AndroidHealthClinic

Sticky Je hebt iets gekocht en je moet het showen

Nieuw mes gekocht.
20241221_112712.jpg

20241221_112734.jpg
20241221_131919.jpg

20241221_132754.jpg

Een 24 cm sujihiki (vleesmes/trancheermes), micro carbide staal kern met daaromheen 132 lagen gevouwen damast, 66 HRC Rockwell hardheid, black ash houten handvat, m'n naam erin gegrafeerd.
Prachtig mes, goede kwaliteit en ik wilde nog een goed vleesmes hebben dus deze mijzelf maar cadeau gedaan. Prijzig maar gelukkig was ie afgeprijst.
Mooi ding. Een echt zwilling (geen grap).

Handvat erg mooi. Heb zelf ook een kleine verzameling. Allemaal niet nodig, maar wel mooi.

Echt een bizar mooi mes. Zit zelf toevallig ook een tijdje te dubben om wat nieuwe messen aan te schaffen.
Ik werk nu meestal met zo'n entry-level van berkel, X50CrMoV15, prima, maar eigenlijk dus een veredeld ikea mesje :p
Aan de ene kant geef ik er ook niet al te veel om, eens in de maand trek ik ze door zo'n messenslijper heen en tijdens gebruik altijd even langs een aanzetstaal.
Dat kan je natuurlijk niet doen als je een fatsoenlijk mes koopt, zonde van zo'n mes.

Zat te kijken naar een Tojiro F-1115, mooie gyuto. Maar hoe ga jij daar mee om dan?
Ik zie dat ik 'm voor €12,- kan laten slijpen op 20min rijden afstand, maar hoe vaak is dat dan nodig als je 't bij elke snijtaak 'n aanzetstaal gebruikt?
Aanzetstaal werkt niet bij Japanse messen, je hebt dan een keramische slijpstaaf nodig. Metaal van een aanzetstaal is veel te zacht.

Je hoeft zo’n mes niet anders te gebruiken. Alleen niet in de vaatwasser en niet in bevroren stukken of botten willen hakken. Ze ‘chippen’ sneller omdat het staal heel hard en wat meer ‘brittle’ is.

Maar in professionele keukens worden gewoon ook veel fibroxen gebruikt hoor, die moeten wat vaker geslepen.

Prachtig mes. Waar wil je em voor gebruiken? Of gewoon om te hebben?
Hebben, hebben , hebben. Ik heb al ruim genoeg goede en praktische messen, meerdere nakiri, bunka, ko-bunka, gyuto, cleaver, broodmes en een stuk of tien molenmesjes om mee te schillen…

Mijn motto is altijd. Je kan het maar beter hebben en niet nodig zijn dan iets nodig zijn en het niet hebben.
Spullen heeft ie, maar geld, dat niet (meer) 🤣

Maar in professionele keukens worden gewoon ook veel fibroxen gebruikt hoor, die moeten wat vaker geslepen.
Ik vind Victorinox Fibrox messen echt geweldig. Af en toe over een keramisch slijpsteentje en hij is weer super scherp. Verder zijn ze goedkoop genoeg om te misbruiken en ze kunnen gewoon in de vaatwasser.

Biechtstoel straks ophalen

Ik weet ook niet wat mij bezielt. Heb een voorliefde voor dit soort spulletjes.

Pas ook nog een replica van een pestmasker uit de de middeleeuwen gekocht. Helemaal van et padje
Screenshot_20250310_082638_Marktplaats.jpg
Screenshot_20250310_082632_Marktplaats.jpg

Biechtstoel straks ophalen

Ik weet ook niet wat mij bezielt. Heb een voorliefde voor dit soort spulletjes.

Pas ook nog een replica van een pestmasker uit de de middeleeuwen gekocht. Helemaal van et padje
Screenshot_20250310_082638_Marktplaats.jpg
Screenshot_20250310_082632_Marktplaats.jpg
Wat doe je daar dan mee? Stockeren of gebruik je het als decoratie in de woning ofzo?

Wat doe je daar dan mee? Stockeren of gebruik je het als decoratie in de woning ofzo?

Ben de laatste jaren blijkbaar steeds meer aangetrokken tot antieke spullen en in het bijzonder spullen die met een kerkelijk karakter ( oa gargouilles, klokken, beelden, schilderijen en prenten, boeken en muziek)

het is een lang verhaal waar ik jullie niet mee lastig ga vallen.

Ik ben niet gelovig maar de levensovertuiging en leefwijze die daarbij hoort is wel zeer aantrekkelijk voor mij.

Laatst bewerkt:
Ben de laatste jaren blijkbaar steeds meer aangetrokken tot antieke spullen en in het bijzonder spullen die met een kerkelijk karakter ( oa gargouilles, klokken, beelden, schilderijen en prenten, boeken en muziek)

het is een lang verhaal waar ik jullie niet mee lastig ga vallen.

Ik ben niet gelovig maar de levensovertuiging en leefwijze die daarbij hoort is wel zeer aantrekkelijk voor mij.
Ergens heel herkenbaar.

Voor mezelf sprekend het idee dat het voorheen zeker ook niet perfect was, maar dat we in veel gevallen wel het kind met het badwater hebben weggegooid. Aan de andere kant de vraag of de geplukte tak zonder wortels wel zal (kunnen) groeien.

Ergens heel herkenbaar.

Voor mezelf sprekend het idee dat het voorheen zeker ook niet perfect was, maar dat we in veel gevallen wel het kind met het badwater hebben weggegooid. Aan de andere kant de vraag of de geplukte tak zonder wortels wel zal (kunnen) groeien.

Het is voor mij persoonlijk een spirituele reis om een beetje met mezelf in het reine te komen. Ik heb vroeger veel kapot gemaakt met mijn daden ,levens, gevoelens etc etc.
Het is voor mij een manier om een soort vrede en verlossing voor mezelf hierin te vinden. Heel veel dingen en beelden achtervolgen mij nog dagelijks en langzaam ben ik in deze niche gerold( ik was altijd al gefascineerd door de 17e/18e eeuw) Het is niet alleen maar decoratie, er zit voor mij een heel ding achter bij alles wat ik aanschaf. Jij zult ook weten wat Gargouilles hun taak is in de kerkelijke wereld en dan snap je meteen mijn insteek.

I want to be a good, moral, sober, prudent person.

Tegelijkertijd ben ik een realist en ik verwacht nu niet in de hemel te komen oid😁. Ik wil alles een beetje rechtzetten. Geloof in een modern jasje.

Sober leven, goede dingen doen, persoonlijke en spirituele ontwikkeling en oog voor moeder natuur en alles wat daarvan afhankelijk is mijn praktische insteek. En wat een ander daarvan vindt zal me een reet roesten. Ik kijk savonds maar mezelf in de spiegel en niet naar een ander zn mening. Al word ik soms zelfs door mn eigen familie begrapt en bespot.

Aan de andere kant de vraag of de geplukte tak zonder wortels wel zal (kunnen) groeien.

Dat ligt maar net aan het soort tak. De ene zal wortelen, de ander zal afsterven.

Terug
Naar boven