- Waardering
- 11.404
- Lengte
- 1m94
- Massa
- 103kg
- Vetpercentage
- 12%
Mooi ding. Een echt zwilling (geen grap).Nieuw mes gekocht.
![]()
![]()
![]()
![]()
Een 24 cm sujihiki (vleesmes/trancheermes), micro carbide staal kern met daaromheen 132 lagen gevouwen damast, 66 HRC Rockwell hardheid, black ash houten handvat, m'n naam erin gegrafeerd.
Prachtig mes, goede kwaliteit en ik wilde nog een goed vleesmes hebben dus deze mijzelf maar cadeau gedaan. Prijzig maar gelukkig was ie afgeprijst.
Handvat erg mooi. Heb zelf ook een kleine verzameling. Allemaal niet nodig, maar wel mooi.
Aanzetstaal werkt niet bij Japanse messen, je hebt dan een keramische slijpstaaf nodig. Metaal van een aanzetstaal is veel te zacht.Echt een bizar mooi mes. Zit zelf toevallig ook een tijdje te dubben om wat nieuwe messen aan te schaffen.
Ik werk nu meestal met zo'n entry-level van berkel, X50CrMoV15, prima, maar eigenlijk dus een veredeld ikea mesje
Aan de ene kant geef ik er ook niet al te veel om, eens in de maand trek ik ze door zo'n messenslijper heen en tijdens gebruik altijd even langs een aanzetstaal.
Dat kan je natuurlijk niet doen als je een fatsoenlijk mes koopt, zonde van zo'n mes.
Zat te kijken naar een Tojiro F-1115, mooie gyuto. Maar hoe ga jij daar mee om dan?
Ik zie dat ik 'm voor €12,- kan laten slijpen op 20min rijden afstand, maar hoe vaak is dat dan nodig als je 't bij elke snijtaak 'n aanzetstaal gebruikt?
Je hoeft zo’n mes niet anders te gebruiken. Alleen niet in de vaatwasser en niet in bevroren stukken of botten willen hakken. Ze ‘chippen’ sneller omdat het staal heel hard en wat meer ‘brittle’ is.
Maar in professionele keukens worden gewoon ook veel fibroxen gebruikt hoor, die moeten wat vaker geslepen.