MuscleMeat

instructeur

ik adviseer altijd om machines te gebruiken en ruk oefeningen, zodat ze niet groot kunnen worden ;)

Met zo'n instelling zullen ze het ook nooit proberen.

Ik heb vrijdag nog een dame van 70-80 een deadlift variant aangeleerd met een dumbbell. Het kost wat tijd, maar als je goed uitlegt wat het nut ervan is dan willen ze vaak wel.
Verder heb ik inmiddels al heel wat dames leren bankdrukken, een aantal leren squatten en nog wat andere losse oefeningen laten doen. De instructeurs zijn verantwoordelijk voor wat de mensen doen. Kijk eens in een bodypump les hoeveel er gesquat ed wordt;)

Vrije gewichten promoot ik veel, alleen als er maar 2 bankjes tot je beschikking zijn, wordt het wel erg druk :S

mja, sommige machines kunnen nuttig zijn.
Zelf ben ik erg benieuwd naar een reverse hyperextension, heb er nog nooit een kunnen gebruiken. Maar het grootste gedeelte van de machines vind ik behoorlijk BULLCRAP. :D
Machines haalden het imago van de bullebak van een gewichtheffer van de fitnessruimte en een aantal jaren geloofden de wetenschappers in bijv het heilzame effect van de legextensions in geval van knie revalidatie. Natuurlijk voer op de molen van de PR van de machine fabrikanten. Vrije gewichten zijn gevaarlijk en minder goed voor je lichaam dan vrije gewichten... bla bla bla
Ondertussen zijn de wetenschappers het er over eens geworden dat het toch de squat is die superieur is aan de leg extensions en consorten. Maar op dat moment is de fitness markt al verziekt door bergen ijzer dat niet in de vorm van mooie ronden schijven, OL stangen en powerracks, maar in de vorm van MACHINES de gemiddelde fitnesser voorziet in zijn egostreling...

Maar goed, als we het hebben over de echte beginner (iets waar de thread heen dreigt te gaan), dan heeft deze imo nog helemaal niks mets met gewichten te maken. Eerst moet gekeken worden of de persoon in kwestie genoeg flexibiliteit en een gezond postuur heeft. In veel gevallen zal 1 van beiden niet aanwezig zijn (in veel gevallen wss geen van beide :D). Dit moet eerst gecorrigeerd worden. Ik heb het sterke vermoeden dat goede BW training hierin een bijzonder hulpzaam middel is.
Pas als aan bepaalde basiseisen is voldaan, is het naar mijn idee de tijd om met de grote gewichten te gaan spelen op de squats, presses, rows en lifts.
basiseisen kunnen bestaan uit bijv:
pushups
pistols (hoeveel mensen van bijv 80 kg die 80 kg squatten kunnen fatsoenlijke pistols?)
balansoefeningen
flexibiliteitseisen tbv: OH squats, fullsquats. (natuurlijk vele andere mogelijkheden. Maar als je fatsoenlijk zonder extra gewicht in deze posities kunt komen, heb je al een heel spectrum aan flexibiliteit)

IMO beginnen mensen veeeel te vroeg met de zware gewichten. Als mien in de legging op zaterdag een uurtje speelt met wat hightech fancy apparatuur (daarbij minder energie verbruikt dan bij het doen van de boodschappen op de fiets) is er geen probleem imo, maar als je serieus wat wilt gaan doen :D
vanuit het turnen en bepaalde werkzaamheden in de bouw had ik een jaar geleden toen ik begon een redelijk bovenlichaam. Dit kan ik behoorlijk belasten zonder dat er pijntjes of wat dan ook optreden.
Heel anders voor de mijn benen, die geen enkele sporthistorie hadden en nauwelijks wat gewend waren.... Knie blessure houdt nu een bult progressie tegen. Ik had graag dat iemand me het belang van pistols of sissy squats even had uitgelegd :D Voor mensen die bijvoorbeeld al jaren voetballen is het weer een ander verhaal.
bult tekst om te zeggen dat je je wenkbrauwen moet ophalen bij iedere instructeur die je binnen 5 min na binnenkomst een 'mooi schematje' met oefeningen op de machines en (met een beetje geluk) vrije gewichten geeft, dat voor jouw moet gaan werken.
Deze sport is niet zomaar een beetje ijzer rondslingeren, als je een beetje gezond wilt blijven
Daarbij is het natuurlijk ten hemel schrijend dat zo veel over bankdrukken wordt gepreekt en zo weinig over de gezondheid van je rotator cuff (om maar eens een cliche te gebruiken) door de gemiddelde instructeur.

BTW: mass_builder, je PMbox is vol... dus stel ik je de vraag zo maar even: waar heb je die opleiding gevolgd? 8 weken klinkt interessant :D

Laatst bewerkt:
suppressor zei:
ik adviseer altijd om machines te gebruiken en ruk oefeningen, zodat ze niet groot kunnen worden ;)

hahaa lol man :p

Je wil natuurlijk niet dat ze jou voorbij gaan.over een tijd.

BRIAN DE VE zei:
hahaa lol man :p

Je wil natuurlijk niet dat ze jou voorbij gaan.over een tijd.
ja k zeg ga chest pressen ofzo word je groot ;) en kickbacks doen enzo en smith machine..
en na het trainen veel boterhammen met hagelslag eten en het ontbijt overslaan voor anabool te worden blabla.. en in het weekend bier om spieren een pomp te geven ofzo.. :o

Regel 1 luister naar de klant. Voorbeeld 1 komt een klant binnen, "ik wil niet te groot worden" ik ga 1 x per week trainen en mijn doel is gewoon weer bezig te zijn" Ga je dan squat, deadlift en bench aanleren??
NEE (in mijn ogen mijn tijd ook niet waard)

vb 2 komt een klant binnen (60kg) "Ik wil 4x per week trainen en wil graag er beter uitzien. Dan ga ik zeker benchen, squatten deadliften.

vb3 komt een vrouw binnen gaat 2x per week trainen en wil zoals 99% beter achterwerk: wat doet gijsje oef 1 squat, oef 2 lunge, vrouw komt paar dagen later spierpijn als hel, maar weet waar ze het voor doet.

bij welke oplkeidingen, deelcetrficaten,workshops, lessen etc... gaan ze dan wel verder in op allerlei soorten oefeningen met machines,losse gewichten etc... ?

spierbenamingen, trainingsvormen,voeding,supps, AS etc... ??

( niet zeggen; DBB.com :D )

XLarge zei:
Hoezo onzin maniac?leg me dat eens uit:) jij gaat toch ook niet eerst chinnnen en dan pas op de lateral pul-down, je moet eerst de beweging/balans onder controle krijgen en dan kan een {beginnende klant verder}
kijk je moet klanten verdelen in NON-LOW-HIGH Movers,
Altijd de eerste training/afspraak, basisoefeningen doen.
Ook al zegt de persoon ik ken en kan alles al.

Oh my, je bent trainer en noemt de latpulldown een lateral pul-down.. :(

IMO kun je niet vroeg genoeg beginnen met losse gewichten. Eerst iemand op machines laten wennen is toch dikke bullshit? Met machines krijg je echt niet de beweging en balans onder controle hoor. Het word voor zo'n persoon steeds moeilijker om na de gewenning met machines, losse gewichten onder controle te krijgen.
Ik begeleid nu ook een jongen die ik alleen met losse gewichten aan de gang laat gaan (BOR's, MP's, Benchpresses, Fullsquats, etc). Werpt aardig z'n vruchten af.

3XL zei:
Persoonlijk zet ik mensen altijd gelijk op vrije squats, bankdrukken, deads, enz.

Als je direct begint met losse zorg je ervoor dat de synergisten en stabilisatoren ook aan kracht winnen gelijkmatig met de hoofdgroep. je moer er alleen wel voor zorgt het gewicht laag en de reps wat hoger te houden. Je kan niet zoals op een machine dom te keer gaan omdat de machine voor jou de loop van de beweging bepaald

Zelf heb ik bv geleerd te squaten en te banken met een stang waarvan de uiteinden waaren ingevet en dan zonder sluitringen. Op die manier moest je jezelf wel op de beweging concentreren voordat je er een beetje gewicht bij kon hangen

Beginnen met losse gewichten betekent ook dat de aansturing naar alle gebruikte groepen geoptimaliseert en niet, zoals bij machines, alleen de aansturing naar de hoofdgroep.

Beginnen met machines en daarna pas overstappen op losse oefeningen is vragen om blessures. De hoofdgroepen zijn gewoon te sterk voor de stabilisatoren en sommige synergisten waardoor de kans op overbelasting groot is.
Nu kan je zeggen dat je als je overtapt dit voorzichtig moet doen, maar dat geld ook als je als je vanaf de eerste dag met losse gewichten aan de slag gaat

2e Groote nadeel is het feit dat zodra je overstapt je lichaam alles wat het heeft aangeleerd op de machine weer moet afleren om de nieuwe aansturing te leren. En afleren duurt langer als aanleren.

Machines is imo een makkelijke manier voor instructoren die eigenlijk geen tijd en/of moeite in hun pupil willen steken (of gewoon niet beter weten)

:thumbup:

Terug
Naar boven