Kijk ik begrijp ook wel dat je je liever vasthoud aan een simplistisch oud lijstje. Er circuleren enkele lijstjes rond op de diverse discussieforums. Deze worden klakkeloos gedeeld, zonder dat iemand zich erover verwonderd, waarom niemand
de bron of bronnen vermeld.
Ik zal jullie uit de droom helpen, Jaren geleden heeft Bill Roberts, met als referentie een “single dose” halve waardetijd, er een gebrekkige berekening van de koolstofatomen in de esters op los gelaten. Niet alleen is het verkeerd, het is echt verkeerd - in sommige gevallen zijn halfwaardetijden meer dan 150% verschillend. Kijk alleen eens naar het verschil in deze twee lijstjes:
Lijstje 1
Steroid Half Lives: A proven guide on how to calculate half lives
Lijstje II
Active Half-life of Steroids and Esters
Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen.
Wetenschappers en farmaceutische industrieën proberen al jaren om de injectie intervallen te verlengen. Zoals ik poste hierboven. In de studie die leidde tot de ontwikkeling van Nebido heeft de ene compound een halvewaardetijd van 34 dagen en de andere compound een halvewaardetijd van 21 dagen, allemaal testosteron undecanoaat.
Dan heeft Aveed weer een andere halvewaardetijd, bovendien zijn er verschillende orale steroïden die testosterone undecanoaat als werkende stof hebben, die ook weer verschillende halvewaardetijden hebben.
Dus wat is nu de halvewaardetijd van het testosteron undecanoaat?
Is dit alleen bekend bij testosteron undecanoaat? Het vreemde aan halfwaardetijden en actieve levens, en de invloed van de ester, is dat de resultaten van studie naar studie inconsistent lijken te zijn! Bekijk dit maar eens:
De gemiddelde halvewaardetijd van testosteron propionaat in één onderzoek was 24,9 uur bij normale mannen die een dosis van 25 mg kregen (2) , Maar in het volgende onderzoek wordt het feitelijk vastgesteld op 19,2 uur (3)
Voor testosteron enantaat werd een gemiddelde halfwaardetijd van ongeveer 6,67 dagen gevonden in één onderzoek ( 4) Maar 4,5 dagen in een andere studie (5) en 3,8 dagen in nog een andere studie (6) Gemiddelde halvewaardetijd voor Cypionate vastgesteld op 6,6 dagen (maar met een ongelooflijk groot verschil tussen de verschillende proefpersonen, variërend van 4,2 tot 14,1 dagen(7) (zie bijlage)
Maar kijkend naar de grafieken in een andere studie, testosteron enanthate versus / cypionate, waren de totale testosteronniveaus bijna identiek (met enantaat die over het algemeen hogere niveaus van testosteron behoud) zowel cypionaat als enantaat hadden een rare piek op dag 20 (enantaat was toen een beetje hoger) en er was een iets hoger totaalniveau op dag 25 voor enantaat dan cypionaat - en ik benadruk het woord “beetje”. (8)
Natuurlijk waren deze studies niet allemaal bedoeld voor onderzoek naar halvewaardetijden of steroïde eliminatie, maar het geeft ons stof tot nadenken wanneer verschillende medische artikelen allemaal verschillende halfwaardetijden hebben die in hun literatuur worden vermeld, toch?
Ik denk dat het belangrijk is om op te merken dat er een verschil is tussen de moleculaire halvewaardetijd van een verbinding en de biologische / terminale / eliminatie halvewaardetijd van een verbinding.
Halvewaardetijd :
Half-life - Wikipedia
Biologische halvewaardetijd :
Biological half-life - Wikipedia
Ik schrijf er binnenkort een blogpost over..
1.) Weinbauer GF, Partsch C, Zitzmann M, Schlat S, Nieschlag E. Pharmacokinetics and Degree of Aromatization Rather Than Total Dose of Different Preparations Determine the Effects of Testosterone: A Nonhuman Primate Study in Macaca fascicularis, G Journal of Andrology, Vol. 24, No. 5, September/October 2003 American Society of Andrology.
2.) Fujioka M, Shinohara Y, Baba S, et al. Pharmacokinetic properties of Testosterone propionate in normal men. J Clin Endocrinol Metab. 1986 Dec;63(6):1361-4.
3.) Behre HM, Nieschlag E. Testosterone buciclate (20 Aet-1) in hypogonadal men: pharmacokinetics and pharmacodynamics of the new long-acting androgen ester. J Clin Endocrinol Metab. 1992 Nov;75(5):1204-10.
4.) Anderson RA, Wu FC. Comparison between Testosterone enanthate-induced azoospermia and oligozoospermia in a male contraceptive study. II. Pharmacokinetics and pharmacodynamics of once weekly administration of Testosterone enanthate. J Clin Endocrinol Metab.1996 Mar;81(3):896-901.
5.) Behre HM, Nieschlag E. Testosterone buciclate (20 Aet-1) in hypogonadal men: pharmacokinetics and pharmacodynamics of the new long-acting androgen ester. J Clin Endocrinol Metab. 1992 Nov;75(5):1204-10.
6.) (Sokol RZ, Palacios A, Campfield LA, et al. Comparison of the kinetics of injectable Testosterone in eugonadal and hypogonadal men. Fertil Steril. 1982 Mar;37(3):425-30.).
7.) Perry PJ, MacIndoe JH, Yates WR, et al. Detection of anabolic steroid administration: ratio of urinary Testosterone to epiTestosterone vs the ratio of urinary Testosterone to luteinizing hormone. Clin Chem. 1997 May;43(5):731-5.).
8.) Schulte-Beerbuhl M, Nieschlag E. Comparison of Testosterone, dihydroTestosterone, luteinizing hormone, and follicle-stimulating hormone in serum after injection of Testosterone enanthate or Testosterone cypionate. Fertil Steril. 1980 Feb;33(2):201-3.)