MuscleMeat

instructeur

Maniac zei:
Ok, als iemand zegt dat het beter is om eerst de chestpress "aan te leren" om daarna gemakkelijker de techniek van het benchen onder de knie te krijgen, dan vraag ik mij af wat daar dan de logica van is.;)

Simpelweg om de beweging eerst onder de knie te krijgen, vaak is het zo dat als ze eerst gaan benchen de stang naar links en rechts vliegt.en met chestpress dan je de bewegings baan onder de knie krijgen.

Maniac zei:
Je vergelijking chinnen vs lateral pulldown gaat niet op, omdat chinnen vaak te zwaar is voor een beginner. Heeft niets met techniek te maken. Verder heb je dan nog de mogelijkheid om een "assisted chin up" te doen;)

Oke was niet de beste vergelijking, pak dan schoulderpress op machine, of met losse dumbels, ik laat de klanten altijd eerst de machine oefening doen.
[afbeelding niet meer beschikbaar]

Maniac zei:
Eerst apparaat en dan losse oefening aanleren, is als leren autorijden op je playstation

Ik had altijd een stuur en versnelling bij mijn PS ik moet zeggen dat me dat veel geholpen heeft bij mijn eerste rijles;)

Maniac zei:
Ik begrijp jouw uitleg wel van de verschillende type mensen die je hebt, maar dat is geen argument om met toestellen te beginnen binnen een trainingsperiodisatie. Althans, niet als je als doel hebt een aanloop te maken tot het trainen met losse gewichten. Daar kun je meteen mee beginnen, mits je de tijd hebt ;)

Precies ik zei ook niet dat die mensen een doel hadden tot training met losse dumbels, tuurlijk is er er verschil tussen een huisvrouw van 40 en een jonge gozer van 20:) Maar toch laat ik die jongen van 20 ook eerst de basisoefeningen doen.

Beginnen met de chestpress is niet om de techniek aan te leren, maar om de intramusculaire coordinatie te verbeteren. En het toeval is dat deze spieren ook bij de bench press z'n intrede doen.

XLarge zei:
Simpelweg om de beweging eerst onder de knie te krijgen, vaak is het zo dat als ze eerst gaan benchen de stang naar links en rechts vliegt.en met chestpress dan je de bewegings baan onder de knie krijgen.

En waardoor komt dat? Door een gebrek aan coordinatie en dat is niet iets wat je op een chestpress aanleert. En dan nog vind ik het geen argument, als het moeilijker gaat moet je er simpelweg meer tijd in steken.

Oke was niet de beste vergelijking, pak dan schoulderpress op machine, of met losse dumbels, ik laat de klanten altijd eerst de machine oefening doen.

De dumbbellpress voor schouders vind ik 1 van de moeilijkere oefeningen om goed uit te laten voeren. Maar het maakt echt geen verschil of ik iemand eerst op het toestel heb laten trainen. Ze blijven de armen schuin omhoog drukken en de onderarmen bewegen alle kanten op.

Ik had altijd een stuur en versnelling bij mijn PS ik moet zeggen dat me dat veel geholpen heeft bij mijn eerste rijles;)

Heeft het je ook leren kijken oftwel coördineren? Dat is namelijk het moeilijkste van leren autorijden;)

Precies ik zei ook niet dat die mensen een doel hadden tot training met losse dumbels, tuurlijk is er er verschil tussen een huisvrouw van 40 en een jonge gozer van 20:) Maar toch laat ik die jongen van 20 ook eerst de basisoefeningen doen.

De basisoefeningen? Dat zijn dus squats, bankdrukken, optrekken, millitary press, enz. De varianten hiervan op de toestellen zijn geen basisoefeningen, dat zijn slechts samengestelde oefeningen zonder aanspraak te maken op het coordinatieve gedeelte. En juist dat coordinatieve gedeelte zorgt voor de meeste transfer naar ADL(algemeen dagelijks leven).

Mijn instructeur was Mister Irak 4 keer achter elkaar :D

maniac zei:
De basisoefeningen? Dat zijn dus squats, bankdrukken, optrekken, millitary press, enz. De varianten hiervan op de toestellen zijn geen basisoefeningen, dat zijn slechts samengestelde oefeningen zonder aanspraak te maken op het coordinatieve gedeelte. En juist dat coordinatieve gedeelte zorgt voor de meeste transfer naar ADL(algemeen dagelijks leven).

We zullen het wel nooit eens worden denk ik;)
Basisoefeningen zijn in mijn ogen; lateral pull down,chest press,shoulder press,bicep curl,legg press,tricep pushdown, dit zijn ongeveer de oefeningen die ik een beginnende klant laat doen.
De oefeningen jij opnoemt zijn wel veel te moeilijk voor de eerste trainingen.
Ik werk er wel langzaam heen met de desbetreffende persoon.

Er komt een BB-hype aan, dus die instructeurs zullen zich vanzelf wel aanpassen :D I hope

keeszmania zei:
Er komt een BB-hype aan, dus die instructeurs zullen zich vanzelf wel aanpassen :D I hope

ik ben ook BBer ,ik zit alleen een beetje op de verkeerde plek en ik moet me dus aanpassen aan die menshealth figuren.
Ik zou ook het liefste van die gasten willen trainen die los squaten,deadliften ect

XLarge zei:
ik ben ook BBer ,ik zit alleen een beetje op de verkeerde plek en ik moet me dus aanpassen aan die menshealth figuren.
Ik zou ook het liefste van die gasten willen trainen die los squaten,deadliften ect

Same here. Ik merk wel in de praktijk dat er veel mensen overstappen van "health-fitness" naar BB om meer resultaat te bereiken. Ook binnen de topsport zie je deze verschuiving. Bodybuilding wordt gebruikt voor gewichtstoename en ook als mentale training. Zo heb ik een heel zeilteam flink laten BBén ,om er mannen van te maken

XLarge zei:
We zullen het wel nooit eens worden denk ik;)
Basisoefeningen zijn in mijn ogen; lateral pull down,chest press,shoulder press,bicep curl,legg press,tricep pushdown, dit zijn ongeveer de oefeningen die ik een beginnende klant laat doen.
De oefeningen jij opnoemt zijn wel veel te moeilijk voor de eerste trainingen.
Ik werk er wel langzaam heen met de desbetreffende persoon.

Als je niet wilt luisteren niet nee;) :D

Biceps en triceps oefeningen zijn sowieso geen basisoefeningen! Die train je al met je genoemde "basisoefeningen". Als je voor mij zou werken dan had je billenkoek gekregen:D Ik mis ook een oefening voor de hams trouwens.

pak em!:D

Get 'm Maniac! Teach him!:D

maniac zei:
Als je niet wilt luisteren niet nee;) :D

Biceps en triceps oefeningen zijn sowieso geen basisoefeningen! Die train je al met je genoemde "basisoefeningen". Als je voor mij zou werken dan had je billenkoek gekregen:D Ik mis ook een oefening voor de hams trouwens.

de bicep curl en de tricep pushdown zijn wel de basisoefeningen voor de biceps en triceps:yes: french press en preacher curl zijn o.a. de wat {moeilijker} oefenigen.
hier de oefening voor de ham:D [afbeelding niet meer beschikbaar]
Wij hebben duidelijk een andere visie, geeft niet hoor.

Billenkoek :whip:
neh laat maar zitten;)

Pff.. mn instructeur had me moeten laten squatten/Deadliften/Benchen etc in het begin.. Nu heb ik eerste 2 maanden lopen klooien met die machines voordat ik echt kon beginnen.(het balanceren van de barbell bij BP was na 2 maanden 5x per week chest press doen trouwens nog steeds k*t :( :P)

Go maniac. Attack! :fire: :D

XLarge zei:
de bicep curl en de tricep pushdown zijn wel de basisoefeningen voor de biceps en triceps:yes: french press en preacher curl zijn o.a. de wat {moeilijker} oefenigen.
hier de oefening voor de ham:D
Wij hebben duidelijk een andere visie, geeft niet hoor.

Billenkoek :whip:
neh laat maar zitten;)

Aarrrrgg, biceps en triceps oefeningen zelf zijn geen basis voor beginners. Dat hebben ze helemaal niet nodig en om precies te zijn: het zijn ook nog eens isolatieoefeningen.

Geeft ook niet dat wij een andere visie hebben, zolang ik maar de juiste heb:p ;)

Een lichaam is gemaakt om 3-dimensionaal te kunnen bewegen, dat is wat je dagelijks ook doet. Niet?

• Topic Starter Topic Starter
maar goed, ik heb dit topic dus gemaakt zodat deze gelinkt kan worden aan leken, ter waarschuwing.

Persoonlijk zet ik mensen altijd gelijk op vrije squats, bankdrukken, deads, enz.

Als je direct begint met losse zorg je ervoor dat de synergisten en stabilisatoren ook aan kracht winnen gelijkmatig met de hoofdgroep. je moer er alleen wel voor zorgt het gewicht laag en de reps wat hoger te houden. Je kan niet zoals op een machine dom te keer gaan omdat de machine voor jou de loop van de beweging bepaald

Zelf heb ik bv geleerd te squaten en te banken met een stang waarvan de uiteinden waaren ingevet en dan zonder sluitringen. Op die manier moest je jezelf wel op de beweging concentreren voordat je er een beetje gewicht bij kon hangen

Beginnen met losse gewichten betekent ook dat de aansturing naar alle gebruikte groepen geoptimaliseert en niet, zoals bij machines, alleen de aansturing naar de hoofdgroep.

Beginnen met machines en daarna pas overstappen op losse oefeningen is vragen om blessures. De hoofdgroepen zijn gewoon te sterk voor de stabilisatoren en sommige synergisten waardoor de kans op overbelasting groot is.
Nu kan je zeggen dat je als je overtapt dit voorzichtig moet doen, maar dat geld ook als je als je vanaf de eerste dag met losse gewichten aan de slag gaat

2e Groote nadeel is het feit dat zodra je overstapt je lichaam alles wat het heeft aangeleerd op de machine weer moet afleren om de nieuwe aansturing te leren. En afleren duurt langer als aanleren.

Machines is imo een makkelijke manier voor instructoren die eigenlijk geen tijd en/of moeite in hun pupil willen steken (of gewoon niet beter weten)

Laatst bewerkt:
3XL}Misschien praat jij hier over jongens die echt er fanatiek ertegen aan willen gaan.en werk jij op een KT hardcore gerichte gym.
Maar kom toch he je gaat toch geen huisvrouw van 50laten chinnen deadliften squaten bankdrukken. Ik denk dat ze dan nooit meer terugkomen;)
Die laat je toch gewoon lekker wat basisoefeningen doen en cardio,naar gewenste doel{billen,triceps verstevigen}

En ik wil zeker de tijd in mijn pupillen steken, en ik weet wel degelijk beter.
Train niet voor niks 8jaar, HBO Sport opleidingen gevolgd,familie in BB-en,en nu een eigen sportschool wil starten.:)

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven