Dat ze dit plaatsen als argument maakt hun uiteenzetting niet bepaald geloofwaardiger.
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dat ze dit plaatsen als argument maakt hun uiteenzetting niet bepaald geloofwaardiger.
Er zijn zoveel soorten rvs en (koolstof)staal dat er in algemene zin denk ik geen zinnig antwoord op te geven is, misschien dat als je het beperkt tot de meest gebruikte staal soorten voor lemmeten dat dat wel zou kunnen. Máár het betrekken van de hardheid van een losstaand element (wat letterlijk genomen echt nergens opslaat) op de hardheid van een legering waar dat element deel vanuit maakt en daar conclusies aan verbinden is wel heel erg kort door de bocht.
Je hebt idd veel verschillende legeringen. Denk dat je al echt een metalurgist moet zijn om er echt het fijne van te weten.
In vochtige omgevingen zou ik persoonlijk eerder voor stainless gaan.
En voor uw gebruik zal hetgene jij gekocht hebt zeker voldoen.
En mocht dit niet het geval blijken te zijn,uw leven hangt er niet van af en het was maar 10 euro.
Waar gebruik jij je messen voor? Of verzamel je ze gewoon?

Ik vraag me af wat de “messen kenners” hier van vinden.
![]()
Een Morakniv, €10 voor een vlijmscherp rvs mes.

Not my cup of tea(qua kleuren en shape) Maar zal zn werk wel doen.
Rvs beter bestand tegen roest makkelijker te scherpen. Nadeel: zachter en behoud zn scherpte minder.Wordt dus sneller bot bij gebruik.
Yep

Rvs is een stuk harder dan staal. Of dit makkelijker te scherpen is weet ik niet. Maar omdat het harder metaal is zal het daarom ook minder slijten dan "normaal" staal
Voor zover ik weet blijft rvs langer scherp, maar is minder scherp en lastiger te slijpen dan koolstofstaal.
Edit, dit staat op de mora site:
Stainless steel (S)
Knife blades made of hardenable stainless steel - 12C27 and 14C28N, hardened to HRC 56-58 - are found on knives with extreme strength and a long life. They also have a very high resistance to moisture, which otherwise can make the blades rust. Stainless steel stays sharp for much longer than carbon steel and is far less sensitive to rust.
Carbon steel (C)
Knife blades of high carbon steel can be hardened to HRC 58-60, giving them the best possible sharpness at an affordable price. When used, knives made from above these steel grades eventually achieve a dull grey finish. However, this will not affect the quality of the blade, but rather improve the resistance to corrosion. Carbon steel is easy to sharpen, but requires more maintenance when exposed to moist or corrosive environment. Make sure to keep the blade clean and dry. For example, fruit acids immediately leave pots on the blade.
RVS is een geharde staalsoort waar veel minder koolstof inzit. Doordat er minder koolstof inzit is het beter bestand tegen roesten maar ook veel harder. Echter omdat het gehard is kan je het erg slecht zelf slijpen. Als je een RVS mes zelf probeert te slijpen bestaat kans op breuk of hapers. RVS slijpen wordt ook bijna niet (zelf) gedaan en kan wel bij een goede messenslijperij worden gedaan. Maar daar betaal je ook wel voor. RVS blijft inderdaad wel langer scherp.
Dan is het natuurlijk de vraag wat voor eisen je stelt aan een mes. Wil je echt iets voor jarenlang dan kan je RVS overwegen. Maar over het algemeen voor normaal gebruik kan je prima af met een koolstofstaal mes. In een slagerij en/of keuken kan je de voorkeur geven aan RVS. Maar dat is dan ook meer gericht op een veel hogere gebruiksfrequentie en de omgeving (in een professionele keuken is het vaak ook vochtiger).

Echter omdat het gehard is kan je het erg slecht zelf slijpen. Als je een RVS mes zelf probeert te slijpen bestaat kans op breuk of hapers. RVS slijpen wordt ook bijna niet (zelf) gedaan en kan wel bij een goede messenslijperij worden gedaan. Maar daar betaal je ook wel voor.
wat doet gij danWij werken niet met high carbon steel. Allen staal of rvs profielen.
Waar wij met staal geen enkel probleem hebben hebben om dit door een wals te halen is dit makkelijk voor ons om dit precies te walsen in de juiste maat die wij willen.
Rvs daarintegen kost veel meer moeite en kracht om te walsen.
Waar onze wals geen enkele moeite heeft om een u-profiel te walsen van staal met een diameter van 500 met de flens naar binnen zal onze wals in de beveiliging springen wanneer we dit met rvs proberen.
Bij het schoonslijpen van rvs ben je ook langer bezig dan wanneer dit met staal gebeurd.
Verder geen schema of formules die ik kan voorleggen alleen mijn eigen dagelijkse ervaring waardoor ik tot de conclusie kom dat rvs harder is dan staal.
Maar genoeg hierover van mij dit topic is voor iets anders bestemd.
Handpalmen van een ijzervreterOm even on topic en bij de messen te blijven.
Gister binnen gekomen.
Benchmade 940-1.
CPM S90V staal,full carbon handle, Osborne design.
Gewone benchmade 940 komt vandaag binnen
![]()
![]()