XXL Nutrition

Sticky Je hebt iets gekocht en je moet het showen

Aus10 is oké staal. En het ziet er zo wel uit als echt Damascus. Vg10 is beter maar voor dit geld kun je best ok mes te pakken hebben. Het is niet handgesmeed (wat de meeste Japanse messen duur maakt) maar gewoon machined. Kan prima scherp zijn en prettig werken.

Je zou het patroon ook in de rug van het mes terug moeten zien trouwens.

Maar dit kan prima voor dit geld. Kijk maar eens naar echt goed handgesmeed Japans spul. Ik heb zelf een kleine verzameling. Je betaalt voor het handwerk en vakmanschap. Voor leuk koken kan je makkelijk af met een mes van 75€

Ja het is niet een top staal, een leuk keukenmes met VG10 is toch best prijzig.
Keukenmessen worden uiteindelijk alleen maar voor zeer zacht spul gebruikt, op een snijplak en regelmatig over een strop gehaald. Ik maak me dus niet zo druk over hoe snel ze bot worden en ik slijp zelf ook.

Ik kwam bij deze terecht omdat een vriend ze had gekocht en zeer onder de indruk was.

Het patroon komt dus niet terug op de rug, maar het lijkt er op dat deze nog gepolijst is na het acid bath, en het daarom dus niet zichtbaar is.

Heb je een foto van je collectie?
Ik ben verder niet echt into de keukenmessen maar vooral zakmessen.

• Like
Waarderingen: Onit
Mijn zakmessen zijn puur gereedschap.

Niet gemaakt om een wapen te zijn, niet geschikt om als wapen te gebruiken, niet gedragen om als wapen te gebruiken en ik zie zelf ook geen enkele reden om dat ooit te moeten doen.

Ik kom er nu achter dat ik eigenlijk geen recente foto heb, maar this works.

Aantal verkocht die ik weinig droeg en ik wilde wat geld hebben, paar duizend euro in messen is leuk maar je kan er geen huur van betalen.
20210128_222717.jpg

Dit is wel de headliner

WE knives ZETA 1 uit 500 in de wereld, nummer 197. Titanium en carbon met M390 staal.
IMG_20181007_172845_463.jpg

Ja het is niet een top staal, een leuk keukenmes met VG10 is toch best prijzig.
Keukenmessen worden uiteindelijk alleen maar voor zeer zacht spul gebruikt, op een snijplak en regelmatig over een strop gehaald. Ik maak me dus niet zo druk over hoe snel ze bot worden en ik slijp zelf ook.

Ik kwam bij deze terecht omdat een vriend ze had gekocht en zeer onder de indruk was.

Het patroon komt dus niet terug op de rug, maar het lijkt er op dat deze nog gepolijst is na het acid bath, en het daarom dus niet zichtbaar is.

Heb je een foto van je collectie?
Ik ben verder niet echt into de keukenmessen maar vooral zakmessen.
Ik heb geen foto’s eigenlijk

Ik heb geen idee hoe die messen zijn.
Zelf heb ik een set messen van de Wüsthof Ikon serie. Als freelance kok heb ik zeer veel messen in mijn handen gehad en voor mij voelen deze het beste aan. Liggen zeer fijn in de hand, goed gebalanceerd. Uiteindelijk blijft het iets persoonlijks, maar Wüsthof is wel goed spul. Veel chefs zweren bijv. bij Global messen, terwijl ik die messen echt zeer kut in de hand voel liggen. Zij hebben dat weer bij mijn messen.

Dit koksmes heb ik ook en voor zowel werk als thuis is deze (voor mij) ideaal.

Ik was €650 kwijt voor mijn setje messen, maar die gaan wel levenslang mee. Vaak aanzetten en om de zoveel tijd (laten) slijpen. Maar voor de thuischef, enkel dit Koksmes (en aanzetstaal) is genoeg voor praktisch alles wat je thuis snijdt.

Staalsoort:
X50CrMoV15- roestvast staal
X50CrMoV15 is de meest gebruikte roestvaste staalsoort voor keukenmessen door o.a. Duitse fabrikanten. Het is een goede staalsoort voor een heel groot publiek. De roestbestendigheid is groot en de snijdeigenschappen zijn prima.

Uitstekend voor gezinsgebruik en professioneel gebruik waar niet iedereen even zorgvuldig met de messen omgaat. Ter info: X staat voor roestvast, 50 voor 0.50% koolstof en 15 voor 15% Chroom. Daarnaast zitten er kleine hoeveelheden Molybdeen en Vanadium in het staal om de korrelstructuur en slijtvastheid te verbeteren.

Japanse messen is niets mis mee, maar het is maar wat je gewend bent. De snijtechniek is anders bij Japanse messen.

Uiteindelijk zijn bijzonder uitziende messen meer een hebbedingetje dan dat ze ook daadwerkelijk functionele waarde toevoegen wanneer je ze heel veel gebruikt. Wat veel mensen vergeten: Koop een goed aanzetstaal! een goed mes moet je goed aanzetten. Anders kan je om de maand je mes (laten) slijpen.

Laatst bewerkt:
Uiteindelijk zijn bijzonder uitziende messen meer een hebbedingetje dan dat ze ook daadwerkelijk functionele waarde toevoegen wanneer je ze heel veel gebruikt. Wat veel mensen vergeten: Koop een goed aanzetstaal! een goed mes moet je goed aanzetten. Anders kan je om de maand je mes (laten) slijpen.

Helemaal waar.

In de zakmessen wereld is het net als met horloges. Helemaal doorontwikkeld met kansloos gedetailleerd werk wat in de realiteit weinig verschil maakt. Maarja, dat is wel mooi en leuk. Een handvat met titanium en carbon fiber is wel leuker dan eentje van kunststof, al is de functie het zelfde .

Ze hebben er ook een beetje een sport van gemaakt om de meest bizarre staalsoorten te gebruiken.
Het M390 staal waar het lemmet van dat mes in de foto van is gemaakt is zo'n beetje het meest extreme staal wat je kan vinden, normaal gebruikt voor industriële boren ect.
Dat beetje staal alleen heeft een grondstof prijs van €30.

Ik strop mijn messen trouwens op zelf gemaakte leren strops(zie foto) met diamant spray en slijp op een spyderco sharpmaker met alle 4 de gradatie rods.

Helemaal waar.

In de zakmessen wereld is het net als met horloges. Helemaal doorontwikkeld met kansloos gedetailleerd werk wat in de realiteit weinig verschil maakt. Maarja, dat is wel mooi en leuk. Een handvat met titanium en carbon fiber is wel leuker dan eentje van kunststof, al is de functie het zelfde .

Ze hebben er ook een beetje een sport van gemaakt om de meest bizarre staalsoorten te gebruiken.
Het M390 staal waar het lemmet van dat mes in de foto van is gemaakt is zo'n beetje het meest extreme staal wat je kan vinden, normaal gebruikt voor industriële boren ect.
Dat beetje staal alleen heeft een grondstof prijs van €30.

Ik strop mijn messen trouwens op zelf gemaakte leren strops(zie foto) met diamant spray en slijp op een spyderco sharpmaker met alle 4 de gradatie rods.
Juist. Als hebbedingetje is het leuk, maar qua functionaliteit heb je voor veel goedkoper dezelfde functionaliteit.

Wat betreft koksmessen. Koop een mes die past bij je stijl. Japanse messen snijden heel anders dan Europese messen. Europese messen zijn bedoelt om te snijden met het punt op de snijplank. Zoals hier:

Ik had ooit een huisgenoot die een glazen snijplank had...
Meteen uit het raam gesmeten hoop ik?

Zie ook wel eens marmeren(of ander steen) snijplanken in de blokker enzo, doet gewoon pijn om te bedenken dat iemand dat gaat kopen zonder te weten dat ze in 1 klap alle mensen naar de klote helpen....

Terug
Naar boven