MuscleMeat

incline bench absoluut nodig voor goeie borst ?

Peiling Peiling Incline nodig ?

• Totaal stemmers
    94
Incline bench nodig? Nee. Ik voel een stuk meer mijn voorste schouderkoppen dan mijn bovenkant borst bij incline bench. Incline flies vind ik dan een betere oefening, maar absoluut nodig om een goede borst te krijgen vind ik het niet.

waarschijnlijk de hoek te groot en druk je mischien met foute vorm.
druk je je schouders in het bankje alsof je de schouderbladen tegenelkaar drukt? daar scheelt het (onbewust) bij de meeste mensen aan.

en decline vind ik ook wel nodig

Er bestaat geen volledige borstontwikkeling zonder de incline bench, kijk als je alleen voor pure kracht traint dan zal het niet zoveel uitmaken, maar wil je ontwikkeling in je totaalplaatje dan kan het niet achterblijven, kijk naar al die grote mannen, hoe zouden ze eruit zien als ze niet de borst vanuit allerlei verschillebde hoeken benaderden? (in de BB dan) Wisselschema's is hier naar mijns inziens the best.
GO HARD OR GO HOME!

Ja is zeker nodig. Zet het bankje wel op 30°. Hangt wel een beetje van je aanleg af hoeveel sets je incline moet doen tov plat.
Ik persoonlijk doe bijna alles voor de borst incline. Het eerste jaar trainde ik zoals de meesten 2/3 plat en 1/3 incline en dat begon je wel te zien. Ik heb blijkbaar weinig aanleg om mijn borst bovenaan goed te ontwikkeling, onderaan daarentegen gaat enorm goed. Dan maar meer incline beginnen doen en het is toch al een stuk verbetert nu.

Probeer ook eens alleen je borst te spannen als je ehm traint en zo veel mogelijk triceps en schouders uit te schakelen...er zijn namelijk ook zoveel mensen die zelfs hun tenen laten helpen met banken..(voor voorbeelden zie fitshow op bodybuilding.com)

Ik vind een oefening die de onderkant niet aanspreekt niet persee nodig is, als er een oefening is die je hele borst aanspreekt. Iig minder noodzakelijk voor de niet gevorderde wedstrijdmannetjes.

De vraag is hoeveel van de mensen hier aanleg heeft om een goede bovenborst te bouwen. Imo kun je ver komen met het platte werk. Dat zal niet voor iedereen gelden.

Ik vind dat de vergelijken bijne afgetrainde pro's zowieso redelijk zinloos voor de gemiddelde dbb-er en hoeveel beginners enkel incline werk doen in me gym snap ik al helemaal niet.

Ik pak laatste tijd enkel incline en flyes
Ze lijken nu toch meer bij te trekken daar eerst onderkant teveel voor liep op de bovenkant.

• Topic Starter Topic Starter
Hoi LangeMan, eigenlijk hoef je ons niet te vragen wat wij er over denken, het antwoord voor je zelf weet je, en dat is het belangrijkste..
Als je pijn krijgt bij incline moet je het gewoon (tijdelijk?) niet meer doen !, in jou geval is dus incline zeer zwar overratet.

hoe is het met de schouderoefeningen ? ook pijn ? doe je Rotatorentraining ?

Nee, geen pijn bij oefening gelukkig. Bij inlcine bench/dumbbell gaat mijn sleutelbeen alleen beetje uit de kom en dan krijg ik druk op mijn schouder. Ik doe idd wat rc oefeningen.

Spreek je je bovenkant borst trouwens nog aan als je bijvoorbeeld met je handen in supinatie inplaats van pronatie gaat incline benchen ??
(Ik bedenk me net dat ik hem op die manier waarschijnlijk wel prima kan uitvoeren)

Journal of Strength and Conditioning Research: Vol. 9, No. 4, pp. 222–227.

Effects of Variations of the Bench Press Exercise on the EMG Activity of Five Shoulder Muscles
Chris Barnett and Peter Turner

Department of Human Movement Studies, The University of Queensland, Brisbane, Australia 4072.

Vaughan Kippers

Department of Anatomical Sciences, The University of Queensland, Brisbane, Australia 4072.

ABSTRACT

This experiment investigated the effects of varying bench inclination and hand spacing on the EMG activity of five muscles acting at the shoulder joint. Six male weight trainers performed presses under four conditions of trunk inclination and two of hand spacing at 80% of their predetermined max. Preamplified surface EMG electrodes were placed over the five muscles in question. The EMG signals during the 2-sec lift indicated some significant effects of trunk inclination and hand spacing. The sternocostal head of the pectoralis major was more active during the press from a horizontal bench than from a decline bench. Also, the clavicular head of the pectoralis major was no more active during the incline bench press than during the horizontal one, but it was less active during the decline bench press. The clavicular head of the pectoralis major was more active with a narrow hand spacing. Anterior deltoid activity tended to increase as trunk inclination increased. The long head of the triceps brachii was more active during the decline and flat bench presses than the other two conditions, and was also more active with a narrow hand spacing. Latissimus dorsi exhibited low activity in all conditions

Wat je dus met incline oefeningen doet is niet de bovenkant meer trainen, maar de rest minder. (waar heb ik meer gehoord dat accentueren meestal meer een kwestie is van een bepaald deel minder trainen ipv een ander deel meer? )

Hoi LangeMan, eigenlijk hoef je ons niet te vragen wat wij er over denken, het antwoord voor je zelf weet je, en dat is het belangrijkste..
Als je pijn krijgt bij incline moet je het gewoon (tijdelijk?) niet meer doen !, in jou geval is dus incline zeer zwar overratet.

hoe is het met de schouderoefeningen ? ook pijn ? doe je Rotatorentraining ?

jouw Engels is overrated

• Topic Starter Topic Starter
Wat je dus met incline oefeningen doet is niet de bovenkant meer trainen, maar de rest minder. (waar heb ik meer gehoord dat accentueren meestal meer een kwestie is van een bepaald deel minder trainen ipv een ander deel meer? )

Dus in feite gebruik je de bovenkant borst 100% bij plat banken en tevens 100% bij incline banken. Maar dan kan je ervan uit gaan dat als je genetisch minder bedeeld bent met de bovenkant dat je die nog enigzins zou willen "isoleren" om het zo maar te noemen, toch ?

ey 3, kan jij trouwens mijn vraag beantwoorden over de stand van mijn handen. Is incline pressen met handen in supinatie inplaats van pronatie een goeie optie?

waarschijnlijk de hoek te groot en druk je mischien met foute vorm.
druk je je schouders in het bankje alsof je de schouderbladen tegenelkaar drukt? daar scheelt het (onbewust) bij de meeste mensen aan.

De hoek die ik gebruik is goed, als ik incline bench doe ik dit op een vaste incline bench. Ik druk niet mijn schouders bewust in het bankje, zal ik bij mijn volgende borsttraining eens bewust bij nadenken om te kijken of het verschil maakt.

Imo kun je ver komen met het platte werk.
Helemaal mee eens.

Dit onderzoek gaat over de benchpress. Zou dit ook gelden bij incline flies?

ik pak hem even vaak als flat, bevalt me goed

3XL;2319585 Wat je dus met incline oefeningen doet is niet de bovenkant meer trainen zei:
zoiets dacht ik ook al inderdaad. maar de bovenste spier is toch los van de onderste? en door je ellebogen dichter bij de romp te brengen als je incline drukt, lijkt me dat je meer accent legt op de bovenkant?

maar de bovenste spier is toch los van de onderste?

je borst is je borst, je traint hem of je traint hem niet. bij elke borst oefening train je de gehele borst dus ook de onderkant en bovenkant, deze zijn absoluut niet los van elkaar, het enige wat je kan doen is accuenteren precies zoals 3xl eerder vertelde.

Straks weer is incline benchpress gedaan en voelde goed!

maar de bovenste spier is toch los van de onderste?

? ? Ik weet niet precies wat je bedoeld.

Bovenkant Pec. Major zit gewoon vast aan de rest maar heeft een andere origo (sleutelbeen)

Er ligen wel twee borstspieren los boven elkaar, de Pec. Major en de Pec. Minor.

Pec Major:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Pec. Minor:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Terug
Naar boven