Is dat nog niet duidelijk

!!! Ik heb getracht dit zo gedetaillerd mogelijk uit te leggen in mijn laatste reactie op je vraag maar blijkbaar ben ik er niet in geslagd je duidelijk te maken waar de link zit.
Thora zegt letterlijk: moord dat volk maar uit want god heeft dat land aan u beloofd.
Thora zegt volgens de meeste joden voor het ontstan van het zionisme eind 19 de eeuw (via
interpretatie van de volledige thora) dat het beloofde land niet met geweld kan verkregen worden.
De zionisten hebben de letterlijke woorden uit de thora aangegrepen om de palestijnen hujn land af te -pikken. Het conflict is niet religieus gebonden (want de interpretatie van de hele thora leidt tot de conclusie dat dit niet mag met geweld en dat men moet wachten tot de messias het land komt geven).
Ik startte deze topic om aan te tonen dat :
1) er mensen zijn die verzen uit de Koran halen en daarop dan baseren dat de islam geweldadig is. Dit klopt niet als je de verzen in hun context plaatst en de verzen er voor en er na ook citeert. Het is de interpretatie van sommige radicalen die leidt tot extremisme. Daaar heeft de koran geen schuld aan he.
2) dat er in de thora letterlijke verzen staan die verschrikkelijke zaken goedpraten. volkerenmoord op massale schaal met de goedkeuring van god. Er staan letterlijk en expliciet veel gruwelijkere zaken in het OT en de thora dan in de Koran dus als men nog eens hakt op de Koran dan vind ik het laf dat men de eigen christelijke heilige boeken en de thora niet vermeld.
Echter, nogmaals, als je de thora en de koran volledig leest en in hun context plaatst merk je op dat beiden niet oproepen tot geweld. Daarom kan je stellen dat het geen religieus conflict is maar een territotiaal conflict. Bewijs is ook dat ze samen leefden gedurende 13 eeuwen en de joden zelf toevlucht zcohten bij moslims toen de christenen hen wilden verdrijven.
ps: je schrijft: "Terwijl je zelf ook al zegt dat deze Joden een religieus-historische claim leggen op dit gebied..." Deze joden (dus een selecte groep en dus
niet DE JODEN in het algemeen) hadden politieke ambities en misbruikten de letterlijke teksten uit de thora. hadden ze echt gelovige joden geweest dan hadden ze dit niet gedaan want de meerderheid van de toenmalige joden vond dit een misdaad tegen god.