MuscleMeat

krachtvoeding vs bbvoeding

Wat versta je onder pure krachtsporter???

• Topic Starter Topic Starter
trainen enkel voor kracht te ontwikkelen, dus niet voor spieren. powerlifting bvb

bij krachtvoeding ga je je vb minde koolhydraten nemen maar iets meer eiwitten en vetten
vb BB 70% koolh, 20% eiwit en 10% vet
vb krachttrainings zonder kardio...en enkel basisoefeningen 55 koolh 25% eiwit en 20% vet

gtz

Sven

• Topic Starter Topic Starter
waarom moet een krachtsporter minder KH hebben, en een bb zoveel minder? ik zou net andersom zeggen; een krachtsporter heeft meer kh nodig omdat hij (mss?) intensiever traint, en ook niet zo moet letten op zijn lijn (insulinespiegel en zo).

Ik zou het gewoon gelijk houden...

Op 1 dag? Lijken we jackass acties :P

Simpel gezegd:
Bodybuilders trainen "alleen" voor spieren, kracht is een bijzaak (edoch wel noodzakelijk)
Powerlifters trainen "alleen" voor kracht (op specifieke oefeningen). Meer spieren is meer kracht, maar er komt meer bij kijken (wedstrijdtechniek, zenuwstelsel, spiercoordinatie....)

flippodud zei:
waarom moet een krachtsporter minder KH hebben, en een bb zoveel minder? ik zou net andersom zeggen; een krachtsporter heeft meer kh nodig omdat hij (mss?) intensiever traint, en ook niet zo moet letten op zijn lijn (insulinespiegel en zo).

wel een krachtpatser doet minder bodybuildingsoefeningen die veel energie vragen, maar minder goed zijn voor kracht, bv bij borsttraining gaat hij setjes afwerken die minder herhalingen vragen vb 6-4-2-1 ipv 6 a 12 herhalingen
plus hij doet minder oefeningen in totaal, vb hij gaat geen cablecrossover of peckdecks doen van 12 a 15 herhalingen, dus al bij al gebruikt hij meer kracht maar gaat minder energie verspillen aan isolatieoefenigen die meer energie vergen dan kracht. zijn trainingen zijn ook korter (intensiever) en traint minder frequent op een week. en iets meer vet zorgt voor een goede werking van gewrichten bij zware belasting.
ook is het zo dat hij die (krachtenergie) meer uit vetten en eiwitten haalt dan uit complexe koolhydraten, zoals een duursporter meer nodig heeft om lange duurinspanningen te doen.
een powerlifter heeft maar enkele seconden die energieexplosie nodig terwijl als je hoge herhalingen traint meer 'duur'energie gaat aanspreken dat je met complexe koolydraten moet verwerken.
En is ook zo dat hij in een gewichtscategorie zit waarvoor hij ni te zwaar wil worden. wil hij naar een hoger gewicht gaat hij natuurlijk ook wel bulken en zijn complexe koolydraten bij omhooggooien.

gtz

gtz

Laatst bewerkt:
wazzup zei:
Simpel gezegd:
Bodybuilders trainen "alleen" voor spieren, kracht is een bijzaak (edoch wel noodzakelijk)
Powerlifters trainen "alleen" voor kracht (op specifieke oefeningen). Meer spieren is meer kracht, maar er komt meer bij kijken (wedstrijdtechniek, zenuwstelsel, spiercoordinatie....)

om bij bodyb. groot te worden moet je inderdaad ook met zware gewichten trainen om je basis op te bouwen en daar stopt het bij powerlifter, ( pas op die moet ook aan techniek schaven en andere zaken) maar een bodybuilder moet daar ook nog bijkomende oefeningen bijdoen om heel zijn spiergestel kwa vorm en detail helemaal te ontwikkelen en da vraagt meer energie dus ni alleen kracht en techniek.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat een bodybuilder en ei op een dag meer eet!

Mugje zei:

terwijl een powerlifter zich beperkt tot de basisoefeningen, heeft hij zich meer toe te spitsen op deadlifts, squats en benchpresses military press...
en traint hij minder op volume maar meer op kracht, dus hij gaat minder verscheidenheid aan oefeningen in zijn training stoppen. dus traint hij erg intensief op maximale herhalingen. je spieren en pezen worden maximaal intens belast en gestrest om sterker te worden vandaat die intensiteit

gtz

Laatst bewerkt:
Svenson zei:
wel een krachtpatser doet minder bodybuildingsoefeningen die veel energie vragen, maar minder goed zijn voor kracht, bv bij borsttraining gaat hij setjes afwerken die minder herhalingen vragen vb 6-4-2-1 ipv 6 a 12 herhalingen
plus hij doet minder oefeningen in totaal, vb hij gaat geen cablecrossover of peckdecks doen van 12 a 15 herhalingen, dus al bij al gebruikt hij meer kracht maar gaat minder energie verspillen aan isolatieoefenigen die meer energie vergen dan kracht. zijn trainingen (powerlifter)zijn ook korter (intensiever) en traint minder frequent op een week. en iets meer vet zorgt voor een goede werking van gewrichten bij zware belasting.
ook is het zo dat hij die (krachtenergie) meer uit vetten en eiwitten haalt dan uit complexe koolhydraten, zoals een duursporter meer nodig heeft om lange duurinspanningen te doen.
een powerlifter heeft maar enkele seconden die energieexplosie nodig terwijl als je hoge herhalingen traint meer 'duur'energie gaat aanspreken dat je met complexe koolydraten moet verwerken.
En is ook zo dat hij in een gewichtscategorie zit waarvoor hij ni te zwaar wil worden. wil hij naar een hoger gewicht gaat hij natuurlijk ook wel bulken en zijn complexe koolydraten bij omhooggooien.

gtz

Svenson

Ik neem ff mezelf als voorbeeld ...

Svenson zei:
elke training doe ik zeker 2 of 3 oefeningen in de 6 - 12 rep range. Soms zelfs 20 + reps

plus hij doet minder oefeningen in totaal, vb hij gaat geen cablecrossover of peckdecks doen van 12 a 15 herhalingen, dus al bij al gebruikt hij meer kracht maar gaat minder energie verspillen aan isolatieoefenigen die meer energie vergen dan kracht.
Ik doe zo'n 6 à 7 oefeningen per training, denk dat de gemiddelde BB niet meer doet dan mij?

zijn trainingen zijn ook korter (intensiever) en traint minder frequent op een week.
Ik train 4x per week, 2.5 uur per training

en iets meer vet zorgt voor een goede werking van gewrichten bij zware belasting.
Can you say "Bull Shit" ?

Elke sporter heeft baat bij veel Carbs, hoe wil je anders in godsnaam aan het einde van je training geraken?

Zie stukje "gaat hij setjes afwerken die minder herhalingen vragen"

BB'ers zitten naar mijn weten ook in gewichtklassen.

Svenson zei:
terwijl een powerlifter zich beperkt tot de basisoefeningen, heeft hij zich meer toe te spitsen op deadlifts, squats en benchpresses military press...
Powerlifting ... militairy press .... ???

En kijk ff in men trainingslog, denk dat je vaker andere oefeningen tegenkomt dan squats, deadlifts of bench-presses.

en traint hij minder op volume maar meer op kracht, dus hij gaat minder verscheidenheid aan oefeningen in zijn training stoppen.
Minder verscheidenheid aan oefeningen? Ik doe meer verschillende oefeningen dan de gemiddelde member hier, geen enkele training van mij is hetzelfde, terwijl de meesten hier een split schema hebben waarbij ze week na week exact hetzelfde doen.

dus traint hij erg intensief op maximale herhalingen. je spieren en pezen worden maximaal intens belast en gestrest om sterker te worden vandaat die intensiteit
Eindelijk moet je toch es gelijk geven ;) Alhoewel maximale herhalingen enkel in begin van training voorkomen, en naar de piek week toe, er zit heel wat volume in een PL schema.

MS is me al voor;)

Terug
Naar boven