak voor de ingebruikname onklaar gemaakt.

Is toch logisch man, je moet niet alles geloven wat weldenkende mensen met een bepaald vermogen tot helikopterview bezitten, een beetje lopen te roeptoeteren op het wereld wijde web.

Nou dat is dus al een tijd afgelopen en in het voorjaar is hun voorschot verhoogd van €150 naar €200, maar als ik hun historisch verbruik aanhoud icm de meest recente prijzen kom ik uit op een jaarrekening van €7350. Is dat een gevolg van het variabele contract dat ze nu hebben, of zouden ze gewoon €200 p/m blijven betalen met een gigantische naheffing.

Een klein gelukje hebben ze, de gevels worden op dit moment geïsoleerd.
Hoe het nu en de komende maanden zit weet ik nog steeds niet precies. Het is gewoon een drama om bij een flexibel contract erachter te komen wat nu precies de prijzen zijn.

Als dat prijsplafond er straks is en ze houden hun historische verbruik aan blijven ze er net onder. Dat geeft wel aan dat het prijsplafond erg krap gekozen is.

Als dat prijsplafond er straks is en ze houden hun historische verbruik aan blijven ze er net onder. Dat geeft wel aan dat het prijsplafond erg krap gekozen is.

Jij had verwacht dat er een logisch en goed doordacht systeem zou komen? :lol:

Jij had verwacht dat er een logisch en goed doordacht systeem zou komen? :lol:
Ik zeg niet dat het niet te doen is om je er aan te houden, hun appartement is 50 jaar oud, groot genoeg voor een gezin met twee kinderen en pas sinds een maand hebben ze spouwmuur isolatie.

Ik zeg niet dat het niet te doen is om je er aan te houden, hun appartement is 50 jaar oud, groot genoeg voor een gezin met twee kinderen en pas sinds een maand hebben ze spouwmuur isolatie.

Nee maar we kunnen toch wel stellen dat het voor het overgrote deel gewoon niet te doen is. Denk dat het percentage aan slecht geisoleerde huizen uit een bouwjaar van < 2.000 erg onderschat is, eveneens de mogelijkheid die deze mensen nu (niet) hebben om daar (nog) wat (op korte termijn) aan te doen. Veelal ook omdat men daar de financiele middelen niet voor heeft. En kom nou niet met die subsidies aanzetten weer, want die installateurs hebben tot 2030 sowieso gegarandeerd werk.

Terug
Naar boven