XXL Nutrition

Kracht + cardio

simon7

Novice
Waardering
1
Lengte
1m92
Massa
87kg
Heey,

ik train nu zo'n 4 of 5 keer per week. Meeste krachttraining, maar heel af en toe ook cardio. Nu wil ik meer cardio gaan verwerken in mijn training. Nu komt mijn vraag. Is het verstandig om cardio na krachttraining te doen? Of is dit nadelig voor de spieren? Ik zat te denken aan elke keer na krachtraining zo'n 20 minuten cardio, en op aparte dagen alleen maar cardio, maar dan langer natuurlijk. En wanneer kan ik mijn eiwitshake dan drinken? Want nu doe ik dat altijd na de krachttraining, maar als ik cardio in mijn training verwerk, wanneer zou ik die shake dan moeten drinken? Na de complete training, of tussen kracht en cardio in bijvoorbeeld?

Dus kort samengevat: is het verstandig om cardio na de krachtraining te doen, en hoe verwerk ik de eiwitshake erin?

Ja kan best verstandig zijn, zorg wel dat je weer voldoende eiwitten binnen hebt > shake . Na je krachttraining en dan kan je er prima Cardio achteraan doen. Vaak wordt gezegd dat door Cardio na je kracht training te doen je nog sneller je vetcellen aanspreekt.

Cardio altijd na kracht doet.

Na cardio pas kracht doen pak je veel minder gewicht omdat je moe'er (wut?) bent.

• Topic Starter Topic Starter

Na cardio pas kracht doen pak je veel minder gewicht omdat je moe'er (wut?) bent.

Bedoel je niet 'na kracht pas cardio doen'? ;p

---------- Post toegevoegd Wed 28 Mar 2012 om 23:29 ----------

oh laat maar ik snap em al haha

---------- Post toegevoegd Wed 28 Mar 2012 om 23:30 ----------

Maar in ieder geval bedankt voor de antwoorden. En ik hoorde ook ooit dat je als je dan cardio na kracht doet je maar max 25 minuten cardio mag doen? In hoeverre klopt dat?

---------- Post toegevoegd Wed 28 Mar 2012 om 23:32 ----------

Ja kan best verstandig zijn, zorg wel dat je weer voldoende eiwitten binnen hebt > shake . Na je krachttraining en dan kan je er prima Cardio achteraan doen. Vaak wordt gezegd dat door Cardio na je kracht training te doen je nog sneller je vetcellen aanspreekt.

Die eiwitten uit de shake worden binnen 30 minuten opgenomen. Moet ik dan na krachttraining nemen, 30 minuten wachten en dan cardio doen? Denk het niet. Wat zou ik moeten doen? : halfuur voor einde krachttraining shake innemen of kan het geen kwaad om na krachttraining in te nemen en dan meteen cardio doen?

Maar in ieder geval bedankt voor de antwoorden. En ik hoorde ook ooit dat je als je dan cardio na kracht doet je maar max 25 minuten cardio mag doen? In hoeverre klopt dat?

Het ligt eraan wat voor cardio.
Als je HIIT doet dan is 25 minuten voor mij wel de max ja.
Als ik gewoon op lage intensiteit train ( vetverbranding ) dan doe ik dat gewoon 45 minuten.

Hoe zou ik mijn shakes hier dan in moeten indelen?
Voor of na cardio? Dus tussen krachttraining en cardio in of na mn hele training, dus na cardio?

cardio is ****ing saai doe gwn 8 minuten High Intensity Training dat is beter dan 25 minuten normaal rennen.

cardio is ****ing saai doe gwn 8 minuten High Intensity Training dat is beter dan 25 minuten normaal rennen.

Als je vet wil verbranden is HI training niet de beste manier. Dan moet je hartslag tussen de 70 en 80 % zitten, en met HI training ligt ie wel hoger hoor

Ja, als je moeder bent dan pak je natuurlijk veel minder gewicht. Logisch, een kind werpen is een enorme krachttoer. :D

Cardiosessie na krachttraining houdt bloedvaten soepel
http://www.ergogenics.org/scheyer.html

Verder heb ik ergens gelezen dat cardio na de krachttraining zo goed is omdat door de weerstandtraining het adrenalinegehalte hoger is. Als je dan aan cardiotraining gaat doen dan wordt de vetverbranding optimaal. Ik zou de cardio echter wel beperken tot maximaal 40-45 minuten.

Minder calorieen binnen krijgen als dat je er gebruikt is afvallen.
Door HIIT val je indirect dus wel af.

Minder calorieen binnen krijgen als dat je er gebruikt is afvallen.
Door HIIT val je indirect dus wel af.

Juist. Uiteindelijk is alle energie die je meer verbruikt dan je binnenkrijgt direct te correleren aan vetverbranding. Sterker nog, er zijn onderzoeken (bijv. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2991639/?tool=pmcentrez, http://well.blogs.nytimes.com/2008/06/05/for-heart-health-sprints-match-endurance-training/) die zeggen dat je je lichaam door cardio ook traint om wat beter vet vast te houden en dat je door HIIT uiteindelijk meer afvalt, omdat je spieren toch weer energie moeten opladen na HIIT en dat gebeurt door vetverbranding, maar niet zo direct als bij langdurige cardio dus je lichaam wordt niet getraind om 't vet goed vast te houden. Of dat waar is daar valt natuurlijk over te discussiëren maar hoe dan ook val je bij geleverde energie gewoon af als je die energie niet ook opneemt.

Als je primaire energie ( koolhydraten ) al laag is door de krachttraining ga je over op je secundaire energie (vet).

Inderdaad. Eerst deed ik cardio op niet-krachttrainingsdagen, maar dat ga ik veranderen. Tot de zomer wil ik dagelijks krachttraining doen, elke spiergroep 2x per week pakken, en drie keer per week cardio. Een half uurtje intervaltraining na de krachttraining.

Als je primaire energie ( koolhydraten ) al laag is door de krachttraining ga je over op je secundaire energie (vet).

Deze tekst staat inderdaad ook ergens op het forum.
Daarbij staat ook dat je tussen de kracht en cardio je shake drinkt (doe ik nu ook.)

Mijn vraag is wel voor de anderen:
Kun je op een of andere manier voelen of merken als je op de secundaire energie gaat "draaien".?

Het komt er in het kort op neer dat je kh op zijn en dan vet gaat verbranden.
Ik hoop dat de vraag duidelijk is.

Gr. En thnx voor de info.

Deze tekst staat inderdaad ook ergens op het forum.
Daarbij staat ook dat je tussen de kracht en cardio je shake drinkt (doe ik nu ook.)

Mijn vraag is wel voor de anderen:
Kun je op een of andere manier voelen of merken als je op de secundaire energie gaat "draaien".?

Het komt er in het kort op neer dat je kh op zijn en dan vet gaat verbranden.
Ik hoop dat de vraag duidelijk is.

Gr. En thnx voor de info.

Het maakt dus eigenlijk niet uit, die energie in je spieren moet ook weer hersteld worden. Dat herstellen komt van het verbranden van vet als jij niet op een andere manier je energie aanvult (eten dus)

Is het dan niet nadelig voor je spieren als je na je krachttraining nog cardio gaat doen?

Is het dan niet nadelig voor je spieren als je na je krachttraining nog cardio gaat doen?

Integendeel. Voor je bloedvaten is het goed om na de krachttraining cardio te doen en daarmee dus ook indirect voor je spieren. Wel beperken tot een half uur, hoogstens drie kwartier. Cardio vóór de krachttraining is om twee redenen een slecht idee: 1) door eerst cardio te doen heb je minder energie voor krachttraining en 2) cardio vóór krachttraining heeft niet de heilzame werking die cardio na krachttraining heeft.

Ik doe nu elke dag krachttraining en drie keer per week cardio na de krachttraining.

Na je KT is je lichaam in catabole staat, je spierweefsel wordt afgebroken voor energie. Als je shake drinkt, pas rond na 30min zitten de aminos in je bloed. Dus als je die half uur nog gaat cardio doen....lijkt mij heel nadelig voor je spieren. (but correct me if im wrong)
Dus dan zou je moeten een eiwitrijk maaltijd genuttigd hebben voor trainen of amino's gebruiken tijdens en/of na je KT.
Kan iemand hier wat meer licht op schijnen aub :)

7.5 halve minute voor de training, en 5 minuten na de training, werkt beste voor mij

Terug
Naar boven