- Waardering
- 8.521
Ik bij m’n buur jongen van 13
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik bij m’n buur jongen van 13
Nou, dan moet je je best doen om daar überhaupt iets mee re snijden.
Mijn moeder heeft een heel messenset en gebruikt over het algemeen het liefst een tomatenmesjeNou, dan moet je je best doen om daar überhaupt iets mee re snijden.

Aus10 is oké staal. En het ziet er zo wel uit als echt Damascus. Vg10 is beter maar voor dit geld kun je best ok mes te pakken hebben. Het is niet handgesmeed (wat de meeste Japanse messen duur maakt) maar gewoon machined. Kan prima scherp zijn en prettig werken.
Je zou het patroon ook in de rug van het mes terug moeten zien trouwens.
Maar dit kan prima voor dit geld. Kijk maar eens naar echt goed handgesmeed Japans spul. Ik heb zelf een kleine verzameling. Je betaalt voor het handwerk en vakmanschap. Voor leuk koken kan je makkelijk af met een mes van 75€
Wafels hoef je niet te snijdenNou, dan moet je je best doen om daar überhaupt iets mee re snijden.

Luister jij ook drillrap?Heb je een foto van je collectie?
Ik ben verder niet echt into de keukenmessen maar vooral zakmessen.
Mijn zakmessen zijn puur gereedschap.
Ik heb geen messen, koop alles kant en klaar :')Mijn moeder heeft een heel messenset en gebruikt over het algemeen het liefst een tomatenmesje![]()
Foto van collectie!Mijn zakmessen zijn puur gereedschap.
Niet gemaakt om een wapen te zijn, niet geschikt om als wapen te gebruiken, niet gedragen om als wapen te gebruiken en ik zie zelf ook geen enkele reden om dat ooit te moeten doen.
Ik kom er nu achter dat ik eigenlijk geen recente foto heb, maar this works.
Een herder molenmesje is onmisbaar.Mijn moeder heeft een heel messenset en gebruikt over het algemeen het liefst een tomatenmesje![]()
Ik heb geen foto’s eigenlijkJa het is niet een top staal, een leuk keukenmes met VG10 is toch best prijzig.
Keukenmessen worden uiteindelijk alleen maar voor zeer zacht spul gebruikt, op een snijplak en regelmatig over een strop gehaald. Ik maak me dus niet zo druk over hoe snel ze bot worden en ik slijp zelf ook.
Ik kwam bij deze terecht omdat een vriend ze had gekocht en zeer onder de indruk was.
Het patroon komt dus niet terug op de rug, maar het lijkt er op dat deze nog gepolijst is na het acid bath, en het daarom dus niet zichtbaar is.
Heb je een foto van je collectie?
Ik ben verder niet echt into de keukenmessen maar vooral zakmessen.
X50CrMoV15- roestvast staal
X50CrMoV15 is de meest gebruikte roestvaste staalsoort voor keukenmessen door o.a. Duitse fabrikanten. Het is een goede staalsoort voor een heel groot publiek. De roestbestendigheid is groot en de snijdeigenschappen zijn prima.
Uitstekend voor gezinsgebruik en professioneel gebruik waar niet iedereen even zorgvuldig met de messen omgaat. Ter info: X staat voor roestvast, 50 voor 0.50% koolstof en 15 voor 15% Chroom. Daarnaast zitten er kleine hoeveelheden Molybdeen en Vanadium in het staal om de korrelstructuur en slijtvastheid te verbeteren.
Uiteindelijk zijn bijzonder uitziende messen meer een hebbedingetje dan dat ze ook daadwerkelijk functionele waarde toevoegen wanneer je ze heel veel gebruikt. Wat veel mensen vergeten: Koop een goed aanzetstaal! een goed mes moet je goed aanzetten. Anders kan je om de maand je mes (laten) slijpen.
En snij NOOIT op een hard ondergrond zoals een bord.Maar wat je ook doet, doe koksmessen nooit in de vaatwasser.
Juist. Als hebbedingetje is het leuk, maar qua functionaliteit heb je voor veel goedkoper dezelfde functionaliteit.Helemaal waar.
In de zakmessen wereld is het net als met horloges. Helemaal doorontwikkeld met kansloos gedetailleerd werk wat in de realiteit weinig verschil maakt. Maarja, dat is wel mooi en leuk. Een handvat met titanium en carbon fiber is wel leuker dan eentje van kunststof, al is de functie het zelfde .
Ze hebben er ook een beetje een sport van gemaakt om de meest bizarre staalsoorten te gebruiken.
Het M390 staal waar het lemmet van dat mes in de foto van is gemaakt is zo'n beetje het meest extreme staal wat je kan vinden, normaal gebruikt voor industriële boren ect.
Dat beetje staal alleen heeft een grondstof prijs van €30.
Ik strop mijn messen trouwens op zelf gemaakte leren strops(zie foto) met diamant spray en slijp op een spyderco sharpmaker met alle 4 de gradatie rods.
Ik had ooit een huisgenoot die een glazen snijplank had...En snij NOOIT op een hard ondergrond zoals een bord.
Keramiek is harder dan staal, 1 tikje en je mes is meteen zo bot als maar kan.
Meteen uit het raam gesmeten hoop ik?Ik had ooit een huisgenoot die een glazen snijplank had...