XXL Nutrition

Sticky Huidige energieprijzen en mogelijke problematiek

Koop gewoon 1 keer een goed koksmes, zorg er goed voor en hij gaat leven lang mee.

Ik heb deze

Heerlijk mes. Zeer scherp, ligt lekker in de hand.
Als je er geen omkijken naar wilt hebben vind ik de keramische messen van Kyocera echt geweldig. Eens in de zoveel jaar even laten slijpen en verder hoef je er niets mee te doen.

Ik ken ze, maar werk liever met staal.

In de keuken werken met keramisch is vragen om chipping. Voor groente en fruit werkt het prima.
Kheb een paar kleine keramische mesjes, kyocera, vroeger ooit gekocht. Maar gebruik ze nooit.

Een santoku mes vereist trouwens een andere snijtechniek dan westerse koksmessen.

Laatst bewerkt:

In de keuken werken met keramisch is vragen om chipping. Voor groente en fruit werkt het prima.

Kheb een paar kleine keramische mesjes, kyocera, vroeger ooit gekocht. Maar gebruik ze nooit.

Een santoku mes vereist trouwens een andere snijtechniek dan westerse koksmessen.
Klopt helemaal. Ik vind hun westers koksmes niet fijn (heb ik ook gehad maar is kapot gevallen) hun santoku wijkt vreemd genoeg af van de echte santoku’s (een redelijk afgeronde voorkant) waardoor je dezelfde techniek als bij een westers koksmes kunt gebruiken.

Wat is chipping?

Deze gaan moeten echt wel met de hand afgewassen worden.

Maar ik slijp ze ook regelmatig, als je hier perongeluk on zou grijpen in de vaatwasser snij je zonder moeite door de pezen in je hand.
20221104_185038.jpg

Maar ik slijp ze ook regelmatig, als je hier perongeluk on zou grijpen in de vaatwasser snij je zonder moeite door de pezen in je hand.
20221104_185038.jpg
Ergens zou ik dat ook willen, maar ik heb ook een vrouw die af en toe wat wil snijden.

Ik moet nu al vaak de aardappelschilmesjes slijpen.

Ergens zou ik dat ook willen, maar ik heb ook een vrouw die af en toe wat wil snijden.

Ik moet nu al vaak de aardappelschilmesjes slijpen.

Het is wel een investering, maar gaat ook gewoon decennia mee als je er zuinig mee bent. Die Opinel messen zijn trouwens echt een fijne toevoeging en kosten maar €20. Erg makkelijk te slijpen en worden door dun lemmet echt achtelijk scherp.

Mijn vriendin weet hoe ik ben met messen dat scheelt :roflol: heb ook bijna 20 zakmessen waarvan een aantal van €300+ ps.

En ze is ook gewoon voorzichtig met de keukenmessen omdat ik dat wel duidelijk heb gemaakt. Altijd snijden op een snijplank, messen meteen schoonmaken, messen nooit in de wasbak, ect.

20221104_185038.jpg
Ik heb een Opinel 7 en 9, die neem ik altijd mee op vakantie, dan heb je in elk geval altijd een goed mes bij de hand.

En ze is ook gewoon voorzichtig met de keukenmessen omdat ik dat wel duidelijk heb gemaakt. Altijd snijden op een snijplank, messen meteen schoonmaken, messen nooit in de wasbak, ect.
Zoals het hoort :thumbs: .

.

20221104_185038.jpg
Plus als je die in de vaatwasser doet gaat het hout barsten. Heeft iemand een keer met een koksmes van me gedaan.

Wat kost een waxinelichtje tegenwoordig?

Goedkoopste bij mij is 100x4 uur (ongeveer 13kwh) voor €4,00.

Net iets goedkoper dan gas dus. (10kw voor 3,50)

Overigens doet zo'n pot niet zo veel, tenzij je hem op schoot neemt. Best gevaarlijk ook omdat je het risico loopt alle parafine te verhitten tot ontbrandingspunt.

Goedkoopste bij mij is 100x4 uur (ongeveer 13kwh) voor €4,00.

Net iets goedkoper dan gas dus. (10kw voor 3,50)

Overigens doet zo'n pot niet zo veel, tenzij je hem op schoot neemt. Best gevaarlijk ook omdat je het risico loopt alle parafine te verhitten tot ontbrandingspunt.

Zoiets? :p

Terug
Naar boven