XXL Nutrition

Sticky Je hebt iets gekocht en je moet het showen

Wat gebruik jij als snijplank? Persoonlijk vind ik hout ook niet ideaal met schoonmaken
Ik gebruik praktisch niks meer van plastic. Bijna alles van glas of anders.
Maar snijplanken gebruik ik wel gewoon plastic. Als je 'n beetje een kwalitatief plastic snijplank hebt, zou het in theorie niet héél veel (micro)plastic los moeten laten.
Het wordt dan vooral ingedeukt, maar snippert/schaaft dan niet los. Eens in de 1-2 jaar vervangen en niks aan de hand (denk ik).

Zoiets als dit is wel prima voor hoe goedkoop 't is;

Maar snijplanken gebruik ik wel gewoon plastic. Als je 'n beetje een kwalitatief plastic snijplank hebt, zou het in theorie niet héél veel (micro)plastic los moeten laten.
Het wordt dan vooral ingedeukt, maar snippert/schaaft dan niet los. Eens in de 1-2 jaar vervangen en niks aan de hand (denk ik).

Precies, snijplanken halen bij de groothandel.

Het meeste plastic wat erbij normaal gebruik bij vrijkomt is waarschijnlijk te groot om als microplastic door je lichaam opgenomen te worden

Precies, snijplanken halen bij de groothandel.
Top, bedankt

Ik heb de laatste plastic snijplek er toch wel uit gegooid vorig jaar, alleen hout nog.

Glas zeker niet, ik hou mijn messen graag scherp.

Die van mij zijn eiken en rosewood.

Eiken heb ik al ruim 5 jaar volgens mij, so far so good.

Niet vies, geen scheuren oid.

Zal wel eens gaan kijken naar kopshout? Weet niet wat duur is ook maar beetje geld uit geven als het jaren mee gaat vind ik niet zo erg.

Nieuw mes gekocht.
20241221_112712.jpg

20241221_112734.jpg
20241221_131919.jpg

20241221_132754.jpg

Een 24 cm sujihiki (vleesmes/trancheermes), micro carbide staal kern met daaromheen 132 lagen gevouwen damast, 66 HRC Rockwell hardheid, black ash houten handvat, m'n naam erin gegrafeerd.
Prachtig mes, goede kwaliteit en ik wilde nog een goed vleesmes hebben dus deze mijzelf maar cadeau gedaan. Prijzig maar gelukkig was ie afgeprijst.

Echt een bizar mooi mes. Zit zelf toevallig ook een tijdje te dubben om wat nieuwe messen aan te schaffen.
Ik werk nu meestal met zo'n entry-level van berkel, X50CrMoV15, prima, maar eigenlijk dus een veredeld ikea mesje :p
Aan de ene kant geef ik er ook niet al te veel om, eens in de maand trek ik ze door zo'n messenslijper heen en tijdens gebruik altijd even langs een aanzetstaal.
Dat kan je natuurlijk niet doen als je een fatsoenlijk mes koopt, zonde van zo'n mes.

Zat te kijken naar een Tojiro F-1115, mooie gyuto. Maar hoe ga jij daar mee om dan?
Ik zie dat ik 'm voor €12,- kan laten slijpen op 20min rijden afstand, maar hoe vaak is dat dan nodig als je 't bij elke snijtaak 'n aanzetstaal gebruikt?

Aan de ene kant geef ik er ook niet al te veel om, eens in de maand trek ik ze door zo'n messenslijper heen

1Dm4.gif

Het is echt niet zo moeilijk en duur als je denkt om zelf fatsoenlijk te slijpen.

Je hoeft dit ook echt niet elke week te doen ofzo, bij goed gebruik en regelmatig over de strop halen kan je maanden door voordat je echt weer moet slijpen.

1Dm4.gif

Het is echt niet zo moeilijk en duur als je denkt om zelf fatsoenlijk te slijpen.

Je hoeft dit ook echt niet elke week te doen ofzo, bij goed gebruik en regelmatig over de strop halen kan je maanden door voordat je echt weer moet slijpen.

Haha ik begrijp het helemaal hoor. Voor hobbychefs is het natuurlijk heel hard vloeken om zo'n ding te gebruiken, zijn allemaal kut, maarja, iets beter dan niets.
Probleem is meer dat ik al druk ben met alle onderzoeken met werk en daarnaast ook nog koken, sporten, fotograferen en nog veel andere hobbies.
Dan ook nog verdiepen in messen slijpen, dingen bestellen, technieken leren, gewoon écht geen tijd meer voor.
En voor die goedkope messen maakt het toch niet zo erg uit, maar vraag me af of het dus überhaupt wel zin heeft om betere messen te halen.

Laatst bewerkt:
Probleem is meer dat ik al druk ben met alle onderzoeken met werk en daarnaast ook nog koken, sporten, fotograferen en nog veel andere hobbies.
Dan ook nog verdiepen in messen slijpen, dingen bestellen, technieken leren, gewoon écht geen tijd meer voor.

Dat begrijp ik wel.
maar vraag me af of het dus überhaupt wel zin heeft om betere messen te halen.
Als jij mooie messen wilt kopen moet je dat toch lekker doen? Ongeacht wat anderen er van vinden is de vraag of jij zelf dat geld uit wilt geven aan je snijgereedschap.

Ik kan voor geen meter koken en heb er ook weinig mee, dus voor mij slaat het ook nergens op?

Ik zou het zelf inderdaad wel zonde vinden om ze door zo'n trekslijper van de Lidl te halen maar uiteindelijk moet je die keuze vooral voor je zelf maken.

Een mooie middenweg is misschien een leren strop en elk half jaar laten slijpen zoals je zelf al stuurde.

Op die manier gaat dat mes waarschijnlijk langer mee dan jij zelf.

maar vraag me af of het dus überhaupt wel zin heeft om betere messen te halen.
Ja dat maakt uit. Maar 1 goed koksmes van 20 cm kan je praktisch alles mee doen thuis. Samen met een goede aanzetstaal. Japanse messen mag je alleen aanzetten met een keramisch aanzetstaal.

Ik ben niet bekend met gyoto's.

Als je een goed mes wilt zou ik deze aanraden (heb em zelf ook).
Prima instapmodel qua Japanse messen (niet goedkoop). Keramische aanzetstaal erbij en je hebt geen andere messen meer nodig. Je moet er wel netjes mee omgaan.

Wil je iets robuusters (en goedkoper), dan raadt ik deze aan:
Deze gebruik ik al een jaar of 10 voor op werk. Top mes, robuust, zeer scherp, makkelijker aan te zetten dan Japanse messen en breekt/chipped ook minder snel. Het lemmet is dikker (en het mes dus ook zwaarder). Kheb deze al meerdere keren laten vallen, ik slap er me knoflook mee, heb er een bos aan ananas en pompoen mee gehakt, ding is nog steeds heel. En vlijmcherp. Wel regelmatig aanzetten en af en toe professioneel laten slijpen.
En €100 goedkoper dan de Japanse.

Beide messen liggen trouwens zeer goed in de hand en zijn goed gebalanceerd.

Ja dat maakt uit. Maar 1 goed koksmes van 20 cm kan je praktisch alles mee doen thuis. Samen met een goede aanzetstaal. Japanse messen mag je alleen aanzetten met een keramisch aanzetstaal.

Ik ben niet bekend met gyoto's.

Als je een goed mes wilt zou ik deze aanraden (heb em zelf ook).
Prima instapmodel qua Japanse messen (niet goedkoop). Keramische aanzetstaal erbij en je hebt geen andere messen meer nodig. Je moet er wel netjes mee omgaan.

Wil je iets robuusters (en goedkoper), dan raadt ik deze aan:
Deze gebruik ik al een jaar of 10 voor op werk. Top mes, robuust, zeer scherp, makkelijker aan te zetten dan Japanse messen en breekt/chipped ook minder snel. Het lemmet is dikker (en het mes dus ook zwaarder). Kheb deze al meerdere keren laten vallen, ik slap er me knoflook mee, heb er een bos aan ananas en pompoen mee gehakt, ding is nog steeds heel. En vlijmcherp. Wel regelmatig aanzetten en af en toe professioneel laten slijpen.
En €100 goedkoper dan de Japanse.

Beide messen liggen trouwens zeer goed in de hand en zijn goed gebalanceerd.
Is 20cm niet wat groot voor een amateur?

Is 20cm niet wat groot voor een amateur?
Nee 20cm is de perfecte grootte voor een koksmes. Je hebt ook 24 cm maar dat werkt wat minder fijn. 20cm is ideaal als je nog de juiste snijbeweging wilt maken.

Je kan altijd nog een klein groente/universeel mesje erbij halen voor het kleinere snijwerk. Maar in principe is dat niet nodig. Ik kan praktisch alles doen met het koksmes.

Nee 20cm is de perfecte grootte voor een koksmes. Je hebt ook 24 cm maar dat werkt wat minder fijn. 20cm is ideaal als je nog de juiste snijbeweging wilt maken.
Ok, ik gebruik voornamelijk een Santoko van 16,5 cm.

Je kan altijd nog een klein groente/universeel mesje erbij halen voor het kleinere snijwerk. Maar in principe is dat niet nodig. Ik kan praktisch alles doen met het koksmes.

Waarschijnlijk overschat je de gemiddelde amateur.

Echt een bizar mooi mes. Zit zelf toevallig ook een tijdje te dubben om wat nieuwe messen aan te schaffen.
Ik werk nu meestal met zo'n entry-level van berkel, X50CrMoV15, prima, maar eigenlijk dus een veredeld ikea mesje :p
Aan de ene kant geef ik er ook niet al te veel om, eens in de maand trek ik ze door zo'n messenslijper heen en tijdens gebruik altijd even langs een aanzetstaal.
Dat kan je natuurlijk niet doen als je een fatsoenlijk mes koopt, zonde van zo'n mes.

Zat te kijken naar een Tojiro F-1115, mooie gyuto. Maar hoe ga jij daar mee om dan?
Ik zie dat ik 'm voor €12,- kan laten slijpen op 20min rijden afstand, maar hoe vaak is dat dan nodig als je 't bij elke snijtaak 'n aanzetstaal gebruikt?
Heb zelf die van Forged, vind hem nice ogen, liggen lekker in de hand en doen hun werk:

Terug
Naar boven