Fitness Seller

Sticky Je hebt iets gekocht en je moet het showen

Dat ze dit plaatsen als argument maakt hun uiteenzetting niet bepaald geloofwaardiger.

Op de meeste sites vind ik toch steeds terug dat carbon steel messen harder zijn dan stainless.

For instance, stainless steel is much more malleable, springy, and less brittle than carbon steel, but that also means that it is prone to deformation and is actually harder to sharpen. The upside to that is that it is more chip resistant and it will retain an edge for longer.

Carbon steel tends to be easier to sharpen than that of its counterpart

Stainless steel tends to be ever so slightly harder to sharpen, and generally holds the edge for a little less time,

Hier spreken ze dan weer dat stainless wat minder lang scherp blijft terwijl ik ergens anders het tegenovergestelde lees.

Alles hangt ook af van het gebruik. Ze hebben beiden hun voor en nadelen.

Laatst bewerkt:
Er zijn zoveel soorten rvs en (koolstof)staal dat er in algemene zin denk ik geen zinnig antwoord op te geven is, misschien dat als je het beperkt tot de meest gebruikte staal soorten voor lemmeten dat dat wel zou kunnen. Máár het betrekken van de hardheid van een losstaand element (wat letterlijk genomen echt nergens opslaat) op de hardheid van een legering waar dat element deel vanuit maakt en daar conclusies aan verbinden is wel heel erg kort door de bocht.

Er zijn zoveel soorten rvs en (koolstof)staal dat er in algemene zin denk ik geen zinnig antwoord op te geven is, misschien dat als je het beperkt tot de meest gebruikte staal soorten voor lemmeten dat dat wel zou kunnen. Máár het betrekken van de hardheid van een losstaand element (wat letterlijk genomen echt nergens opslaat) op de hardheid van een legering waar dat element deel vanuit maakt en daar conclusies aan verbinden is wel heel erg kort door de bocht.

Je hebt idd veel verschillende legeringen. Denk dat je al echt een metalurgist moet zijn om er echt het fijne van te weten.

In vochtige omgevingen zou ik persoonlijk eerder voor stainless gaan.

En voor uw gebruik zal hetgene jij gekocht hebt zeker voldoen.
En mocht dit niet het geval blijken te zijn,uw leven hangt er niet van af en het was maar 10 euro.

Je hebt idd veel verschillende legeringen. Denk dat je al echt een metalurgist moet zijn om er echt het fijne van te weten.

In vochtige omgevingen zou ik persoonlijk eerder voor stainless gaan.

En voor uw gebruik zal hetgene jij gekocht hebt zeker voldoen.
En mocht dit niet het geval blijken te zijn,uw leven hangt er niet van af en het was maar 10 euro.

Waar gebruik jij je messen voor? Of verzamel je ze gewoon?

Waar gebruik jij je messen voor? Of verzamel je ze gewoon?

Meeste zijn verzameling. Loop niet rond met een bowie mes van 32 cm :)

ik maak het meeste gebruik van mn leatherman. Of een klein plooimes.(werk)

en heb nog een goedkope leatherman kloon voor op de fiets. En een oude leatherman in de auto.

Maar had vroeger wel vaak een medium sized fixed blade mes bij voor het werk.

Ik vraag me af wat de “messen kenners” hier van vinden.

88D0BBCE-7201-4C96-B953-8D7CD4DD4DE8.jpeg

Een Morakniv, €10 voor een vlijmscherp rvs mes.

Mora is mooi.

Zijn de beste low budget beater bushcraft knives die je kan krijgen.

Het is geen bijzonder staal, het is niet mooi en het is allemaal super simpel afgewerkt met goedkoop matriaal.

Maar je hebt wel een super degelijk mes met een solid design waar je hard mee kan werken voor nog geen 2 tientjes.

Moet eerlijk zeggen dat ik een fixed blade guy ben, maar mijn vriendij heeft wel een mooie Bark River Bravo in Elmax staal en Desert ironwood handvat.
Kreeg ze cadeau van mijn pa want hij was te klein voor hem en zij vond hem mooi.. mes van €300 :roflol:

Zelf ben ik meer van de folders.
Not my cup of tea :) (qua kleuren en shape) Maar zal zn werk wel doen.

Rvs beter bestand tegen roest makkelijker te scherpen. Nadeel: zachter en behoud zn scherpte minder.Wordt dus sneller bot bij gebruik.

Ehhm wat...
Dit is echt veels te kort door de bocht en gaat ook zeker niet altijd op.
Yep :o
Rvs is een stuk harder dan staal. Of dit makkelijker te scherpen is weet ik niet. Maar omdat het harder metaal is zal het daarom ook minder slijten dan "normaal" staal

RVS is staal....

Hoe makkelijk het te slijpen is heeft een aantal factoren.

Dat laatste is ook niet waar, wear resistance kan ook zeer hoog zijn bij non stainless.
Dat is het vaak ook trouwens.
Voor zover ik weet blijft rvs langer scherp, maar is minder scherp en lastiger te slijpen dan koolstofstaal.

Edit, dit staat op de mora site:

Stainless steel (S)
Knife blades made of hardenable stainless steel - 12C27 and 14C28N, hardened to HRC 56-58 - are found on knives with extreme strength and a long life. They also have a very high resistance to moisture, which otherwise can make the blades rust. Stainless steel stays sharp for much longer than carbon steel and is far less sensitive to rust.

Carbon steel (C)
Knife blades of high carbon steel can be hardened to HRC 58-60, giving them the best possible sharpness at an affordable price. When used, knives made from above these steel grades eventually achieve a dull grey finish. However, this will not affect the quality of the blade, but rather improve the resistance to corrosion. Carbon steel is easy to sharpen, but requires more maintenance when exposed to moist or corrosive environment. Make sure to keep the blade clean and dry. For example, fruit acids immediately leave pots on the blade.

Hoe 'scherp' kan worden heeft meer te maken met de hoek van de snede en natuurlijk meest voornaamst de skill van de persoon die het slijpt.

Wat van de more site komt is wel waar maar het gaat zoveel dieper dan dit. Daarbuiten gebruikt More maar een handvol 'lower en middleclass' staalsoorten.
RVS is een geharde staalsoort waar veel minder koolstof inzit. Doordat er minder koolstof inzit is het beter bestand tegen roesten maar ook veel harder. Echter omdat het gehard is kan je het erg slecht zelf slijpen. Als je een RVS mes zelf probeert te slijpen bestaat kans op breuk of hapers. RVS slijpen wordt ook bijna niet (zelf) gedaan en kan wel bij een goede messenslijperij worden gedaan. Maar daar betaal je ook wel voor. RVS blijft inderdaad wel langer scherp.

Dan is het natuurlijk de vraag wat voor eisen je stelt aan een mes. Wil je echt iets voor jarenlang dan kan je RVS overwegen. Maar over het algemeen voor normaal gebruik kan je prima af met een koolstofstaal mes. In een slagerij en/of keuken kan je de voorkeur geven aan RVS. Maar dat is dan ook meer gericht op een veel hogere gebruiksfrequentie en de omgeving (in een professionele keuken is het vaak ook vochtiger).

Klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt.

Het is allemaal wel echt wat ingewikkelder dan jullie lijken te denken.

Sommige van de uitspraken en quotes kloppen wel 'im general' maar er zijn zoveel soorten staal dat dit allemaal echt niet zo zwart wit is.

Duning kruger effect boys, eerst meer leren om te weten hoe weinig je weet.

Niet dat ik een expert ben, ik begin net de basics een beetje te snappen :roflol:

Echter omdat het gehard is kan je het erg slecht zelf slijpen. Als je een RVS mes zelf probeert te slijpen bestaat kans op breuk of hapers. RVS slijpen wordt ook bijna niet (zelf) gedaan en kan wel bij een goede messenslijperij worden gedaan. Maar daar betaal je ook wel voor.

Dit wil ik wel meteen ontkrachten.

Iedereen kan RVS staal zelf slijpen!!
Gewoon op wetstones, een guided system of de achterkant van een bord. Iedereen kan slijpen.

Wij werken niet met high carbon steel. Allen staal of rvs profielen.
Waar wij met staal geen enkel probleem hebben hebben om dit door een wals te halen is dit makkelijk voor ons om dit precies te walsen in de juiste maat die wij willen.
Rvs daarintegen kost veel meer moeite en kracht om te walsen.
Waar onze wals geen enkele moeite heeft om een u-profiel te walsen van staal met een diameter van 500 met de flens naar binnen zal onze wals in de beveiliging springen wanneer we dit met rvs proberen.
Bij het schoonslijpen van rvs ben je ook langer bezig dan wanneer dit met staal gebeurd.
Verder geen schema of formules die ik kan voorleggen alleen mijn eigen dagelijkse ervaring waardoor ik tot de conclusie kom dat rvs harder is dan staal.

Maar genoeg hierover van mij dit topic is voor iets anders bestemd.

Wij werken niet met high carbon steel. Allen staal of rvs profielen.
Waar wij met staal geen enkel probleem hebben hebben om dit door een wals te halen is dit makkelijk voor ons om dit precies te walsen in de juiste maat die wij willen.
Rvs daarintegen kost veel meer moeite en kracht om te walsen.
Waar onze wals geen enkele moeite heeft om een u-profiel te walsen van staal met een diameter van 500 met de flens naar binnen zal onze wals in de beveiliging springen wanneer we dit met rvs proberen.
Bij het schoonslijpen van rvs ben je ook langer bezig dan wanneer dit met staal gebeurd.
Verder geen schema of formules die ik kan voorleggen alleen mijn eigen dagelijkse ervaring waardoor ik tot de conclusie kom dat rvs harder is dan staal.

Maar genoeg hierover van mij dit topic is voor iets anders bestemd.
wat doet gij dan

Om even on topic en bij de messen te blijven.

Gister binnen gekomen.
Benchmade 940-1.
CPM S90V staal,full carbon handle, Osborne design.

Gewone benchmade 940 komt vandaag binnen :)

20181109_092115.jpg

benchmade-knives-940-1-osborne-carbon-fiber__06206.1496164504.jpg

Laatst bewerkt:
En wat doe jij met je messen? Verzamelen?

En wat doe jij met je messen? Verzamelen?

Ik draag sws altijd een zakmes en een multitool.
Op mijn werk gebruik ik ze erg veel.

Beetje verzamelen en handelen ook.
Deze heb ik ook wel gekocht met het idee om hem te verkopen met winst als ik hem niet hou.

Voor those who care, mijn collectie so far, min een gewonen benchmade 940 die elk moment kan komen.

20181109_204312.jpg

Mijn collectie. Exclusief leatherman in de auto en 3 messen op het werk. En exclusief bijlen,warhammer,mace en machetes.
20181110_102359.jpg
20181110_102426.jpg
20181110_102433.jpg
20181110_102441.jpg

Ook nog users?

Terug
Naar boven