- Waardering
- 14.740
- Lengte
- 1m87
- Massa
- 103kg
- Vetpercentage
- 17%
Misschien aanleiding voor diepgaand medisch onderzoek?De beste omschrijving van wat ik al een tijd onhandig probeer duidelijk te maken.![]()
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Misschien aanleiding voor diepgaand medisch onderzoek?De beste omschrijving van wat ik al een tijd onhandig probeer duidelijk te maken.![]()
Daar zit ik middenin.Misschien aanleiding voor diepgaand medisch onderzoek?
Quomodo?
Hij eet ook vegetarisch, dus zijn eiwitbehoefte is hoger, ik weet niet hoe TS waarborgt dat hij de essentiële aminozuren in voldoende mate binnenkrijgt.Op basis van jouw lengte/gewicht zou je verwachten dat je meer aankomt op de berekende calorieën, toch maakt het in zekere zin ook weinig uit. Het zegt weer niets over dingen als NEAT (non-Exercise Activity Thermogenesis) en daarnaast is inname ook niet altijd hetzelfde als opname. Daarbij wijken de voedingstabellen ook nog eens af. Kortom, er zijn teveel variabelen die invloed hebben op iemands verbruik en al helemaal iemand zijn geschatte verbruik. In stappen verhogen tot het gewenste effect wordt bereikt lijkt mij dan ook prima om te doen (ook omgekeerd in een cut).
Heb je in het verleden ook succesmomenten gehad met spieropbouw? Wat was er destijds voor nodig?
Verder las ik iets over de minimale eiwitopname (artikel van Menno dacht ik?). Ik denk dat het ook goed is om daar nogmaals in te duiken. Al zou de conclusie kunnen zijn dat bijvoorbeeld 2 g per kg lichaamsgewicht voldoende kan zijn, het zegt niets over individuele verschillen (aminozuurprofielen, vetpercentage, sportbelasting e.d.). Zo is bijvoorbeeld je eiwitbehoefte na een periode van weinig trainen, naar weer intensief trainen behoorlijk verhoogd.
Ik kan mij herinneren dat je geen voorstander bent van supplementen (whey, creatine etc.). Misschien heb ik dit mis, maar ik ben eigenlijk vooral benieuwd waar dit vandaan komt.
Welke methode hanteer je momenteel voor je trainingen? Wat is jouw uitgangspunt? M.a.w., hoe weet je voor jezelf dat je goed op weg bent om jouw doel te bereiken?
Ps. Ik ben vooral benieuwd, het is zeker niet aanvallend bedoeld mocht dit zo overkomen![]()
Afgezien van de 'beginner gains' in het eerste jaar, zijn de periodes waarin ik probeerde aan te komen altijd moeizaam gegaan. Het lukte wel, maar het aantal extra calorieën wat nodig was, wat altijd veel meer dan normaal gesproken mag worden verwacht. Nu ook weer; eind mei hield ik mijn gewicht stabiel op 3400 KCal, maar nu zit mijn onderhoud op basis van de trend in mijn gewicht en mijn intake over de laatste 4 weken al op 4150 KCal! Het zwaarst wat ik ooit heb gewogen is tegen de 72 kg, maar dat vasthouden lukte me nooit.Heb je in het verleden ook succesmomenten gehad met spieropbouw? Wat was er destijds voor nodig?
Ik kom niet uit een periode van weinig trainen. Ik zit nu bij een intake van 4000 KCal op 160 gram eiwit, bijna 2,4 g/kg. Dat lijkt me, zelfs voor een vegetariër, toch ruim voldoende.Verder las ik iets over de minimale eiwitopname (artikel van Menno dacht ik?). Ik denk dat het ook goed is om daar nogmaals in te duiken. Al zou de conclusie kunnen zijn dat bijvoorbeeld 2 g per kg lichaamsgewicht voldoende kan zijn, het zegt niets over individuele verschillen (aminozuurprofielen, vetpercentage, sportbelasting e.d.). Zo is bijvoorbeeld je eiwitbehoefte na een periode van weinig trainen, naar weer intensief trainen behoorlijk verhoogd.
Ik ben geen tegenstander van supplementen, mits het ook echt nodig is om tekorten aan te vullen, of echt een meerwaarde heeft. Zelf gebruik ik momenteel creatine, visolie en een multi. Of ontbreekt daar iets in volgens jou?Ik kan mij herinneren dat je geen voorstander bent van supplementen (whey, creatine etc.). Misschien heb ik dit mis, maar ik ben eigenlijk vooral benieuwd waar dit vandaan komt.
Ik hanteer een upper/lower schema met altijd dezelfde oefeningen en zelfde aantal sets per oefening. Ik probeer waar mogelijk een repje meer te doen of het gewicht te verhogen. Maar de weegschaal en daaruit voortkomend de trend in gewicht is leidend, want zwaarder worden is mijn doel. En door hard te trainen zou de spiermassa dan moeten volgen.Welke methode hanteer je momenteel voor je trainingen? Wat is jouw uitgangspunt? M.a.w., hoe weet je voor jezelf dat je goed op weg bent om jouw doel te bereiken?
NP@SP1988 Allereerst bedankt dat je de tijd hebt genomen voor deze uitgebreide post.

Heb je dat gewicht (de 72 kg) ook doelbewust proberen vast te houden of ben je nadien weer op gevoel gaan eten?Afgezien van de 'beginner gains' in het eerste jaar, zijn de periodes waarin ik probeerde aan te komen altijd moeizaam gegaan. Het lukte wel, maar het aantal extra calorieën wat nog was, wat altijd veel meer dan normaal gesproken mag worden verwacht. Nu ook weer; eind mei hield ik mijn gewicht stabiel op 3400 KCal, maar nu zit mijn onderhoud op basis van de trend in mijn gewicht en mijn intake over de laatste 4 weken al op 4150 KCal! Het zwaarst wat ik ooit heb gewogen is tegen de 72 kg, maar dat vasthouden lukte me nooit.
Ik kom niet uit een periode van weinig trainen. Ik zit nu bij een intake van 4000 KCal op 160 gram eiwit, bijna 2,4 g/kg. Dat lijkt me, zelfs voor een vegetariër, toch ruim voldoende.
Ik ben geen tegenstander van supplementen, mits het ook echt nodig is om tekorten aan te vullen, of echt een meerwaarde heeft. Zelf gebruik ik momenteel creatine, visolie en een multi. Of ontbreekt daar iets in volgens jou?
Simpel gezegd wel, toch gaat die vlieger gewoon niet voor iedereen op. Ik ben ook geen voorstander van gewoon hard trainen, wel doordacht hard trainen. Dat betekent ook rust pakken als je lijf dat nodig heeft of een oefening overslaan omdat de spieren nog niet zijn hersteld. Wat jouw lichaam nodig heeft is dan ook een behoorlijke zoektocht. En zoiets als "workcapacity" kun je ook beïnvloeden, waardoor je op termijn ook meer volume aan kan wat mogelijk een grotere trainingsprikkel geeft. Hier heeft Greg Nuckols wel wat mooie artikelen over geschreven.Ik hanteer een upper/lower schema met altijd dezelfde oefeningen en zelfde aantal sets per oefening. Ik probeer waar mogelijk een repje meer te doen of het gewicht te verhogen. Maar de weegschaal en daaruit voortkomend de trend in gewicht is leidend, want zwaarder worden is mijn doel. En door hard te trainen zou de spiermassa dan moeten volgen.

Dat laatste. Ik heb dit in mijn log ook al eens aangegeven, maar op een gegeven moment gaat de combinatie van meer moeten eten dan comfortabel voelt en al het eten moeten tracken me teveel tegenstaan, waarna het gewicht weer langzaam zakt naar 'baseline'.Heb je dat gewicht (de 72 kg) ook doelbewust proberen vast te houden of ben je nadien weer op gevoel gaan eten?
Zeker! Zeer informatief en ik zie wel een aantal punten waar ik verder mee kan. Qua voeding zal ik toch andere keuzes moeten maken; lichter verteerbaar (minder vezels) en een groter aandeel vetten wellicht.Het is een beetje een lang verhaal geworden. Hopelijk kun jij (of tenminste iemand anders) er iets mee![]()
Hebbes!En zoiets als "workcapacity" kun je ook beïnvloeden, waardoor je op termijn ook meer volume aan kan wat mogelijk een grotere trainingsprikkel geeft. Hier heeft Greg Nuckols wel wat mooie artikelen over geschreven.
Het vergroten van de werkcapaciteit is zeker niet enkel van belang voor powerlifters!Hebbes!
https://rippedbody.com/work-capacity/
p.s.
Toevoeging na het artikel gelezen te hebben: het is vooral gericht op powerlifters die stagneren door een gebrek aan werkcapaciteit en minder van toepassing op BB-style training.

Work capacity is, essentially, the total amount of work you can perform, recover from, and adapt positively to.
Dit is overigens het artikel waar ik op doeldeWork capacity, in essence, increases the amount your body is used to recovering from. As it increases, you can increase your total training load, therefore the stimulus to your muscles and nervous system, therefore your results. There’s a catch, however. As you’re increasing your work capacity, you shouldn’t expect to be at peak performance (and certainly not PRing). PRs come when your recovery outpaces stress. The whole point of increasing work capacity is for stress to slightly outpace recovery until recovery catches up to the stress. Once you’ve increased your work capacity and allow recovery to catch up, you’re in a position where you’re able to tolerate much more volume, which means a greater stimulus, which means an increased potential for gains. Also, it gives you more ability to taper and hit PRs at meets. You know those guys who always hit their biggest lifts in training, but fail hard at meets? Typically, they’re the ones who never trained with high enough volume to get any significant supercompensation when they tapered.
Basically, increasing your work capacity over time is THE ONLY way to continually make gains. You can only say you’ve reached your genetic ceiling when you no longer have the ability to increase your work capacity.
rpstrength.com
Misschien niet helemaal goed verwoord, maar uit de voorbeelden die hij aanhaalde in dat artikel, lijkt zijn lezerspubliek toch vooral powerlifters te zijn en volgens mij is hij dat zelf ook. Uiteraard is werkcapaciteit ook van belang voor bodybuilders, maar die draaien meestal al hogere volumes dan powerlifters toch? Overigens is mijn weekvolume al erg hoog. Volgens velen te hoog, zeker voor mijn leeftijd. Maar goed denk dat dit onderwerp beter een apart topic verdient want we dwalen zo nogal af.Het vergroten van de werkcapaciteit is zeker niet enkel van belang voor powerlifters!
Ik weet heel goed dat wat ik nu doe niet 'optimaal' is om spiermassa te maximaliseren. Na het wielrennen heb ik een tijd lang cardio helemaal op nul gezet en alleen maar krachttraining gedaan in de sportschool. Na dit jarenlang te hebben gedaan, ben ik tot de conclusie gekomen dat een indrukwekkend fysiek, laten we zeggen 80 kg afgetraind, er voor mij niet meer inzit, en nog harder m'n best proberen te doen in de sportschool een doodlopende weg is.Ik denk volume te hoog en daardoor gewicht waar je mee traint te laag. Maar ook prima training om je hardlopen te ondersteunen, gezien je tempo en hartslag tijdens de ontspannen loopjes.
Groeien moet je echt willen, en daarvoor doe je nu teveel dingen.
Zoek een goed boek, en ga liggen.
80 afgetraind is ook weer een beetje erg ambitieus.Ik weet heel goed dat wat ik nu doe niet 'optimaal' is om spiermassa te maximaliseren. Na het wielrennen heb ik een tijd lang cardio helemaal op nul gezet en alleen maar krachttraining gedaan in de sportschool. Na dit jarenlang te hebben gedaan, ben ik tot de conclusie gekomen dat een indrukwekkend fysiek, laten we zeggen 80 kg afgetraind, er voor mij niet meer inzit, en nog harder m'n best proberen te doen in de sportschool een doodlopende weg is.
Een van de redenen dat ik hardlopen in de mix heb gegooid, is dat ik mijn fitheid/gezondheid op de langere termijn belangrijker vind. En daar hoort naast krachttraining ook cardio bij.
Ik weet heel goed dat wat ik nu doe niet 'optimaal' is om spiermassa te maximaliseren.
Uberhaupt aankomen is al een hele opgave laat staan om spier aan te komen. En hij is ook niet de jongste meer.Wat weerhoudt jou ervan om wèl te doen wat optimaal is om spiermassa te maximaliseren?
(Serieuze vraag, geen aanval, ik ben serieus benieuwd wat er, als je dit weet, in de weg zit).
Uberhaupt aankomen is al een hele opgave laat staan om spier aan te komen. En hij is ook niet de jongste meer.

Maar dat staat er toch? Heeft hij jarenlang geprobeerd zonder het beoogde resultaat en heeft daarom zijn prioriteit bij algehele gezondheid gelegd en een verdeling gemaakt tussen cardio en kracht