AndroidHealthClinic

Sticky Huidige energieprijzen en mogelijke problematiek

Er zit nogal een vreemde tegenstelling in de kwestie van de terrapotta (spelfout voor humor) kachel, dat het enige waar dit, ondanks alle nadelen en nuance, mogelijk nog enigszins geschikt is voor stralingswarmte, maar dat anderzijds die pot zo heet wordt dat je moet oppassen er dichtbij te komen.

Er zit nogal een vreemde tegenstelling in de kwestie van de terrapotta (spelfout voor humor) kachel, dat het enige waar dit, ondanks alle nadelen en nuance, mogelijk nog enigszins geschikt is voor stralingswarmte, maar dat anderzijds die pot zo heet wordt dat je moet oppassen er dichtbij te komen.
Niet alleen stralingswarmte toch?

Niet alleen stralingswarmte toch?
Voor andere vormen van warmte zijn ze voor zover ik begrijp niet efficiënt genoeg. Als jij een heel goed geïsoleerde ruimte hebt misschien wel, maar dan stook je al amper.

Welk probleem probeer je dan nog op te lossen tegen welke kosten en risico's?

Een thuiswerker kan beter een IR-paneel onder het bureau plaatsen, een bankhanger een paneel boven de bank of onder een dekentjes. Als die ruimte even tochtig is als Kim Kardashian dan gaan die waxinelichtjes je ook niet redden.

Ik heb eerder in dit topic aangegeven dat ik mijn cv water op 50°C heb staan en dat ik mijn huis daar met conventionele radiatoren prima mee kan verwarmen. Laatst is er onderhoud aan mijn ketel gepleegd en heeft de monteur hem anders afgeregeld, op 50°C (en zonder vloerverwarming) schakelt mijn ketel vrij frequent aan en uit omdat het water snel de ingestelde temperatuur bereikt terwijl het huis nog niet op de gewenste temperatuur is. De temperatuur van de cv heeft hij ingesteld op 60°C, maar het vermogen waarmee de ketel stookt heeft hij teruggedraaid. In de praktijk moet het er op neer komen dat de temperatuur in huis al op het gewenste niveau zit voor de het water op 60°C is gekomen en de ketel daardoor dus veel minder hoeft te schakelen wat beter voor de ketel is en ik waarschijnlijk ook nog iets zuiniger stook.
Deze post van @Steks kwam in me op toen ik dit filmpje zag:
(Onderdeel van een serie, meer info in de beschrijving)

Wel de (wal)visjes uit die bladen houden :(

Vattenfall verhoogt energietarieven, stijging beperkt door kabinetssteun

Energiebedrijf Vattenfall verhoogt per 1 januari de energietarieven voor klanten met een variabel contract. Het bedrijf ziet zich daar naar eigen zeggen toe genoodzaakt door de extreem hoge energieprijzen van de afgelopen maanden, waartegen gas en stroom is ingekocht voor toekomstig verbruik.
De energierekening stijgt ook omdat de tijdelijk verlaagde btw per 1 januari weer van 9 procent naar 21 procent gaat, en de netbeheerskosten omhooggaan.:scratch:
Energiebelasting 2022 en 2023: Wat kunt u verwachten?

Blij dat ik zonnepanelen heb + een airco om mee te verwarmen :p

Lang leve de warmtepomp, maar wat een ellende als je nog in een slecht geïsoleerd huis zit met een ketel uit 2010 :emo:

Dan had je nu al bijna een jaar de tijd gehad om actie te ondernemen. ;)

Je doet net alsof iedereen hier controle over heeft, binnen een tijdsbestek van een jaar. Los nog van de mensen die huren en dus afhankelijk zijn van de verhuurder.
Wat een onzin.

Ik vond dat boek leuker, genaamd The Never Ending Story…

Hoppa nog meer belastinggeld in rook op…

Ik vond dat boek leuker, genaamd The Never Ending Story…

Hoppa nog meer belastinggeld in rook op…

Achja, we kunnen het missen, toch?

Nu ik de hele dag in de kou zit en s'nachts met vest aan onder de dekens lig omdat de verwarming aanzetten te duur wordt bevonden voel ik wel echt dat we samen met Oekraine tegen Poetin strijden.

Nu ik de hele dag in de kou zit en s'nachts met vest aan onder de dekens lig omdat de verwarming aanzetten te duur wordt bevonden voel ik wel echt dat we samen met Oekraine tegen Poetin strijden.
Misschien moet je dan eens kostgeld gaan betalen, zodat je ouders de verwarming aan kunnen doen. Of heb je dat op zolder niet?

Op rijksoverheid staat trouwens dat we het doen om het klimaat te redden

Terug
Naar boven