Nee dan is het goed, zolang ze zich overal aanpast en overal dwaze regels volgt kunnen we er mee leven. Misschien kan ze in Iran ook uit beleefdheid een homo-executie bijwonen, wel met burka aan natuurlijk.
Over de hoofddoek is al veel gezegd in dit subforum, maar ik herhaal nog even waar het over gaat:
- De hoofddoek staat nergens vermeld in de Koran. De religie vraagt het dus niet. Er is wel een vage oproep voor vrouwen om zich te bedekken.
- Het idee dat vrouwen zich moeten bedekken omdat hun schoonheid anders mannen kan aantrekken en aanzetten tot verkrachting is verwerpelijk en achterlijk. Niemand moet dit respecteren, laat staan zelf toepassen.
- Vrouwen moeten het recht hebben om te dragen wat ze willen, maar vaak is de hoofddoek of burka geen recht maar een plicht. Bovendien zou geen enkele vrouw het dragen als ze niet gehersenspoeld was om te geloven dat het gevraagd wordt van de religie. Wat dus niet klopt. En zelfs als het zou kloppen zou een vrouw dit niet moeten doen, tenzij ze er uit vrije wil voor kiest.
- En tot slot met betrekking tot Beatrix: zij heeft de vrijheid om te dragen wat ze wil. Het is haar recht om die hoofddoek te dragen en niemand kan haar verplichten om dat niet te doen. De kritiek die ze krijgt heeft te maken met het feit dat zij Nederland vertegenwoordigd, een land waar vrouwen niet verplicht worden om zich te bedekken. Waar mensen hebben geleerd dat het fout is om vrouwen te onderdrukken en rechten te ontnemen. Ze had een duidelijk signaal kunnen geven aan alle vrouwen in de wereld dat het een belediging is voor elke vrouw om haar uiterlijk te moeten bedekken omdat een groep barbaren zich anders niet kan beheersen. Ze had daarmee kunnen bewijzen dat ze haar principes niet opzij schuift vanwege 'beleefdheid' en 'respect' voor één of andere dwaze regel. In plaats daarvan koos ze voor de makkelijke weg, de weg die absoluut geen moed vraagt, en de weg die indirect tegen elke moslima zegt: doe wat er van je gevraagd wordt, en vecht niet voor je rechten.
Ik weet eigenlijk niet of je Beatrix serieuze kritiek kan geven, misschien moeten we gewoon lachen met hoe weinig ze begrijpt van de realiteit en er ons verder niet zo druk over maken. Maar ik kan zeker begrijpen waarom sommige mensen, die nog respect hadden voor haar functie, dit serieus opvatten en kritiek uiten.
Da's wel heel kort door de bocht. Ik denk dat het dragen van een hoofddoek een andere functie heeft.
Maar ja ik vind het getuigen van respect als iemand zich aan kan passen naar de gebruiken van een land.
Ik denk dat ze ook laat zien dat je je eigen overtuiging opzij kan zetten voor een ander, of voor een andere cultuursgebruiken.
De hoofddoek heeft inderdaad nog een andere functie: bescherming tegen de zon. Maar dan niet voor mannen, en alleen in het gebedshuis...
Ze had gewoon zichzelf moeten blijven, dat was haar niet kwalijk genomen. En het had de vrouwen daar inspiratie gegeven om te vechten voor hun vrijheid en rechten. Maar Bea koos het makkelijke, politiek correcte pad.