XXL Nutrition

Juist naar dokter geweest, rare dingen gehoord..

Begrijp niet dat er altijd in "een bepaalde eenheid" x lichaamsgewicht gerekent wordt.

Ikzelf ben van mening dat je +/- 1,8g x VVM kg(vet vrije massa) = eiwitconsumptie, moet nemen.
Om je vetmassa mee te nemen, lijkt me onzinnig aan die formule. Je probeert uit te rekenen hoe veel eiwit je moet eten, om je spieren te voeden.

Periodiek kun je daar meer/minder van maken. Maar heb persoonlijk van meer eiwitten over een langere periode niet de voordelen van ondervonden.

Het is ook meer een richtlijn, iedereen is anders. Je moet uitvinden wat voor jou werkt, en wat je doelen van dat moment zijn.

doe waar je je goed bij voelt, klaar.

Begrijp niet dat er altijd in "een bepaalde eenheid" x lichaamsgewicht gerekent wordt.

Ikzelf ben van mening dat je +/- 1,8g x VVM kg(vet vrije massa) = eiwitconsumptie, moet nemen.
Om je vetmassa mee te nemen, lijkt me onzinnig aan die formule. Je probeert uit te rekenen hoe veel eiwit je moet eten, om je spieren te voeden.

Periodiek kun je daar meer/minder van maken. Maar heb persoonlijk van meer eiwitten over een langere periode niet de voordelen van ondervonden.

Het is ook meer een richtlijn, iedereen is anders. Je moet uitvinden wat voor jou werkt, en wat je doelen van dat moment zijn.
vetcellen hebben geen eiwitten nodig?
je probeert uit te rekenen hoeveel eiwit je lichaam nodig heeft voor al je cellen en processen.
agree

De reactie van je ouders is zoals de meeste tegenwoordig reageren. Wedden als ze de reportages zien van de gevolgen van groeihormonen dat ze je gaan confronteren met "dit gebeurt er als je voort doet met dat spul" terwijl je enkel extra eiwitten neemt. Ze weten van niets en zijn te lui opzoekingswerk te doen. Doe gewoon verder zou ik zeggen. Er komt een moment dat ze jou shakes 's morgens klaar zetten. Begin ze erbij te betrekken. Zeg eens een keer: "Mama maak eens een shake voor mij". :D Kan helpen zeker eens proberen.

Ga jij maar lekker trainen op 1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht.
Laat je me over een maand of 5 maar weten hoe veel verder je bent gekomen ?

Gaat prima hoor, ook al is 1 gram misschien wel wat te weinig. Heb zelf een veilige marge aangehouden van rond de 1,5 gram per kg lichaamsgewicht en kon daar toch prima massa mee winnen. Ben eigenlijk zo goed als nooit boven de 125 gram eiwitten per dag uitgekomen. Dagen zonder shakes zelfs ruim onder de 100 gram per dag.

Meeste is dan ook nog eens plantaardig eiwit, ben nog steeds niet uit elkaar gevallen.

Gaat prima hoor, ook al is 1 gram misschien wel wat te weinig. Heb zelf een veilige marge aangehouden van rond de 1,5 gram per kg lichaamsgewicht en kon daar toch prima massa mee winnen. Ben eigenlijk zo goed als nooit boven de 125 gram eiwitten per dag uitgekomen. Dagen zonder shakes zelfs ruim onder de 100 gram per dag.

Meeste is dan ook nog eens plantaardig eiwit, ben nog steeds niet uit elkaar gevallen.
Hmmm, sta ik toch wel weer van te kijken. Maar dat houdt dus ook in dat je relatief gezien veel carbs en vetten eet? Of eet je 125gr whey per dag en niks anders:p

Hmmm, 125gr droge whey in je smoel...:cool: Just cause I can.

Hmmm, sta ik toch wel weer van te kijken. Maar dat houdt dus ook in dat je relatief gezien veel carbs en vetten eet? Of eet je 125gr whey per dag en niks anders:p

Goeie opmerking.
Er word veel gezegd over zoveel gram eiwitten per kilo maar als je zoveel whey inneemt dat er 100 gram eiwit in zit heb je veel meer opgenomen eiwitten, dan wanneer je zoveel rauw ei in je keel hebt gegoten om op 150 gram eiwitten te komen.

Momenteel al mijn eiwitten uit voeding, voor onderhoud heb ik daar genoeg aan.

Leuk om over je vooruitgang te horen, ben blij dat het goed gaat.:)
Hoe lang ben je? Hoeveel veel weeg je? En hoeveel spiermassa ben je in hoeveel tijd aangekomen met 125 gram eiwitten per dag?

Als ik jou was zou ik gewoon stoppen met whey kopen en eten. Het kost toch alleen maar bakken vol met geld en eigenlijk kan je al die eiwitten ook gewoon uit voedsel krijgen. Je moet alleen dan wat meer moeite gaan steken in wat meer eten, maar dan zijn je ouders iig minder ongerust en kan je gewoon rustig doorgaan ;)

ik ga akkoord dat de supplementen vrij duur kunnen zijn
MAAAAAR het gewoon ete kost ook wel wat hoor (maar diegene die nog bij moeder/vaderlief wone hebbe hier ni veel last van :D)

maar bv een klein blikje zalm van den aldi kost ook al 0,89 euro en hier zit niet zo heel veel in alle vis is trouwens vrij duur en vlees ook dus het is allebei duur =]

Laatst bewerkt:
ik ga akkoord dat de supplementen vrij duur kunnen zijn
MAAAAAR het gewoon ete kost ook wel wat hoor (maar diegene die nog bij moeder/vaderlief hebbe hier ni veel last van :D)

maar bv een klein blikje zalm van den aldi kost ook al 0,89 euro en hier zit niet zo heel veel in alle vis is trouwens vrij duur en vlees ook dus het is allebei duur =]
Allebeide zijn ze even duur dus heb ik liever eiwit poeder uit een potje weet ik zeker dat ik de beste eiwitten heb en dat het relatief goed opgenomen word.

Allebeide zijn ze even duur dus heb ik liever eiwit poeder uit een potje weet ik zeker dat ik de beste eiwitten heb en dat het relatief goed opgenomen word.

inderdaad
hoe je het ook bekijkt het zal altijd wat geld kosten om eiwitte binne te krijge of je moet de eigenaar zijn van een whey poeder bedrijf :D
of je bent natuurlijk kippeboer ^_^
maar anders zal je altij je portemonnee mogen bovehale ^^

het eenigste waarvan ik heb gehoord dat slecht is voor je nieren is creatine. heeft een diëtiste eens gezegd tegen mij.

---------- Toegevoegd om 21:02 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:02 ----------

je kan toch ook fitnessen zonder al die supps en voedingschema's.

Ja kan wel, maar dan bereik je nooit het resultaat dat je altijd wilde ... :)

---------- Toegevoegd om 10:55 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:53 ----------

Ik ben het met je dokter eens. Supps zijn idd overbodig, 1,5 g/kg is idd zat.

Nierproblemen kunnen we over discussiëren. Volgens mij zijn er nog geen onderzoeken die aantonen dat LANGDURIG een hoge eiwit-inname wel of geen consequenties heeft.

Alleen lopen helpt niet tegen voeding ? Ik denk juist dat het probleem van overgewicht/obesitas ligt aan een gebrek aan beweging. We zijn niet zo zeer meer gaan eten, maar wel minder gaan bewegen.

Wat is er overigens raar aan zijn woorden ? Omdat op dit forum anders wordt gesuggereerd ? En wie zijn wij dan ? Welke opleiding hebben wij genoten ?

Ze zeggen altijd al van 1.6 - 1.8 gr/ kg lichaamsgewicht voor krachttrainers. Ik vind 2,5 - 3,0 gr/ kg lichaamsgewicht altijd zo overdreven...g
Het gebrek aan beweging is zeker een ernstige ontwikkeling in de maatschappij... Veel kinderen krijgen veel ongezond voedsel mee en bewegen weinig door games en tv...
Sommige mensen hier zijn hopelijk wel opgeleid in de trant van sportvoeding? ;-)

Het enigste wat je hoeft te doen is:

EET VEEL!
EET VERS!
TRAIN HARD!
RUST VEEL!

That's it!

Maar, hoe zit het dan met mensen die een vlotte stofwisseling hebben.
Die nemen kh minder goed op als mensen die dat niet hebben.
Wellicht nemen ze dan ook minder eiwitten op zodat er meer geconsumeerd moet worden?

Op het begin zat ik op 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht, merk echter veel betere vooruitgang op 3 gram eiwit, zit momenteel zelfs op 3,2 en werkt super, geen problemen mee hoor:D

De Gezondheidsraad concludeerde in de Richtlijnen Goede Voeding (2006) dat hoge consumptie van eiwitten waarschijnlijk niet van invloed is op het risico op nierziekten.

Bron: http://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/2006@21N.pdf

Als referentie verwijst de Gezondheidsraad naar het rapport "Voedingsnormen energie, eiwitten, vetten en verteerbare koolhydraten." uit 2001. Ik quote uit het rapport:

Bron: http://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/01@19nR2.pdf

De wetenschappelijke literatuur waar dit rapport naar verwijst, is als volgt:

Jac99 --> Limits of adaptation to high dietary protein intakes.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10365980
Ped96 --> The effect of dietary protein restriction on the progression of diabetic and nondiabetic renal diseases: a meta-analysis.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8607590
Sko99 --> Randomized trial on protein vs carbohydrate in ad libitum fat reduced diet for the treatment of obesity.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10375057
Pij99 --> Dietary protein and renal function in type 2 diabetes mellitus. (Proefschrift). Amsterdam: Vrije Universiteit, 1999.

De veiligheid van eiwitten bij hoge consumptie is dus gebaseerd op 2 onderzoeken. Het 2e onderzoek (Pij99) staat niet online. Het eerste onderzoek wel (Sko99).

Het beschikbare onderzoek laat het volgende zien over de gevolgde methodiek:
-65 mannen + vrouwen van 18-56 jaar met overgewicht/obesitas werden onderzocht.
-Het onderzoek duurde 6 maanden.
-De proefpersonen werden gerandomiseerd naar 1 van de 2 interventies of de controle groep. De interventies bestonden uit een hoog koolhydraatdieet, of een hoog eiwitdieet.
-De hoog-eiwitgroep kreeg 25 energie% eiwitten per dag. Eiwitten kwamen vooral uit zuivel en vlees.
-Er was geen calorische restrictie.

Het beschikbare onderzoek geeft de volgende informatie over de relatie tussen eiwitten en nierziekten:
In de "results" staat geen informatie. Bij "discussion" staat het volgende:

Er is geen negatief effect gevonden. De onderzoeksgroep bestond echter uit slechts 25 personen, waarvan er ook nog 2 afhaakten. De conclusie van de auteurs van dit artikel is dan ook heel wat voorzichtiger uitgedrukt dan de conclusie van de Gezondheidsraad:

Bron: Skov AR. Randomized trial on protein vs carbohydrate in ad libitum fat reduced diet for the treatment of obesity.
http://www.nature.com/ijo/journal/v23/n5/pdf/0800867a.pdf

Ander onderzoek:
Indien je kijkt naar andere vormen van onderzoek, kom je ook zeer weinig artikelen tegen. Een klein prospectief onderzoek laat gelukkig ook zien dat er geen negatief effect gevonden is:

High protein intake associates with cardiovascular events but not with loss of renal function.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19443643

Conclusie: Helaas is er bijzonder weinig onderzoek gedaan onder mensen zonder bestaande nierproblemen. Het lijkt me dan ook onverstandig te spreken over "waarschijnlijk" geen effect.
Een verstandigere verwoording van de gevonden effecten lijkt mij: Er zijn slechts een paar onderzoeken gedaan naar hoge consumptie van eiwitten in relatie tot nierziekten (kanker uitgesloten) onder mensen zonder bestaande nierproblemen. Het aantal proefpersonen in deze onderzoeken was klein, en in de gerandomiseerde onderzoeken hadden de proefpersonen overgewicht/obesitas, of diabetes. Er zijn geen negatieve effecten gevonden, maar de vraag is of de resultaten uit deze onderzoeken kunnen worden vertaald naar gezonde mensen.

Waarschijnlijk vrij laattijdig met mijn antwoord, maar ben even weggeweest.
Ik weet dat het allemaal 'waarschijnlijk' en 'misschien' is. Het enige dat ik met zekerheid weet is dat je een bepaald soort nierstenen hebt, die, bij hiervoor gevoelige personen, opgebouwd is uit eiwitten. Dus als BB, dik klote eh :-)

Ik zal even een beetje uitleg geven over eiwitten.

Je fitnesst waardoor spiercellen kapot gaan. Het is zo dat eiwitten niet dienen als energie maar als bouwstof voor je lichaam.
Als je geen eiwitten binnenkrijgt, zal het lichaam zelf eiwitten aan moeten maken, wat niet altijd gaat. Dit komt omdat eiwitten uit aminozuren bestaan, waarvan je slechts de helft zelf kunt maken.
Als je dus wilt dat je spieren snel bijgroeien zal je eiwitten met essentiele aminozuren zelf moeten eten. Als je veel eet en gezond kan dit zeker voldoende zijn, maar als je voedingsschema niet perfect is kan het zeker een goede aanvulling zijn om whey te eten.

Bron : Kennis :D

Ik wil best met je ouders praten ^^

Hij zei ook dat ik later nierproblemen ga hebben als ik zo doorga. Hij zei er zijn nu veel mensen die da beginne doen, en da de nierprobleme enorm gaan stijgen.

Klopt ook wat hij zegt. Grote hoeveelheden van proteïne, of het nou synthetisch is of een enorme bulk vlees ineens, blokkeren als het waren je nieren.
Dit komt door de relatief grote peptide moleculen die meer in je lichaam voorkomen bij een verhoogd proteïne gebruik. Deze grote moleculen kunnen minder goed gefiltreerd worden in je glomerulus waardoor deze kan gaan falen. Je moet het als het ware als een zeef zien, te grote eenheden komen er niet doorheen en kunnen er in vast blijven zitten. Als ze vast blijven zitten betekent dit dat dat gaatje niet meer gebruikt kan worden. Hoe vaker dat gebeurt --> hoe minder gaatjes om te filteren.
Nierinsufficiëntie (nierfalen) komt dan ook relatief meer voor bij enorme vleeseters en gebruikers van grote hoeveelheden proteïne (eiwitten). Dus daar heeft je dokter gelijk in.

---------- Toegevoegd om 21:19 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:11 ----------

vetcellen hebben geen eiwitten nodig?
je probeert uit te rekenen hoeveel eiwit je lichaam nodig heeft voor al je cellen en processen.
agree

Vetcellen hebben inderdaad geen eiwitten nodig. Zijn "domme" opslag cellen die weinig functioneel nut hebben. De belangrijkste nutritiënt die ze nodig hebben zijn moleculen O2 en moleculen glucose om ATP te maken en te blijven leven. Verder hoef je niet van je adipocyten (vetcellen) te verwachten dat ze veel onderhoud nodig hebben.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven