Fitness Seller

Hulp bij zwaar ondergewicht

Bezoekers in dit topic

Sammers

Novice
Lid geworden
12 apr 2019
Berichten
4
Waardering
0
Lengte
1m74
Massa
40kg
Goedenavond allemaal,

Niet geheel nieuw met deze forums, maar na flink wat te hebben gelezen toch benieuwd naar jullie advies.

Ben een 22 jarige vrouw, 174 en 40 kilo. Herstellend van een dikke darm ontsteking en flink afgevallen helaas.. probeer er weer boven op te komen en wil dit graag doen icm krachttraining. Volgens de ‘richtlijnen’ zou ik ongeveer:

2500 kcal +/- 120 gram eiwit / 40 gram vet moeten eten en de rest opvullen met carbs. Ik vind dit persoonlijk een hele rare macro ratio dan worden, waarbij ik enorm veel koolhydraten moet eten.. hoe zouden jullie dat aanpakken? Hoeveel eiwitten, khd en vetten?

Daarbij ga ik gewoon naar school en heb ik dus niet echt tijd om dingen te wegen/klaar te maken etc. Nog tips? Eiwitrepen een oplossing?
 
Even een reminder om je morgen te antwoorden.

De macro's mogen zeker anders. Vet is MINIMAAL 1 gr per kg bw.
Je mag zeker meer vetten pakken. Dat raad ik je zelfs aan.
Heb zelf ook ondergewicht (en maag/darm falen) dus kan je van de nodige tips voorzien :)
Weliswaar morgen :o :)
 
Ik zou me in dit stadium niet druk maken over optimale macroverhoudingen. Belangrijkste is genoeg eten om steady aan te komen.
 
11022B0C-755E-46C7-AC5D-32D4D60626A9.png
Dit zijn de verhoudingen van vandaag. Eet hierbij 2600 kcal
 
Voedingsschema heb ik bijgevoegd. Eet naar mij zin teveel eiwitrepen etc. Hoe kan ik dit omzetten in ‘normaal’ voedsel dat te koop is in de winkel, maar wel makkelijk mee te nemen naar school etc? Meer brood misschien?

36CB5280-89FD-4138-A630-B20254C8078D.png


2134A23D-6912-4735-9ACE-EA6A96100984.png


74535A0B-1AE0-478E-8FCF-7E4F3B45C724.png


3300F587-5955-4007-AD55-24E1F9682A1A.png


8A009132-9640-4E77-B836-EC733CE78799.png
 
Ik zou sowieso wat meer vetten eten. Bijvoorbeeld wat noten (walnoten, amandelen, pecannoten, ... wat je lekker vindt) toevoegen, maar denk ook aan andere vetbronnen zoals pindakaas, donkere chocolade, vette vis, olijfolie, eieren, avocado....
Vier repen op een dag is wellicht wat te veel vh goede. Kan af en toe gebeuren op drukke dagen uiteraard (want is makkelijk mee te nemen) maar ik zou dit persoonlijk zelf niet als een 'standaard dag' beschouwen
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Ik zou sowieso wat meer vetten eten. Bijvoorbeeld wat noten (walnoten, amandelen, pecannoten, ... wat je lekker vindt) toevoegen, maar denk ook aan andere vetbronnen zoals pindakaas, donkere chocolade, vette vis, olijfolie, eieren, avocado....
Vier repen op een dag is wellicht wat te veel vh goede. Kan af en toe gebeuren op drukke dagen uiteraard (want is makkelijk mee te nemen) maar ik zou dit persoonlijk zelf niet als een 'standaard dag' beschouwen

Hoe zou jij dit schema aanpassen? Houd erg van Brinta. Misschien een shake?
 
Hoe zou jij dit schema aanpassen? Houd erg van Brinta. Misschien een shake?
Ik ken al die repen die je opnoemt niet echt (zelf nog niet gekocht of gegeten), maar ik ga ervan uit dat deze allemaal vooral carbs en eiwit bevatten en mss ook wat vetten. In dat geval kan je zelf ook aan de slag met havermout (of brinta, of rijstemeel, etcetera), eiwitpoeder (met of zonder smaakje) en bijvoorbeeld pindakaas. Dan heb je ook de combinatie van carbs eiwitten en vetten. Afhankelijk van de macro's die jij wil, kan je dan de verhoudingen van elk van de ingrediënten naar wens aanpassen (als je bv meer eiwitten wil, verhoog je de dosis eiwitpoeder tov de havermout)
 
Ik vraag me af.
Mer jouw gewicht en lengte, net ziek geweest etc.
Normaal krijg je dan begeleiding door een medisch dietist. Veelal krijg je nutridrink en zien "normale maaltijden" er niet uit als gekookte rijsr/brocolli en gegrilde kip, 30+ kaas, mager beleg etc.

Je wil aankomen maar eet geen enkel vol product, zeer kaal, ligth producten en kale maaltijden. Je rekent exact alles na tot rijst op 142 gram.

Speelt er mogelijk nog wat meer mee ivm je ondeegewichr?
 
Ik vraag me af.
Mer jouw gewicht en lengte, net ziek geweest etc.
Normaal krijg je dan begeleiding door een medisch dietist.
Precies wat ik ook dacht! Krijg je in dit geval geen professionele begeleiding hierbij?
 
Ik lees de beginpost van TS nu pas. Had stats dus niet gezien tot nu. Moet me aansluiten bij wat hierboven is gezegd. Dit is gevaarlijk ondergewicht. Hier zou je niet alleen in mogen staan qua opvolging.

Ik vermoed dat je die in het ziekenhuis na je ingreep wel degelijk hebt aangeboden gekregen, maar dat je er misschien niet bent op ingegaan? In ieder geval, zou ik me in een eerste fase echt wel laten begeleiden door professionelen.
Aankomen is nu de boodschap. Bijvoeding à la Fortimel, Fresubin etcetera is bij jou geen overbodige luxe.
 
Back
Naar boven