AndroidHealthClinic

Ik val af in vet%. Wat nu?

cashwenoten bevatten redelijk wat verzadigd vet en veel koohlydraten, daarnaast bevatten ze geen omega 3 vetten.

• Topic Starter Topic Starter
Hey Henkie,
het is normaal dat je vet kwijt raakt, je moet even de juiste balans gaan vinden. Je bent ook nog jong en een beetje in de groei.

Ik heb in de quote een paar dingen weggehaald, die prima zijn en een paar laten staan die me opvielen.

Die ochtendshake, die is aardig maar mag een stuk zwaarder.
Gooi er een schep eiwit extra in, plus een banaan en een schep of 2 brinta.

om 1400 uur zie ik iets wat ik herken bij meisjes en vrouwen,..... een half eitje ? komop zeg! kwak er gewoon 1 of 2 in, niet "als ik zin heb"

om 17.30 ben je klaar met trainen, dan MOET je voor 1800uur al een flinke shake ophebben en in ieder geval een lichte maaltijd naar innen werken.
Jij wil bodybuilding en groeien, dan hebben we niets te maken met de werktijden en eten van paps en mams. Jij MOET binnen 40 minuten na je training voldoende gegeten hebben. Dus om 17.30 uur gelijk aan een flinke shake, halve liter melk en 4 of 5 scheppen eiwit, liefst ook weer een banaan er doorheen en een paar scheppen brinta. Dan heb je even wat calorien binnen en kan je wel wachten tot 18.45 uur.

Let er ook op dat je voldoende vetten binnen krijgt, maakt geen donder uit welke vetten, als je maar vetten binnen krijgt.

Volgens mij gaat het je lukken tijger. Je bent serieus bezig, anders stel je je vragen niet. En het ziet er verder goed uit man.

succes gewenst.
groet,
Martin

ey bedankt!

met 1/2 bedoel ik 1 óf 2 eitjes.
Die brinta door de shake ga ik zeker doen. Ik heb het zelfs in huis. Twee bananen per dag lijkt mij dan wel een goed idee. Daarnaast nog een ander stuk fruit. Zit ik toch aan 3 stuks per dag.

Vetten? Oke, maar waarom? Ik ben dol op pindakaas dus dat lijkt mij dan een prima oplossing. Vult goed en is gezond.
Alleen je spieren hebben toch geen vet nodig? In grof brood zit toch ook wel genoeg vet? En in de avond eet ik meestal ook wel genoeg vet. Spaghetti bijvoorbeeld.. of ik doe een eetlepel mayo bij mijn vlees..

Wat raden jullie mij nu aan? Zal ik nu het schema met de aanpassingen door martinnoppert gaan volgen of moet ik het echt helemaal herzien?

thanks voor jullie geduld en het delen van de kennis :D

met vetten worden goede vetten bedoelt! Sowieso de plantaardige vetten (zijn overzadigd) maar voornamelijk omega 3 en omega 6, deze vind je veel in vette vis. Deze houden de spieren en gewrichten goed soepel.

Kerel zonder gein. Wat jij op een dag eet, eet ik soms in één maaltijd!

Ga is echt eten als een paard! :)

ey bedankt!

met 1/2 bedoel ik 1 óf 2 eitjes.
Die brinta door de shake ga ik zeker doen. Ik heb het zelfs in huis. Twee bananen per dag lijkt mij dan wel een goed idee. Daarnaast nog een ander stuk fruit. Zit ik toch aan 3 stuks per dag.

Vetten? Oke, maar waarom? Ik ben dol op pindakaas dus dat lijkt mij dan een prima oplossing. Vult goed en is gezond.
Alleen je spieren hebben toch geen vet nodig? In grof brood zit toch ook wel genoeg vet? En in de avond eet ik meestal ook wel genoeg vet. Spaghetti bijvoorbeeld.. of ik doe een eetlepel mayo bij mijn vlees..

Wat raden jullie mij nu aan? Zal ik nu het schema met de aanpassingen door martinnoppert gaan volgen of moet ik het echt helemaal herzien?

thanks voor jullie geduld en het delen van de kennis :D

Hey Henk,

ik bedoel die banaan door de shake mixen he..! Dan maak je je shake meer tot weight gainer. De suikers van de banaan zorgen voor de juiste balans in de shake en het sneller naar de spieren transporteren.
In spaghetti zit weinig vet, meestal is het de saus die vet is. Mayo bevat zeker veel vet.....80% is olie. Normaal zou fritessaus beter zijn dan mayo. In frietessaus zit 20% olie en meer ei dan mayo.
Bij voorbeeld 2 eetlepels en een theelepeltje in vergelijking is bij mayo, de 2 eetlepes als ingredient olie en de theelepel is ei,azijn, mosterd enz. Bij frietessaus is dat precies andersom.

Waarom vetten nodig zijn ?
Vetten heb je nodig voor : de smering van alle gewrichten, bescherming van organen, opname van bepaalde vitamines en voor de aanmaak van testosteron. Vetten geven cholesterol, dat wordt omgezet naar testosteron.

Als je vrij intensief sport en werkt maakt het niet zoveel uit welke vetten je gebruikt.

Ik gebruik zelf tegenwoordig wat meer gewone goedkopere maragrine en zo nu en dan roomboter, maar dat doe ik vanwege wat slijtage aan mijn knieen.
Dus ik zit volop aan de "slechte vetten".

Je hoeft je er nog niet echt druk om te maken denk ik.

Pas als jouw dieet het dubbele tot het drievoudige is van wat het nu is dan moet je wel gaan scheiden in goed en slecht. (en als je zoals de meeste mensen niets aan beweging of sport doet moet je er rekening mee houden)

Voorlopig nog geen zorgen maken dus.

mbt je eitjes, okee, ik begraap het dus verkeerd. Je eet wel het hele ei dan he? Het eigeel is een betere eiwit bron dan het eiwit. En rauw werkt niet, dus lekker koken dat ei.

succes kerel.

groet,
Martin

Laatst bewerkt:
eet gewoon elke dag 7 maaltijden die bestaat uit kip/vis, rijst, groente, sausje erbij.
dan kom je er wel

4 volkoren boterhammen als lunch is wel weinig denk ik. Geen mogelijkheid tot het eten van een rijstmaaltijd?

4 volkoren boterhammen als lunch is wel weinig denk ik. Geen mogelijkheid tot het eten van een rijstmaaltijd?

Ik ben het helemaal met Chreiz eens.

10:00
2 volkoren boterhammen met 2 plakjes kipfilet

12:00
4 volkoren boterhammen met 2 plakjes kipfilet

Als je die 10:00uur broodjes er een broodje bij doet ? Doe er desnoods nog een ei in plakjes op, wat plakjes kaas en wat komkommer en tomaat enz.
Dan heb je alweer een aardig broodje te pakken.

Het 12uurtje, je kan dan natuurlijk rijst of pasta eten.
Kost bijna niks om te maken, dus laat mams een extra volle pan maken en gooi porties in de vriezer. Normaal kost een pan rijst of pasta voor een gezin een euro of 6, maak er 7 euro van en je hebt eten voor een week. Die porties kan je gewoon mee naar je werk of school nemen, even in de mag en klaar, weer 300 tot 400 cal binnen.

Wat ik vergeten was te zeggen, niet drinken, dus geen alcohol dat breekt spieren af.
Voor extra spiergroei kan je nog amino's nemen en extra een carnithinecaps.
Die carnithine breekt wel nog meer vet af, maar dat wordt dan gelijk weer gebruikt voor de spiergroei.
eventueel een vitamine B-complex er bij is ook goed.

Er zullen van nog veel anderen veel tips komen, succes met alles.
Je hebt in ieder geval een beginnetje.

Mijn tips zijn waar ik het goed op doe en deed. Uiteindelijk zal je zelf moeten zoeken naar wat voor jou het beste is.
Misschien zijn de tips van een andere BB'er wel beter werkend voor jou.

bedankt voor de reacties. Ga mijn voedselschema opnieuw maken. Ga eerst uitrekenen wat ik ongeveer verbrand per traindag.

Wat betreft het eten van vet.. Zoals je in mijn fototopic kan zien heb ik gelukkig nog steeds voldoende vet volgens jullie. Dacht zelf dat het iets te weinig werd.

Is het voor mij nu echt een noodzaak extra vet te nemen ondanks mijn vetvoorraad? Ik eet dus bij het avondeten wel vet. Vaak is dat de saus bij bijvoorbeeld pasta en rijst gerechten.

Ik ben gek op rijst!! Zelfs droog. Het liefst eet ik het elke dag :D Zilvervliesrijst vind ik dan iets minder maar is natuurlijk 10x beter dan die basam rijst ofzo..
Wat als nou 1x per dag zo'n heel pak rijst kook en gewoon mee naar school neem? Banaantje er bij, volkoren boterhammetjes met kipfilet en thuis kwark, ei, tonijn enzovoort.

Maar ik weet niet precies hoe ik dat allemaal in een schema moet stoppen qua tijden en hoeveelheid. Wel weet ik nu dat ik het aantal kcal deel door 6 zodat ik elke maaltijd ongeveer evenveel eet en 's ochtends en 's avonds mag ik meer eten.

Ik fiets ongeveer een kwartier per dag. Dit is naar de sportschool en naar het station en weer terug. Op school zit ik voornamelijk. Ik train 4x per week ongeveer 1,5 uur (met rust, omkleden en een beetje babbelen meegerekend)

Werkelijk geen idee wat ik in die tijd verbrand! Na het trainen ben ik meestal gewoon thuis totdat ik ga slapen en zit ik ook voornamelijk..

Ik weeg 76KG. Dat zou betekenen dat ik dan 152gr eiwitten per dag moet nemen (2gr per lichaamsgewicht)

Maar hoeveel kcal zou ik nou per dag nodig hebben incl sporttoeslag? Zodat ik mijn spieren beter zullen groeien dan de afgelopen 5 maanden en zodat ik ook niet mijn buik van 5 maanden geleden terugkrijg.

Hey Henkie,

een pak rijst per dag gaan koken ?? Nee joh, een pak rijst kook je dan om te verdelen in een paar porties die je dan extra eet. Een heel pak dat is een pan vol voor 4 personen man.
Maar neem maar gewoon gewone rijst, dat is prima.
Als rijst wat te duur gaat worden (elke dag een pak) denk dan aan een zak surinaamse rijst van 4 kilo. 1 beker rijst voor 1 persoon. dus 3 dagen rijst zou dan 3 bekers zijn.
Je kan gewoon lekker varieren. Maar enkel droge rijst zou ik niet doen, gooi er wel een lekkere saus bij. volop smaken te krijgen.
Zelfde geldt voor pasta. Daar kan je eindeloos mee varieren. pasta, blikje tonijn en je bent er al.

Maar hou er maar variatie in, anders gaat het je erg snel tegenstaan.

mbt het extra vet, nee dat bedoel ik niet helemaal.
Ik bedoel meer dat je niet te mager moet gaan eten, de vetten niet laten staan.
Je eiwitten inname mag je wel verdubbelen hoor, 4 gram per kilo.

je hebt minimaal 2500 calorien nodig. verdeeld over de dag, op alle dagen, de dag voor een extra zware training (meestal benen) mag je iets meer eten (pasta's en aardapelen)
Met 300gram eiwitten zit je bijna op de helft. Maar dat is dus minimaal he.

Maak je niet druk om je buikje, als de spieren groeien gebruiken ze ook weer extra energie. En hoe groter de spieren hoe meer energie verbruik.
En je bent nog jong dus dat buikje is ook zo weer weg. Maar een beetje vet mag best, anders wordt het ook weer moeilijk om te groeien.

heb vertrouwen (en geduld) het komt allemaal goed. over een jaar ben jij 10 kilo zwaarder aan spiermassa.

Zoals de meeste al hebben meegedeeld eet je veel te weinig.
Kellog's schrap dat maar van het lijstje, meer suiker dan iets nuttigs.
In de plaats kies je best voor havermout of brinta.
Rijst en volkorenpasta zijn ideale kh bronnen, bevatten ook minder zout dan brood (al kan brood ook wel), maar varieer voldoende.
3 stukken fruit kunnen ook zonder probleem, beste opties zijn in het ontbijt en eventueel voor je training. Je dierlijke eiwitten mogen ook wel wat rijker aanwezig zijn, 2sneetjes kipfillet en 1-2 eitjes stelt niets voor.

Spiermassa mag je zeker gaan aanzetten, jou totale gewicht is lager dan mijn VVM en ik ben ongeveer even groot.

Check die stickies even, bereken je onderhoud en maak aan de hand daarvan een voedingschema!

Dat je enkel amandelen of walnoten moet eten en geen pinda's of cashew is gewoon zever. Hieronder vind je een bestandje met de waarden van verschillende noten. Zoals je kan zien bevatten alle noten ongeveer dezelfde hoeveelheid verzadigde vetten, de een wat meer mono, de andere wat meer poly onverzadigde en als je genoeg omega 3 vetten (van vis of visolie) binnenkrijgt, dan kan je perfect pinda's of cashew eten.

Bijlagen

Ik heb de tijden dat ik eet in ieder geval al vast gesteld.

Alleen hoe weet ik nou hoeveel kcal ik nodig heb? En nog lastiger, hoeveel vet, hoeveel koolhydraten, hoeveel eiwitten enz..

Moet je dit echt heel nauwkeurig bepalen of is dat voor een beginner als ik niet erg belangrijk zolang ik maar voldoende eet van alles?

Hier wil ik mijn voedselschema mee opvullen (avondeten niet inbegrepen)

Eten voor voedselschema:

Kwark
Brinta/havermout
Bananen
2 stuks fruit (excl bananen)
Brood
Kipfilet plakjes
Pindakaas
Vis
Eieren
Melk
Yoghurt
Corn flakes
Rijst
Pasta
Tonijn

Op mijn iPhone heb ik een app waar je een nutrition plan mee kan maken. Ik heb mijn detials ingevuld en dat ik veel beweeg. Volgens die app heb ik 4311kcal per dag nodig om 1kg per week zwaarder te worden. Maar die app weet niet dat ik in die tijd spiermassa opbouw. Maar is dit een goed streven denken jullie?

Tellen de whey shakes mee met de hoeveelheid kcal dat ik nodig heb?

Laatst bewerkt:
1kg per week VVM ??? Dat is vrij straf !!!!

Maar idd, als je 4311 kcal eet, zal je zowel spier als vetmassa bijkomen. Dat noemt men bulken, je kan ook cleanbulken, waar je per maand 1kg VVM kunt bijkomen als je alles perfect uitvoert en dan moet je wat minder eten. Maar heb je wel de sticky's gelezen en de zoekfunctie gebruikt? Want de vragen dat je stelt, komen zeer vaak terug

Laatst bewerkt:
Maar het liefst houd ik mijn vet% gelijk en werk ik dat laatste vet er af wanneer ik écht gespierd bent.

Als ik gewoon eet volgens mijn dagelijks benodigde zal ik toch geen spier kwijtraken of dat het minder snel gaat? Zolang je spieren maar toch hun portie krijgen?
Dan blijft mijn vet% ook gewoon gelijk.

Hoe zit dat?

Terug
Naar boven